اخبار

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی : آیت الله انواری در جهت تحکیم جایگاه مساجد تلاش می کرد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی : آیت الله انواری در جهت تحکیم جایگاه مساجد تلاش می کرد
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تعلیم آموزه های اسلام و ظلم ستیزی را از ویژگی های حضرت آیت الله انواری برشمرد و گفت: ایشان در جهت تحکیم جایگاه مساجد و اجرای اوامر امام(ره) و رهبری تلاش داشتند.
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، یازدهمین نشست «ستارگان محراب» با هدف بزرگداشت مقام شامخ حضرت آیت الله محمد باقر محی الدین انواری شب گذشته  بیست و دوم شهریور ماه، با حضور جمعی از مسئولین، ائمه جماعات تهران و علاقه مندان به ایشان در مسجد جامع نارمک برگزار شد.

 در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این جلسه به منظور تجلیل از مقام شامخ عالم ربانی و مجاهد نستوهی که عمر خود را در خدمت دین، آموزه های دین و برای برافراشته شدن پرچم دین در این مرز و بوم صرف کرده، برگزار شده است.

وی با اشاره به جایگاه امامت در آموزهای دینی تشیع بیان کرد: یکی از جلوه ها و جایگاه های امامت و رهبری هدایت انسان ها و تربیت نفوس مستعده است، همه امامان ما در طول حیات طیبه شان اصحاب خاص و کرسی درس داشتند و در آنجا  انسان های مستعد را با دین و آموزه های دین آشنا می کردند و با فساد و کژیها مبارزه می کردند. با نگاه به تاریخ صدر اسلام می بینیم که در سیره هیچ کدام از امامان معصوم(ع) و حجج الهی کنار آمدن با ظلم و فساد وجود نداشته است.

 
 دادستان کل کشور با اشاره به اینکه ارزش مبارزه با ظلم در هیچکدام از ائمه اطهار(ع) تغییر نکرده است، اظهار کرد: مبارزه با ظلم و  فساد در سیره همه ائمه معصومین(ع) وجود داشت، اما روش‌های مبارزه متفاوت بوده است. در زندگی پیامبراکرم(ص)، امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و دیگر حجج الهی مبارزه با ظلم و فساد به عنوان یک اصل پیگیری می شد.

وی  در تبیین صلح در سیره امام حسن (ع) با طرح این پرسش که صلح، ترک مخاصمه است یا صلح کنار آمدن با ظالم؟ گفت: بعضی صلح را بد تفسیر می‌کنند. مقام معظم رهبری در ترجمه کتاب صلح می فرمایند: نرمش قهرمانانه به معنای ترک مبارزه با ظالم نیست، بلکه به معنی تغییر در روش ها به جای تغییر در ارزش هاست که این مهم در زمان هر یک از امامان معصوم علیهم السلام به نوعی انجام شد. عضو مجلس خبرگان رهبری مسئله تاکید جایگاه امامت و ولایت را از موضوعات مهم در سیره ائمه اطهار(ع) و امام جواد(ع) دانست و گفت:  در این زمینه امام جواد (ع) فرمودند: با کسانی که امامت و ولایت را قبول ندارند، با سوره قدر محاجه کنید.

وی تربیت نفوس مستعده  و تربیت انسان های توحیدی همانند حضرت عبدالعظیم(ع) از شاگردان امام جواد(ع) و امام هادی(ع)، مبارزه با ظلم و فساد و تحکیم جایگاه امامت و ولایت را از سیره ائمه(ع) دانست و گفت: حکومت های جاهل بنی امیه و بنی عباس تلاش کردند امامان ما را از جایگاه ریاست امور دین و دنیای مردم کنار بگذارند و به هر نحو آنها را کنار بزنند و اگر با ترور شخصیت نتوانستند امامان را از صحنه حذف کنند و در مرحله آخر با به شهادت رساندن آنها وارد عمل شدند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به جایگاه مرحوم آیت الله انواری گفت: نکاتی چون تربیت و تعلیم آموزه‌های اسلام، مبارزه با ظلم و فساد و تحکیم جایگاه امامت و ولایت که در سیره ائمه(ع) وجود داشت را می‌توان در سیر و سلوک مرحوم آیت الله انواری دید. در سیر و سلوک آیت الله انواری قبل از انقلاب نیز مبارزه با انکر منکرات و رژیم ستمشاهی دیده می شد و بعد از انقلاب اسلامی هم تمام تلاش ایشان برای حفظ بزرگترین معروف‌ها یعنی دفاع از نظام جمهوری اسلامی و پشتیبانی از ولایت بود.

وی گفت: زندگی قبل از انقلاب مرحوم آیت الله انواری، سال ها در زندان و مبارزه با رژیم ستمشاهی بود و بعد از انقلاب هم ایشان با حکم امام خمینی (ره) به عنوان امام جماعت منصوب شدند و مرکز رسیدگی به امور مساجد در تکریم چنین بزرگانی برنامه خوبی در پیش دارد. ستارگان محراب، در محراب جنگ با دشمنان خدا و در دعوت کردن مردم به عبودیت خدا تلاش داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بیان دیگر ویژگی های ایشان گفت: آیت الله انواری از وارثان واقعی پیامبر(ص) بود، یعنی از مردم و در مردم بود. توجه به فقرا، مستمندان و تلاش در جهت تحکیم جایگاه مساجد و اجرای اوامر امام(ره) و رهبری در سیره ایشان وجود داشت.

 وی افزود: حضرت آیت الله انواری کسی بود که در جهت تعلیم آموزه‌های اسلام و ظلم ستیزی تلاش کرد و همان سیره ای که امام جواد(ع) ترسیم کردند، دانش آموختگان این مکتب،  همانند آیت الله انواری ادامه دادند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه امروز بیش از همه زمان‌ها آموخته‌های امام و اسلام در جهان پررونق‌تر در همه جهان است، گفت: با وجود تمام دشمنی هایی که می شود، میراث گرانقدر امام(ره) و مقصد و خط او ادامه دارد و ما راهی را که آیت الله انواری در مبارزه با ظلم و فساد رفت، ادامه  می دهیم. راهی که امام خمینی(ره)  در مبارزه ظلم و فساد رفته است، میثاقی است که علما و دانشمندان در طول تاریخ در جهت مبارزه با ظلم  داشته اند.

 حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: استکبار جهانی و حامیان رژیم پهلوی امتداد راهبردی که در حمایت هشت ساله ازحکومت صدام داشتند و همچنان در منطقه از دستان امثال آل سعود جریان استکبار می بینید، هستند و ما هم راهبرد خودمان را که راه روشن امام(ره) است، ادامه می دهیم. امروز بیداری و جهل‌زدایی که به برکت خون شهیدان و مجاهدت مجاهدان و زندان رفتن امثال مرحوم آیت الله انواری آغاز شده است از بین بردنی نیست زیرا که بیداری مردم را نمی‌توان از بین برد و این جهل‌زدایی است که کار خود را خواهد کرد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اسراییل تا ٢٥ سال آینده نخواهد بود، گفت: این فرموده رهبری یک نکته است. این سخن یک واقعیت حق مدارانه است. مدار عالم بر حق است و به طرف آن نیز در حرکت است. در منظومه عالم باطل، فقط یک دوران دارد و ماندگاری برای حق است و بنای هستی نیز بر نابودی باطل است.

  درابتدای این نشست، حجت الاسلام احمد بصیری، مدیر ناحیه  شهید بهشتی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت:  برگزاری چنین مجالسی، صرفا تجلی از حقیقت علم نیست،  علم ارزش دارد اما بالاتراز علم، عالم است. نور خدا همه جا وجود دارد اما ظرفی که می تواند وجودش را گسترش دهد، ارزشمند است. عالمی همانند مرحوم آیت الله انواری ١٤سال سختی و بردباری در زندان کشیدند تا رسالت عالمان دین یعنی روشن نمودن راه از بیراه  متجلی شود.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد با برگزاری چنین مجالسی تلاش دارد یادآور زحمات عالمانی که در عرصه مسجد روشنگری کرده اند، باشد.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، امام جماعت مسجد جامع نارمک و رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران  نیز ضمن تجلیل از مقام شامخ حضرت آیت الله انواری، برگزاری چنین نشست هایی را مغتنم برشمرد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد،  پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، خانواده آیت الله انواری  و جمع دیگری از مسئولین شهری و منطقه ای حضور داشتند.

 

 

 

                                         
 
 

 
  
  

 

 

 

 

 

 

  

 

 


۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ۰۰:۲۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید