پنج شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۴۸۰
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

بصیرت سیاسی و همدلی؛‌ مهم‌ترین نیاز در شرایط حساس امروز

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده: بصیرت سیاسی و همدلی؛‌ مهم‌ترین نیاز در شرایط حساس امروز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت ‎الاسلام والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، پنج‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، در همایش تخصصی مدیریت مسجد که با حضور ائمه جماعت استان تهران، در محل حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نیز جان‌باختگان سانحه هوایی، اظهار کرد: به مناسب ایام فاطمیه حدیثی از پیامبر اکرم(ص) را مرور می‌کنم که بیانگر عظمت شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ ایشان به سلمان فرمود: «آگاه باش! دخترم زهرا دارای ایمانی است که سراسر قلب و وجود او را فراگرفته و هیچ امری او را از عبادت خدا غافل نمی‌کند»

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیث دیگری فرمودند که فاطمه زهرا(س) حقیقت شب قدر است. به نظر من، شناخت فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) پایانی ندارد و به کنه ذات و عظمت او، کسی جز خدا، رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نمی‌تواند دست پیدا کند. در حدیث دیگری می‌خوانیم که نبوت هیچ رسولی کامل نشد مگر اینکه به فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) اقرار کرد. ایشان همچنین در روایات، سرآمد صادقان و صدیقین عالم معرفی شده است چون در بیان و عمل خویش، صداقت داشت.

حجت‎الاسلام نوری‌زاده با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مجسمه راستی و بزرگی و ایمان است، گفت: علامه مجلسی فرموده است حضرت زهرا(س) آن قدر به نماز و عبادت می‌پرداخت که پای مبارکشان، ورم می‌کرد. با همه این اوصاف وقتی حضرت زهرا(س) دعا می‌کند، به خدا عرضه می‌دارد: «خدایا در عبادتت به من قوه بده، نسبت به کتابت به من بینش عطا کن، نسبت به احکامت به من فهم، ارزانی دار و ...»، از خدا می‌خواهیم که ما را در مسیر فاطمی قرار دهد چرا که مبنای حکومت حضرت ولی عصر(عج)، الگوی فاطمی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طی روزهای اخیر خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را شنیدیم که قلوب همه ما را متأثر کرد، مقام معظم رهبری در رابطه با شجاعت، اخلاص، تدبیر و دقت این شهید عزیز، تعابیر زیبایی بیان فرمودند. سردار سلیمانی در زمان حیات به یکی از دوستان خود گفته بود: «من تضمین شهادت خود را از امام رضا(ع) گرفته‌ام» و ظاهراً می‌دانست که امسال به شهادت می‌رسد. چون در خیلی از جلسات به دوستان خود گفته بود معلوم نیست من سال دیگر زنده باشم.

جهاد؛ اوج انقطاع از دنیا و اتصال به خدا

وی افزود: اوج انقطاع از دنیا و اتصال به خدا، جهاد در راه خداست، در بسیاری از عبادات مثل روزه و حج، انقطاع از دنیا و اتصال به خدا را تجربه می‌کنیم اما هیچ کدام از این حیث، به پای جهاد نمی‌رسند. امیرالمؤمنین(ع) در اهمیت جهاد فرمودند: جهاد، بابی از باب‌های بهشت است و به روی هرکسی که بخواهد از بندگان خاصش، باز می‌کند. در حدیث دیگری می‌خوانیم که لباس تقوا، جهاد است. جهاد منحصر در امور نظامی نیست، بلکه جهاد علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هم داریم. اگر در همه ابعاد جهاد، فعالیت کنیم ان شاءالله مشمول رحمت و عنایات ویژه پروردگار خواهیم بود.

حجت‎الاسلام نوری‌زاده در ادامه گفت: در شرایط حساسی به سر می‌بریم، انقلاب اسلامی هدیه‌ای الهی به ماست، وقتی انقلاب پیروز شد کسی باور نمی‌کرد در مقابل دشمن تا دندان مسلح، پیروزی حاصل شد. مردم با دست خالی و با جمع شدن حول امام خمینی(ره) توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند. امام(ره) فرموده بودند که من نجات ایران از چنگال طاغوت و شاهنشاهیان، نجات مسلمانان از استکبار و زمینه‌سازی برای ظهور را دنبال می‌کنم، خدا را شکر می‌گوییم که جمهوری اسلامی می‌تواند همه آن اهداف مورد نظر را محقق کند چراکه در مسیر آن، گام برداشته‌ایم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان انقلاب همواره به دشمنی خود ادامه دادند و فتنه‌هایی همچون ۷۸، ۸۸ و ۹۸ را پدید آوردند. آن‌ها نمی‌خواستند تجربه موفق جمهوری اسلامی، ادامه داشته باشد و سال‌ها تبلیغ کرده بودند که دین باید از سیاست جدا باشد. آمریکایی‌ها سال‌های سال در منطقه خاورمیانه برنامه‌ریزی کردند تا یک حکومت اسلامیِ جعلی به نام دولت اسلامی عراق و شام(داعش) ایجاد کنند اما توسط یک سردار رشید اسلام، تمام برنامه‌های آن‌ها مختل شد، لذا او را نه در جنگ رودررو بلکه با راکت از هلی‌کوپتر به شهادت رساندند.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند همان طور که در زمان شاه، با موضوعاتی مثل کاپیتولاسیون ملت ما را تحقیر می‌کردند، امروز نیز ایران را تحقیر کنند، اما امام خمینی(ره) این اجازه را نداد، بعد از امام(ره) نیز وجود نازنین مقام معظم رهبری که بهترین و صالح‌ترین خلف ایشان است، با سکانداری و تدبیر خود، عزت و استقلال کشور را حفظ کرده است. آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که ما چهل سالگی انقلاب را تجربه کنیم و جشن بگیریم، اکنون باید خود را برای گام دوم انقلاب بیش از پیش آماده کنیم.

بیانیه گام دوم؛ مانیفست جامع برای حال و آینده

حجت‎الاسلام والمسلمین نوری‌زاده با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه، مانیفست جامعی برای حال و آینده جمهوری اسلامی است، مقام معظم رهبری گفته‌اند که برای نگارش آن زحمت زیادی کشیده‌اند لذا از ائمه محترم جماعت درخواست می‌کنم به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب توجه بیشتری داشته باشند. توجه ویژه به جوانان، معنویت و اخلاق، دستاوردهای انقلاب، دشمن‌شناسی و ... از موضوعات مهم بیانیه است. اولین اقدام این است که بیانیه را خوب مطالعه کنید و بعد به تبیین آن بپردازید.

وی بار دیگر به جنایات آمریکایی‌ها همچون ممانعت از پیروزی انقلاب، حمله به طبس، کودتای نوژه و کمک به عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰۴ هزار شهید در جنگ تحمیلی، نتیجه سیاست‌های آمریکا بود، در جنگ تحمیلی سرداران بسیاری را از دست دادیم که امروز اگر بودند، هر کدامشان، یک حاج قاسم سلیمانی بودند. آمریکا امروز از اینکه سپاه در زمینه هوافضا این قدر افتخار کسب کرده، مأیوس است. خداوند شهید طهرانی‌مقدم را رحمت کند که پایه‌های موشکی ایران را بنا گذاشت. امروز، سردار حاجی‌زاده راه ایشان را ادامه می‌دهد و واقعاً شخصیتی بی‌نظیر و افتخاری ملی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: شمارش خدماتی که سپاه در این چهل سال اخیر انجام داده است، ممکن نیست. سراسر مملکت را خدمات سپاه در برگرفته است. توقیف نفت‌کش انگلیسی، اسقاط پهباد آمریکایی، شلیک به پایگاه عین‌الاسد با موشک‌های تولید داخل، همه و همه نمونه‌هایی از عزت ملی هستند که سپاه برای ما به ارمغان آورد. شهید طهرانی‌مقدم به نیکی فرموده بود باید دست رهبرمان را پر کنیم تا در مقابل دشمن خالی نباشد و بتواند از اسلام دفاع کند. امروز دشمن واقعاً از هیمنه سپاه ما می‌ترسد.

مساجد؛ مهم‌ترین کانون‌های همدلی

وی افزود: امروز بیش از گذشته باید مراقب باشیم، نیاز به وحدت و همدلی داریم و مساجد مهم‌ترین کانون‌های همدلی در بین آحاد مختلف مردم است. نیاز به سلاح بصیرت سیاسی داریم، شما می‌توانید چه با مطالعه شخصی و چه با شرکت در کلاس‌های آموزشی، این بینش را تقویت کنید. بزرگان ما فرموده‌اند ظهور نزدیک است. ما باید مقدمه ظهور امام زمان(عج) را با اعمال خود در مسجد، که مهم‌ترین پایگاهِ مورد اعتمادِ ایشان است، بیش از پیش فراهم کنیم.

حجت‎الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت: موج سوم براندازی نظام و فتنه ۲۰۲۰ مدتی است کلید خورده و باید حواسمان را جمع کنیم. یکی از اهداف و برنامه‌های دشمن ایجاد هرج و مرج در فضای سیاسی و بی‌ثبات‌سازی با رمزها و کدهای مختلف است. طرح مباحثی مثل استعفای برخی مسئولان یکی از آن کدهاست. البته مسئولان هوشیارند و حواسشان را جمع خواهند کرد. پروژه مقدماتی برای منفورسازی سپاه با اسم رمز خونخواهی از جان‌باختگان سانحه هواپیما، یکی دیگر از برنامه‌های دشمن است. همچنین بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به صداوسیما از دیگر دسیسه‌های دشمن است.

ائمه جماعت، سربازان ولایت

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تأکید کرد: ما ائمه جماعت، سربازان ولایت هستیم. باید بصیرت افزایی را در مساجد تقویت کنیم و تمام وقت و توان خود را برای مدیریت مسجد، مصروف داریم. با خلاقیت، شناخت ظرفیت‌های محلی و ارتباط با جوان‌ها می‌توان موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. متأسفانه برخی ائمه جماعت، چندشغله هستند و درگیر برخی کارهایی می‌شوند که از وظیفه اصلی خود غافل می‌شوند، در دستور کار داریم ائمه جماعتی را انتخاب کنیم و در محضرشان باشیم که تمام وقت خود را به مسجد اختصاص دهند. پدر معنوی محله شما هستید و ان شاءالله بتوانید به آن جامه عمل بپوشانید.

وی در پاسخ به مطالبه یکی از حاضران که درباره لزوم حمایت مرکز از ائمه جماعت سخن گفت، اظهار کرد: مرکز امور مساجد، مرکز کاملاً دولتی نیست. شما امام جماعت‌هایی هستید که در محل، مورد اعتماد هستید و می‌توانید از این ظرفیت استفاده کنید. البته ما دنبال منابع پایدار هستیم و سعی می‌کنیم حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از ائمه جماعت داشته باشیم.

انتهای پیام

https://www.masjed.ir/u/7Um

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: