مسجد مهدی القدم ارومیه؛ میعادگاه و خلوتگاه منتظران موعود(عج)
۱۳۹۲/۰۶/۱۸
مسجد تاریخی مهدی القدم در شهر ارومیه و در خیابان حب النقی قرار گرفته است، این مسجد امروزه به قدمگاه حضرت ولی عصر(عج) مشهور است و با برگزاری مراسم شبیه‌خوانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هرساله قبله‌گاه عاشقان و مشتاقان خاندان نبوی و طنین‌‌انداز رایحه گل نرگس فاطمه(س) در آذربایجان غربی است.

این مسجد دارای 240 متر مربع زیر بنا است، در جداره خارجی دارای کاشی‌کاری زیبایی است، آیاتی از سوره مبارکه «نصر» در نمای خارجی مسجد نقش بسته و نمای آن با دعای فرج حضرت ولی عصر(عج) تزئین شده است.

بیش از دو قرن پیش یعنی در دوران قاجاریه هنگام مرمت مسجد قطعه سنگی زیر خاک نمایان شد که متبرک به جای پای حضرتش بود و امروزه در ضریحی مطلا در داخل مسجد نگهداری می‌شود.

نکته قابل توجه در خصوص این مسجد این است که این محل جزو محدود مساجدی در کشور است که دیوار آن با دیوار کلیسای اطراف یکی است. بیش از شش دهه از برگزاری مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این محل می‌گذرد و هرساله مشتاقان و علاقه‌مندان بسیاری در سراسر کشور در دهه محرم برای حضور در این مراسم گرد هم می‌آیند.

مقبولیت این مراسم در سطح ملی تا بدان پایه از اهمیت بوده که مراسم شبیه‌خوانی این مسجد تاریخی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.