مسجد «غمامه» در مدینه النبی(ص)
۱۳۹۲/۰۴/۳۰
مسجد«غمامه» از مساجد تاریخی در مدینه منوره است که در فاصله 500 متری غرب مسجد النبی(ص) مقابل باب السلام در منطقه «مناخه» قرار دارد و یکی از مساجدی است که در ماه مبارک رمضان زائران برای بازدید و اقامه نماز به آنجا می روند.
این مسجد، «مسجد المصلی» و «مسجد عیدین» نیز خوانده می شود و وجه تسمیه مسجد به «غمامه» به این دلیل است که وی هنگامی که برای اقامه نماز باران به این مسجد آمدند ناگهان خورشید رفت و ابرهایی سایه افکند و باران آمد و از آن پس به مسجد «غمامه» به معنای «ابر» معروف شد.
عدنان عیسی العمری، محقق تاریخ مدینه منوره درباره این مسجد می گوید: این مسجد در زمان عمربن عبدالعزیز ساخته شده است و سلطان حسن بن محمد بن قلاوون سال 761 هجری آن را بازسازی کرده است و در زمان سلطان اینال در 861 هجری اصلاحاتی در آن انجام گرفت و در زمان سلطان عبدالمجید اول عثمانی به طور کامل تجدید بنا شد و تا عصر کنونی به همین شکل با اصلاحاتی باقی مانده است.
بنای کنونی مسجد غمامه دارای 6 گنبد با ساختمانی به سبک معماری مساجد عثمانی است و این مسجد مستطیل شکل است و از دو بخش تشکیل شده که یکی ورودی است و دگیری مصلی ان است و بخش ورودی آن به طول 26 متر و عرض آن 4 متر است و مساحت مسجد به 773 متر مربع می رسد و دارای دیوارهای سنگی است.

 

العمری می گوید: محراب مسجد در دیوار سالن جنوبی قرار دارد و در سمت راست آن منبری با سنگ مرمر قرار دارد و در آن از چوب است که به کتابت عثمانی قدیمی مزین شده است.
بخشی از مسجد با سنگ بازالت سیاه پوشانده شده است و دیوارهای مسجد و حفره های مناره از داخل به رنگ سفید است که این ترکیب رنگ زیبایی خاصی به مسجد داده است.
طول مصلی مسجد به 30 متر و عرض آن به 25 متر می رسد و دارای 6 گنبد است که بزرگ ترین آن گنبد محراب است.
مسجد غمامه یکی از مساجد تاریخی مدینه منوره است که پیامبر اکرم(ص) در آن نماز باران و نماز عید را می خواند.