مساجد تاریخی مدینه
۱۳۹۲/۰۲/۰۳

مساجد تاریخی و مذهبی شهر «مدینه» بعد از مسجد شریف نبوی، مورد توجه زیاد گردشگران مسلمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهر مذهبی «مدینه» در عربستان با اماکن متعددی تاریخی و مساجد مذهبی خود، میزبان حجم زیادی گردشگران مسلمان از نقاط مختلف جهان است.

به گزارش روزنامه «الریاض»، مسلمانانی که برای دیدن شهر «مدینه» - پایتخت جهان اسلام - و زیارت مسجدالنبی(ص) به این شهر سفر می‌کنند، بسیار علاقه‌مندند از دیگر اماکن تاریخی و مذهبی این شهر نیز دیدن کنند.

شهر مدینه تعداد زیادی مسجد در خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها از نظر تاریخی و مذهبی و سبک معماری دارای اهمیت بسیاری در جهان اسلام هستند.

مسجد مباهله در مدینه
مسجد اقامت پیامبر (ص) در شب جنگ احد

مسجد «قبا» پس از مسجدالنبی(ص) مورد استقبال زیاد مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد. این مسجد اولین مسجد دین اسلام و بزرگترین آن‌ها پس از مسجد‌النبی(ص) است. در ساخت این مسجد پیامبر اکرم(ص) و جمعی از صحابه شرکت داشتند. همچنین در این مسجد، سنگ‌نوشته‌ای به خط کوفی قدیم وجود دارد که در آن تاریخ ساخت مسجد سال 435 ه.ق ثبت شده است.

مسجد «جمعه» نیز اولین مسجدی است که پیامبر اکرم (ص) اولین نماز جمعه را در آن اقامه کردند. از این جهت برای مسلمانان دارای اهمیت زیادی است.

مسجد «قبلتین» نیز در شهر «طیبة» یکی از مشهورترین بناهای مذهبی اسلام است. در این مسجد بود که پیامبر دستور تغییر قبله از بیت‌المقدس به کعبه را دادند.

مسجد «سجده» معروف به مسجد ابوذر غفاری نیز از دیگر مساجد این شهر است.

مساجد دیگری نیز در این شهر وجود دارد. از جمله مسجد «دوشیخ»، مسجد «غمامه»، مسجد «میقات»، مسجد «فتح»، مسجد «سلمان فارسی»، مسجد «علی‌بن‌ ابیطالب»، مسجد «فاطمه‌الزهرا» و...

این مساجد در زمان حیات پیامبر اسلام (ص) شاهد حضور ایشان و نزول وحی و یا اقامه نماز توسط پیامبر بوده‌اند. علاوه‌بر این، تمامی این مساجد از جهت معماری اسلامی نیز مورد توجه عموم دوستداران آثار باستانی هستند.