چهارشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۰:۰۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۳۷۲
گزارشگر : ایده ایده
از سوی اداره کل آموزش و پرورش تهران

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر با امور مساجد ابلاغ شد

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر مناطق و مدارس آموزش و پرورش شهر تهران با امور مساجد ابلاغ شد.

 
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ شیوه نامه «ندای رحمت» به منظور هماهنگی بیشتر نواحی آموزش و پرورش و مدارس شهر تهران با مساجد و نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران, به مناطق این ادراه ابلاغ شد.

در همین راستا حجت الاسلام مهران مجیدی مدیر ناحیه نواب صفوی به پایگاه تخصصی مسجد گفت: تقویت ارتباطات میان مدرسه و مسجد، با محوریت خانواده، دستیابی به الگوی قابل تعمیم، تحقق اهداف مرتبط تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بستر سازنده‌ی تعامل مساجد و مدارس از اهداف این شیوه نامه است.

وی افزود: احصای برش برنامه‌های منعطفِ تربیتیِ قابل استفاده برای دانش‌آموزان در مسجد طراز اسلامی، با مشارکت مدارس و خانواده‌ها و جوان‌سازی و نشاط‌بخشی به مساجد از طریق تقویت حضور دانش‌آموزان از برکات این همراهی و هماهنگی است.

مجیدی افزود: تمهید مقدمات حضور فعال و اثربخش ائمه جماعات منتخب در جلسات شورای معلمان، انجمن اولیاء و مربیان، در خصوص برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس، به اقتضای اعلام نیاز مدیران مدارس نیز در این شیوه نامه آمده است.

 

گفتنی است: این شیوه نامه از سوی عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به مناطق این اداره در تهران ابلاغ شده است.

متن شیوه نامه «ندای رحمت»  به شرح زیر است.
مدیریت آموزش و پرورش منطقه .... شهر تهران
 
با سلام و احترام
  به اطلاع می رساند پیرو برنامه های ابلاغی معاونت پرورشی و فرهنگی با عنوان شیوه نامه "ندای رحمت" مسجد به‌ عنوان کانون حیات طیبه، نقشی بی‌بدیل در تربیت فردی و اجتماعی کودکان، نوجوانان و جوانان ایفا می‌نماید و دانش‌آموزان، حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین گروه سنی از دایره مخاطبان مساجد هستند. بخش مهمی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، از طریق برقراری ارتباط هدفمند و پیوند نظام‌مند میان مدارس و مساجد محقق خواهد شد.
مرکز رسیدگی به امور مساجد، به‌عنوان تشکیلات حکومتی وظیفه‌مند از سوی رهبر فرزانه‌ی انقلاب(دامت برکاته) و آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت در کشور، تمهید مقدمات پیوند عمیق‌تر میان مسجد و مدرسه را با حفظ حریم  و استقلال مساجد و مدارس دنبال خواهند نمود. تقویت ارتباطات میان مدرسه و مسجد، با محوریت خانواده، دستیابی به الگوی قابل تعمیم، تحقق اهداف مرتبط تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بستر سازنده‌ی تعامل مساجد و مدارس، احصای برش برنامه‌های منعطفِ تربیتیِ قابل استفاده برای دانش‌آموزان در مسجد طراز اسلامی، با مشارکت مدارس و خانواده‌ها و جوان‌سازی و نشاط‌بخشی به مساجد از طریق تقویت حضور دانش‌آموزان از برکات این همراهی و هماهنگی می باشد.
 شورای هماهنگی، کمیته برنامه‌ریزی و کارگروه‌های پیگیری در سطح ستاد ذیل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و در مناطق با حضور مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد و روسای مناطق و معاونین پرورشی و تربیت بدنی تشکیل می گردد.
 
اهمّ وظایف و تکالیف ؛ 
1. انتخاب و معرفی مدارس همجوار مساجد با همکاری نواحی امور مساجد و ارائه لیست آن به همراه نشانی دقیق پستی مسجد و مدرسه به اداره کل.
2. توجیه مدیران و معاونین پرورشی مدارس 
3. ابلاغ مفاد این نامه به همه مدارس تحت پوشش، به منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد آمادگی تدریجی برای اجرا و فراهم آوردن امکان حضور شایسته ائمه‌جماعات مساجد همجوار در مدارس، به‌ منظور برقراری ارتباط معنوی و جذب دانش آموزان به فضای مسجد در مقاطع زمانی مناسب.
4. زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط خانواده‌ها با ائمه جماعات و مساجد در مدارس و مساجد منتخب از طریق انجمن اولیا و مربیان.
5. هماهنگی به‌ منظور برگزاری برخی برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و مناسبتی مدارس در مساجد.
6. تقدیر از ائمه جماعات مساجد و مدیران موفق مدارس در زمینه دستیابی به اهداف طرح پیوند مسجد و مدرسه، با معرفی مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در کمیته مشترک، به‌ منظور تقویت انگیزه‌، الگوسازی و جریان‌سازی.
7. بررسی و امکان‌سنجی برای انتقال نماز جماعت مدارس همجوار مساجد، در نوبت ظهر و عصر.
8. همکاری با مرکز رسیدگی به امور مساجد به‌ منظور ایجاد بسترهای تبلیغاتی متناسب با سن و جنس مخاطبان در مدارس، با محتوای آشنایی با اهمیت و جایگاه مسجد در جامعه اسلامی.
9. آموزش، توانمندسازی و معرفی ائمه‌ جماعات مسلط به رفع شبهات و پاسخگویی و مشاوره به نیازهای معنوی دانش‌آموزان در قالب کمیته همکاری های شهر تهران.
10. حمایت و پشتیبانی معنوی و ارائه راهکارهای اجرایی از روند جذاب‌سازی فضای محیطی، برنامه‌ای و نیروی انسانی فعال در مساجد منتخب، به‌ منظور برقراری ارتباط پایدار با دانش‌آموزان.
11. تمهید مقدمات حضور فعال و اثربخش ائمه جماعات منتخب در جلسات شورای معلمان، انجمن اولیاء و مربیان، در خصوص برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس، به اقتضای اعلام نیاز مدیران مدارس.
12. تمهید مقدمات جهت اجرای برنامه‌های الگویی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در مساجد منتخب.
13. اجرای پژوهش‌های کاربردی و نظرسنجی با همکاری امور مساجد، به‌ منظور بررسی موانع جذب پایدار دانش‌آموزان به مساجد.
14. برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز و جشن تکلیف دانش آموزان و مسابقات احکام و تفسیر فرهنگیان در مساجد
15. شرکت در این طرح برای مدیران محترم مدارس و دانش آموزان عزیز کاملا داوطلبانه خواهد بود.

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر با امور مساجد ابلاغ شد

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر با امور مساجد ابلاغ شد

https://www.masjed.ir/u/7iU

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: