گزارشی از وضعیت مسجد تاریخی- اسلامی در «عدن» یمن
۱۳۹۲/۰۲/۰۳
کلیدواژه (keyword) : مسجد - مسجد تاریخی - عثمانی

مسجد تاریخی اسلامی عثمانی در عدن یمن که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، با معماری برجسته خود از آثار اسلامی این کشور به شمار می رود که بر اثر عوامل طبیعی در معرض تخریب قرار دارد و باید بازسازی شود.

خبرگزاری شبستان: مسجد عثمانی در عدن یمن بیش از آنکه جایگاه تاریخی داشته باشد از جایگاه دینی برخوردار است.
این مسجد قدمتی 200 ساله دارد و نمونه برجسته ای از معماری اسلامی به شمار می رود اما در طول سالیان  این میراث دینی به دلیل بی توجهی مقامات دولتی در معرض تخریب و ریزش قرارگرفته است.
این مسجد تاریخی – اسلامی هم اکنون بدون آب است؛ آیا می توان مسجدی را بدون آب تصور کرد؟
ستونهای سقف این مسجد تاریخی با گذشت زمان موریانه زده و بیم آن است که هر آن بر سر نمازگزاران فرو ریزد.
بر اساس گزارشها، این مسجد اسلامی نیازمند مخزن آب است و بخشهای داخلی و خارجی آن نیاز به مرمت دارد و برای مرمت مسجد باید از نیروی متخصص در زمینه میراث دینی و تاریخی کمک گرفت.
به دلیل خرابی زیاد مسجد، مرمت آثار آن نیازمند یک عمل جراحی است به شکلی که آثار تاریخی و بناهای آن از بین نرود و حفظ شود.
برخی کارشناسان معتقدند که وزارت اوقاف، میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان آب باید با همکاری همدیگر این مسجد را که در معرض تخریب قرار دارد، بازسازی کنند.
بخشهایی از این مسجد در طول زمان بر اثر عوامل طبیعی همچون باران تخریب شده است و نیاز به بازسازی دارد.
در همین راستا، نمازگزاران و برخی مردم ساکن منطقه درباره این مسجد نظراتی را ارائه دادند.
سید احمد علی شیخ الجنیدی(42 ساله) از ساکنان قدیمی منطقه مسجد عثمانی که عاشق میراث قدیمی است، گفت: مسجد عثمانی یکی از مهم ترین آثار تاریخی و اسلامی عدن یمن به شمار می رود و در خواست داریم تا این مسجد بزودی بازسازی شود.
سقف، مناره و دیوارهای مسجد نیاز به بازسازی دارد و بلندگوهای آن باید درست شود و مسجد در فصل تابستان آب ندارد و لوله متصل به آب مرکزی آن قطع است و نیازمند مخزن آب هستیم.
حاج علی احمد جیرا، خدام مسجد عثمانی گفت: مسجد تاریخی قدمتی دیرینه دارد و جزو میراث عدن به شمار می رود و بی توجهی مسئولان در طول زمان به این مسجد باعث خرابی بخشهایی از مسجد شده است که باید بازسازی و مرمت شود.
وی از مردم خیرخواه شهر و وزارت اوقاف خواست با جمع آوری کمکهای مردمی از تخریب کامل این مسجد باستانی جلوگیری کنند.
خدام مسجد از کارشناسان خواست تا با دقت به مرمت آثار تاریخی مسجد بپردازند.
خدام مسجد در ادامه تاکید کرد که چاه مسجد نیاز به حفاظت دارد و برق کاری مسجد دوباره باید انجام شود زیرا بر اثر مرور زمان کهنه شده است.