اخبار

ساخت مسجد نباید دولتی باشد/نظارت کارشناسان بر معماری مساجد

ساخت مسجد نباید دولتی باشد/نظارت کارشناسان بر معماری مساجد
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه مجموعه سرمایه گذاری هایی که در مورد مساجد هزینه می شود باید بر اساس چارچوب و اصول کلی باشد، گفت:معماری و ساخت مساجد باید منطبق با معیارهای ایرانی و اسلامی باشد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، لایحه «برنامه راهبردی توسعه، مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد و اماکن مذهبی مبتنی بر معماری اسلامی - ایرانی» در جلسه هفته گذشته شورای شهر تهران بررسی و نتیجه گیری آن به جلسه آتی موکول شد.

 در ارتباط با مساجد و معماری ایرانی اسلامی بویژه ساخت، مقاوم سازی و تجهیز مساجد در دوره های مختلف شورا تا به حال سه مصوبه انجام شده است که هرکدام بخشی از ماموریت های این حوزه را پوشش داده است.همچنین در این مصوبه، شهرداری تهران ملزم به ارائه برنامه راهبردی توسعه، مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد آن هم مبتنی بر معماری اسلامی – ایرانی شده است که این لایحه جدید نیز در راستای آن مصوبه ها است اما در مصوبه قبلی نقش مردم و شهرداری در مورد مسجد مشخص نشده بود بر همین اساس اعضای شورای اسلامی شهر تهران  در لایحه ای جدید تلاش کردند تا برای مردم و  شهرداری و دیگر  دستگاههای مرتبط به مسجد نقشی تعریف کنند.

 محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در رابطه با لایحه توسعه و تجهیز مساجد در شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر تهران در دوره های گذشته و ابتدای این دوره 3 مصوبه در رابطه با نماهای مساجد و جانمایی مساجد شهر تهران داشته است.

 وی بیان کرد: بر اساس طرح ساماندهی، احداث و تجهیز مساجد که در شورای شهر تهران و در کمیسیون های شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی جلساتی در این زمینه برگزار شد نهایتا کلیات این مصوبه که در صحن علنی شورای شهر تصویب شد که بر اساس آن مشارکت مردم و بخش خصوصی و خیرین مسجدساز در شهر تهران افزایش  می یابد.

جانمایی مساجد

سالاری اظهارکرد: مشکلی که ما در شهر تهران با آن مواجه هستیم این است که برخی از مناطق دارای مساجد بسیاری هستند اما برخی از مناطق از سرانه کمتری روبرو هستند که بر اساس این طرح بحث جانمایی مساجد مورد توجه قرار می گیرد.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه موضوع ساخت مسجد باید بر اساس معماری ایرانی و اسلامی باشد، تصریح کرد: در این مصوبه، کمیته تخصصی پیش بینی شده است که کارشناسان و صاحب نظران معماری در آنجا حضور دارند و در مورد بحث جانمایی و میزان بارگذاری و طراحی مسجد نظر می دهند.

 وی خاطرنشان کرد: مجموعه سرمایه گذاری هایی که در مورد مساجد هزینه می شود باید بر اساس چارچوب و اصول کلی باشد و این چارچوب و اصولی کلی می گوید که چارچوب و اصول کلی مساجد در ایران مساجد به عنوان عناصر هویت بخش باید مورد توجه باشند زیرا که مساجد مرکز حضور آحاد مردم هستند.باید این عناصر هویت ساز بیشتر مورد توجه باشند تا معماری و ساخت مساجد منطبق با معیارهای ایرانی و اسلامی باشد.

 وی با تاکید بر اینکه باید گروه های متخصص و کارشناس معماری مساجد را مدیریت کنند تا مجموعه درخواست های مردمی و سازمان های مردم نهاد و سایر نهادها و سازمان ها در راستای چارچوب و اصول تخصصی باشد، افزود: بر اساس مصوبه گذشته شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران ملزم به ساخت 300 مسجد محله ای است.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اذعان کرد: رویکرد شورای اسلامی شهر  و شهرداری تهران،ساخت مساجد محله ای و کم هزینه در شهر تهران است لذا اعتقاد داریم مدیریت شهری باید در ارتباط با ساماندهی و هدایت روحیات خیرخواهانه مردم اهتمام داشته باشد و در راستای هویت بخشی شهر تهران تلاش کند زیرا مجموعه اتفاقاتی که در شهر تهران رخ می دهد به سایر شهرها به عنوان آن گسترش و تصمیم یابد.

 سالاری گفت: ما انتظار داریم در مسجدسازی مردم و خیرین وارد شوند و بنابراین باید از محل مشارکت مردم در ساخت مسجد استفاده ببریم. زیرا که ساخت مسجد نباید دولتی باشد. زیرا مداخله دولت در مسجد معنا ندارد و به مفهوم کامل و واقعی از این جایگاه معنوی و مذهبی در ترویج شعائر دینی باید استفاده کنیم.

 وی اعضای شورای ساماندهی راهبردی شهرداری برای نظارت بر مساجد شامل شهرداری تهران، مرکز فعالیت های دینی، معاونت فرهنگی و اجتماعی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده امور مساجد، سازمان زیباسازی شهر تهران نام برد.

۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۴:۴۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید