مسجد«احمد بن طولون» در مصر
۱۳۹۲/۰۴/۱۱

مسجد احمد بن طولون، یکی از قدیمی ترین مساجد مصر است و تنها مسجدی در مصر است که مناره آن طبق مناره بزرگ مسجد جامع سامراء ساخته شده است.


به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شبستان،  مسجد«احمد بن طولون» معروف به «جامع احمد بن طولون» یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی مصر است که بافت باستانی خود را حفظ کرده است.
مناره این مسجد، تنها مناره قدیمی مصر به شمار می رود که طبق مناره بزرگ مسجد سامرا به شکل حلزونی ساخته شده است، زیرا وطن وی سامراء بوده است.ابوالعباس احمد بن طولون در عصر معتز بالله عباسی که در آن زمان به عنوان استاندار مصر منصوب شده بود، دستور ساخت مسجد بزرگ در این کشور را صادر کرد.

این مسجد سال 263 هجری قمری بر روی کوه «یشکر» ساخته شد. بر اساس برخی گزارشها وی از معماران خواست تا مسجدی بسازند که نه زبانه های آتش آن را ویران کند و نه آب سیل. و اگر مصر سوزانده یا سیل آمد، مسجد سالم باقی بماند. معماران هم در ساخت این مسجد از آجر قرمز استفاده کردند و فقط محراب آن را با سنگ مرمر ساختند، زیرا سنگ مرمر در برابر آتش مقاوم نیست.در ساخت این مسجد از معماری عراقی بهره گرفته شده است و در رواق شرقی مسجد بر تابلوی مرمری نام سازنده، تاریخ ساخت به خط کوفی درج شده است.طراحی بخش خارجی مسجد از یک مسجد دیگر گرفته شده است و این مسجد از قدیمی ترین مساجد مصر به شمار می رود.همچنین بر اساس گزارشها، کار مرمت مسجد احمد بن طولون پنج سال به طول انجامید.