مسجد«حسن ثانی» مراکش
۱۳۹۲/۰۳/۲۷
مسجد «حسن ثانی» در فارسی به معنای«حسن دوم» یکی از مساجد بزرگ جهان به شمار می رود که در شهر کازابلانکا یا دارالبیضاء مراکش واقع شده است.
این مسجد که به لحاظ وسعت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار دارد، بخشی از آن بر روی آب قرار دارد و با کمکهای مردمی ساخته شده است.
کار ساخت مسجد حسن دوم در سال 1987 میلادی آغاز و در سال 1993 میلادی در شب سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) به پایان رسید.
این مسجد به مناسبت شصتمین سال تولد حسن دوم پادشاه مراکش افتتاح شد.
مساحت سالن نماز این مسجد به 20 هزار متر مربع می رسد و برای 25 هزار نمازگزار ظرفیت دارد و این مسجد مجهز به تکنولوژیهای جدید است و در کنار دریای آتلانتیک قرار دارد و با نورهای لیزری جهت مکه را از مناره‌های خود نشان می ‌دهد که نور آن را می‌ توان از فاصله چند مایلی در دریا مشاهده کرد.
ارتفاع مناره مسجد حسن دوم به 210 متر می رسد و مناره آن به سبک اندلسی ساخته شده است و از مرتفع‌ترین بناهای اسلامی در جهان به شمار می رود.

 

دیوارهای مسجد حسن دوم از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستونهای مرمری و گنبد آن با چوب حکاکی شده است و دیوارهای داخلی آن از گچ بری‌های بسیار زیبا برخوردار است.
محوطه مرکزی مسجد داری سقفی است که می‌توان آن را باز و بسته کرد. این مسجد با کمکهای مردمی ساخته شده است.
مسجد حسن دوم در دارالبیضاء، سمبل مراکش به شمار می آید و در ساخت آن 560 هزار سنگ به کار رفته است و و علاوه بر 25 هزار ظرفیت نمازگزار، 80 هزار متر مساحت فضای سنگ فرش بیرونی آن است که در آنجا نیز می توان نماز اقامه کرد.
میشل پینسیو، معمار فرانسه طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشت است و برای ساخت این مسجد دو هزار و 500 معمار و ده هزار کارگر حرفه ای شبانه روز کار کردند.
این مسجد محل اصلی گردشگری مراکش است و بیشتر جنبه سمبلیک دارد و به محلی برای گردشگری تبدیل شده است.