گزارشی از وضعیت مسجد تاریخی «الازرق» در قاهره
۱۳۹۲/۰۲/۰۳

مسجد«آق سنقر» معروف به مسجد جامع «الازرق« در قاهره، یکی از مساجد تاریخی به شمار می رود که دارای معماری بی نظیر است اما در حال حاضر نقوش و سنگهای آبی آن نیاز به مرمت دارد.

خبرگزاری شبستان: مسجد جامع«الازرق» معروف به نام «آق سنقر» از مساجد تاریخی قدیمی مصر به شمار می رود که زمان ساخت آن به دوران عصر مملوکی باز می گردد.
این مسجد در خیابان «باب الوزیر» نزدیک منطقه «القلعه» واقع شده است که به دلیل آنکه رنگ آن آبی است با نام مسجد جامع «الازرق» نیز شناخته شده است.
سبک معماری مسجد جامع الازرق مملوکی است و «شمس الدین آق سنقر» در دوران یکی از اامیر «ناصر محمد ابن قلاون» آن را بنا کرده است.
مسجد جامع از معماری بی نظیری برخوردار است و تجسم خلاق دوران مملوکی است که در زمان حکومت محمد بن قلاون ساخته شده است.
آق سنقر که یکی از افراد نزدیک به محمد بن قلاون بوده و در آن دوران مناصب بسیاری را دارا بوده است بر ساخت مسجد نظارت داشته است و در کنار مسجد، کتابخانه و مکانی را برای دفن خود درست کرده است.
دیوارهای دوطرف محراب تا سقف با کاشی و سرامیک رنگانگ پوشیده شده است و کاشی های آن از بهترین کاشی های  ترکیه است.
این مسجد از یک صحن روباز تشکیل شده است که چهار ستون دارد و ستون بزرگ آن رواق قبله است و منبر مسجد یکی از قدیمی ترین منابر مرمری است.
مناره های مسجد به قدری بی نظیر است که با سایر مناره های عصر مملوکی متفاوت است و مناره ها از سه طبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن دارای شکل استوانه ای است.
به تازگی بخشهایی از این مسجد در معرض ریزش قرار گرفته است ونقوش و موزاییک های آبی رنگ آن در معرض تخریب قرار دارد.

مردم مصر در حرکت انقلابی خودنجات آثار باستانی و حمایت از این مسجد باستانی را خواستار شده و اعلام کردند که وزارت آثار باستانی نسبت به اینگونه اقدامات بی توجه است.

 انقلابیون در ادامه حرکت انقلابی بر ضرورت توجه به مرمت این مسجد و بررسی وضعیت بخشهای دیگر آثار تاریخی مساجد تاکید کردند تا بدین وسیله میراث مصر حفظ شود.
در همین راستا، سمارات حافظ، رئیس بخش آثار اسلامی وزارت آثار باستانی گفت: مسجد تاریخی الازرق در دست مرمت قرار دارد و در حال مرمت تمامی بخشهایی که فرو ریخته است، هستیم.
دکتر مختار الکسبانی، استاد آثار باستانی اسلامی دانشکده باستان شناسی قاهره گفت: مسجد جامع الازرق از اهمیت بسیاری برخوردار است و جزو مساجد باستانی قاهره محسوب می شود و باید از آن محافظت کرد.
وی تصریح کرد: این مسجد به عصر مملوکی باز می گردد و در سال 1347 به سبک معماری همان عصر ساخته شده است.

به گفته او دیوارهای این مسجد پوشیده از مرمر آبی است و اگرچه در سال 1652 یک بار مرمت شده است بار دیگر نیاز به مرمت دارد.