اخبار

مسجد لرزاده در سایه هدایت آیت الله عمید زنجانی

مسجد لرزاده در سایه هدایت آیت الله عمید زنجانی
مسجد لرزاده تهران با بهره مندی از ائمه جماعات شایسته ای چون مرحوم آیت الله عمید زنجانی در دوران مبارزات انقلابی نقش ارزتده ای در هدایت مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد.

 

 

 قسمت دیگری از مستند «مسجد، سنگر انقلاب» با محوریت مسجد لرزاده واقع در میدان خراسان تهران، از شبکه اول سیما پخش شد.
 
مسجد لرزاده یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین مساجد انقلاب است که در منطقه 12 شهرداری تهران قرار دارد که با وجود قدمت نه چندان طولانی، به دلیل نوع معماری و حوادث تاریخی و نقش ارزنده اش در مبارزات منجر به پیروزی انقلاب، دارای اهمیت قابل توجهی است.

 بنابراین گزارش، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با اشاره به نقش ارزنده امام جماعت در مسجد اظهار کرد: یاد مسجد، همزمان تداعی کننده دوستی ها، محبت ها، اخوت و صمیمیت است؛ بهترین فراورده مسجد بعد از ذکر، برادری و شکل گیری دوستی های پر از ایمان است.

 وی با تاکید بر این که امام جماعت، نور مسجد است توضیح داد: چراغ اصلی مسجد اگر روشن باشد مسجد آباد است وگرنه مسجد، مکان آبادی نیست.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: با حضور امام مسجد، مومنین سازماندهی می شوند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند؛ وگرنه بی حضور امام جماعت مسجد، مردم همچون دانه های تسبیح پراکنده از یکدیگر و بدون انسجام هستند.

 

مسجد لرزاده
 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: نام مسجد، یادآور انقلاب و پایگاه های اصلی ایستادگی در برابر صلح و یادآور خاستگاه اصلی بزرگ ترین تحول معاصر یعنی انقلاب اسلامی ایران همراه با خاطره شهدای عزیز که در این مرکز الهی تربیت شدند است.

حجت الاسلام شریعتی، کارشناس مسجد نیز با توضیحی پیرامون اهمیت جایگاه مسجد تاکید کرد: فضای مسجد، فضای مومن پرور است و همان گونه که ماهی ها در آب لذت می برد و در صورت جدایی از آب، هلاک می شود مومن نیز با حضور در مسجد حیاتش رشد می کند، به کمال می رسد و دیگران نیز از منافع آن استفاده می کنند.

در ادامه این برنامه، بخش هایی از صحبت های مرحوم آیت الله عمید زنجانی، امام جماعت و ناطق مسجد لرزاده پیرامون اهمیت و جایگاه تاریخی این مسجد در تاریخ انقلاب پخش شد. مرحوم عمید زنجانی در این سخنان با تاکید بر سابقه طولانی مسجد در دوران انقلاب گفت: مسجد لرزاده با فعالیت های مداوم و گذشته درخشان خود از مساجد خوش نام و فعال تهران محسوب می شود.

 وی ادامه داد: اولین امام جماعت این مسجد، مرحوم حجت الاسلام برهان بود که حضور پرتاثیر وی بر عام و خاص پوشیده نیست و افراد بسیاری در این مسجد با بهره مندی از حضور این امام جماعت شایسته امروزه نیز در حال انجام فعالیت های ارزنده ای هستند.

 مسجد لرزاده از آغاز تاکنون از حضور ائمه جماعاتی چون آیت‌الله علی اکبر برهان، میرزا علی آقا فلسفی تنکابنی و آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی بهره مند بوده است. همچنین در سال‌های آغازین فعالیت مسجد لرزاده، حوزه علمیه مسجد نیز تحت هدایت و مدیریت آیت‌الله برهان، فعال بود و علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسین انصاریان، سیدقاسم شجاعی و احمد مجتهدی تهرانی از شاگردان طراز اول این مدرسه علمیه اسلامی بودند.
 
لازم به ذکر است که مستند تاریخی «مسجد؛ سنگر انقلاب» با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد از آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی به مدت ده روز از شبکه اول سیما بر روی آنتن می رود.

۱۸ بهمن ۱۳۹۲ ۱۱:۲۲
شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید