مسجد حنانه در عراق
۱۳۹۲/۰۴/۰۵
مسجد حنانه در محله‏ اى بدین نام، در میانه بزرگراه نجف - کوفه قرار دارد. 

گویند که قبل از اسلام در این منطقه بنایى ایستاده قرار داشت که به آن (قائم) مى‏گفتند و هنگامی که جنازه مطهر حضرت امام على(ع)  را براى دفن به نجف مى‏بردند، از جلوى این بنا عبور کردند و این بنا کمى انحنا پیدا کرد، از این رو منطقه مذکور بعدها به نام حنانه معروف شد. 

برخى دیگر مى‏گویند که ابن زیاد در محرم سال ۶۱ هجری قمری قافله اسراى اهل بیت(ع)  را به همراهى سر مطهر امام حسین علیه السلام و سرهاى سایر شهدا در این منطقه جاى داد تا شهرکوفه را براى ورود آنان آماده کند و زمین از این مصیبت بزرگ سر به نوحه و زارى برداشت و صدایی شبیه به ناله بچه شتری (حنانه) که مادرش را گم کرده باشد بلند شد و برخى گویند اهل بیت علیهم السلام با دیدن سرهاى شهدا سر به نوحه وزارى برداشتند و این منطقه به حنانه (ناله و نوحه کننده) معروف شد و بعدها در این محل مسجدى بنا شد که به مسجد حنانه معروف گردید. 

برخی نیز گفته اند این نام برگرفته از حنا، دیر قدیمی مسیحیان، بوده است. 

مسجد حنانه از مساجد متبرکه شهر نجف است و یکى از سه مکانی است که امام صادق(ع) در آنها نماز خوانده است. این مسجد در جاده نجف به کوفه و در شمال شهر نجف واقع شده است و نزدیک منطقه‏اى به نام الثویه است که مدفن بسیارى از خواص امیرالمومنین(ع) است که قبرهاى آنان ویران شده است. در داخل مسجد حنانه ضریح کوچکی نیز قرار دارد. 

ادای چهار رکعت نماز، دو رکعت به نیت تحیت و دو رکعت به نیت زیارت، در این مکان بسیار توصیه شده است.