چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۳
سرویس : مسجد نهاد
کد خبر : ۲۸۹۸۶
گزارشگر : محمد قدس
گفتگو با حجت الاسلام موحد

تشریح اقدامات و مهمترین چالش های ناحیه امام موسی صدر

مدیر ناحیه امام موسی صدر، به تشریح مهمترین برنامه ها و اقدامات ناحیه و همچنین چالش ها و آسیب های مساجد شهر قدس پرداخت.

حجت الاسلام محمد تقی موحد، مدیر ناحیه امام موسی صدر(مساجد شهر قدس) با اشاره به ابلاغ ثبت اطلاعات مساجد در سامانه سجم، گفت: ما در قدم نخست اطلاعات پایه مساجد را تکمیل کردیم که در آن مرحله اطلاعات مساجد فعال در این سامانه ثبت شد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی وارد ثبت اطلاعات ائمه جماعات شدیم که بیش از 95 درصد اطلاعات در فرم های مخصوص بارگذاری شده است. اطلاعات اعضای هیئت امنای 10 مسجد هم در سامانه سجم وارد شده است. از مجموع 53 مسجد 33 مسجد خادم دارد که از این آمار تعدادی بالای 60 سال هستد که اطلاعات قابل ثبت چندانی درباره آنها وجود ندارد؛ از باقیمانده خدام هم نیمی در سامانه سجم ثبت شده است.

مدیر ناحیه امام موسی صدر با اشاره به این موضوع که در دو سال اخیر 5 مسجد به تعداد مساجدی که نماز جماعت صبح برگزار می کنند اضافه شده است، افزود: از مجموع 40 مسجد فعال ما در حال حاضر حدود 13 مسجد نماز جماعت صبح دارند.

حجت الاسلام موحد با بیان اینکه در ناحیه امام موسی صدر از مجموع 53 مسجد 40 مسجد فعال با امام جماعت مستقر وجود دارد، تشریح نمود: 13 مسجد دیگر که فعال نیستند یعنی امام جماعت ندارند، یا تمکن مالی ندارند یا مساجد به اصطلاح قومی هستند که سالها پیش اعضای یک قوم یا طایفه در یک روستاها مسجدی را به عنوان پایگاه خودشان ساختند و بعدها پراکنده شدند  و در حال حاضر به صورت موسمی در مسجد را باز می کنند. همچنین لازم به ذکر است از 53 مسجد ناحیه 7 مسجد روستایی هستند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دوره های آموزشی ابلاغ شده توسط معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: ما دوره های مربوط به خدام با موضوع بهداشت، ایمنی و ... را بطور کامل برگزار کردیم. همچنین دوره های آموزشی مربوط به ائمه جماعات با حضور بیش از نیمی از ائمه جماعات ناحیه در همه موارد ابلاغی برگزار شده است.

مدیر ناحیه امام موسی صدر خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو مسجد یکی به نام الغدیر و یکی هم در شهرک ابریشم به نام جواد الائمه(ع) در حال ساخت داریم.

وی درباره مهمترین چالش ها و آسیب های  مساجد شهر قدس اظهار کرد: در این شهر اصول فنی در برخی مساجد که به خاطر تعلقات قومی و در مساحت کم ساخته شده اند بطور کامل رعایت نشده است. علاوه بر این تعداد زیادی از مساجد ما در این منطقه تمکن مالی زیادی ندارند و بعضا این باعث شده است که مشکلاتی در اداره مسجد رخ دهد. لذا اگر به گونه ای بتوان سیاست گذاری کرد که امکان مالی جدیدی برای مساجد این ناحیه ایجاد شود، می توان کمک شایان توجهی به ارتقاء و تقویت مساجد این منطقه نمود.

https://www.masjed.ir/u/31M

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: