شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۸۸۶
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
حجت الاسلام جلیل پور مطرح کرد

کمک‌های جهادی در محل شهادت شهید طهرانی‌مقدم

ویروس کرونا این روزها گریبان زندگی مردم نیازمند را گرفته اما اقدامات جهادی هیئتی‌ها و مسجدی‌ها تاحدود زیادی توانسته است باری از مشکلات آنها بردارد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، یکی از کارکردهای مسجد که این روزها پررنگ‌تر شده است حضور جهادی اهالی مساجد و بسیج مردمی در مقابله با شیوع ویروس کرونا است. یکی از مساجد فعال در این راستا مسجد جامع "بیدگنه" واقع در روستای بیدگنه شهرستان ملارد، محل شهادت شهید طهرانی‌مقدم است که فعالیت‌های آنان در این روزها به نام شهید طهرانی‌مقدم ثبت می‌شود.

این ویروس که این روزها گریبان تمام مردم دنیا را گرفته باعث اخلال در زندگی بسیاری از مردم شده است و با تعطیلی‌های مداوم و ایجاد شرایط اقتصادی نامناسب و همچنین کمبود محصولات بهداشتی و درمانی کار را برای مردم سخت‌تر کرده است.

حجت‌الاسلام یوسف‌علی جلیل‌پور امام جماعت مسجد جامع بیدگنه شهرستان ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره فعالیت‌های این مسجد در ایام کرونا گفت: از همان آغاز شیوع ویروس کرونا مسجد جامع بیدگنه با هماهنگی با بسیج مردمی و دهیاری تجهیزات لازم برای ضدعفونی روستا را تهیه کرد، همچنین بسته‌های محلول ضدعفونی نیز تهیه و در بین خانواده‌ها توزیع شد.

وی ادامه داد: متأسفانه در همان روزهای ابتدایی از میان مبتلایان به کرونا تعدادی نیز به این روستا اختصاص داشتند که بعضی از آنها از دنیا رفتند. بانک اطلاعاتی از خانواده‌های روستا را تهیه کردیم و 2 هزار و 500 خانوارِ ساکن این منطقه را تحت بررسی قرار دادیم. وضعیت زندگی و شرایط اقتصادی و وضعیت سلامت آنها در این بانک اطلاعاتی ثبت شد.

امام جماعت مسجد جامع بیدگنه ادامه داد: پس از جمع‌آوری اطلاعات، متناسب با مشکلات هر خانواده در زمینه‌های مختلف کار کمک‌رسانی را آغاز کردیم. براساس اطلاعات تا به امروز 130 خانواده تحت حمایت قرار گرفتند، پس از آن باتوجه به شرایط سخت قرنطینه خانگی و نیاز برخی مردم برای مراجعه به مراکز درمانی به این نتیجه رسیدیم که در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) با کمک کادر درمانی تست رایگان از خانواده‌ها داشته باشیم و چنانچه فردی مبتلا شده باشد به بیمارستان و مرکز درمانی منتقل شود. برای آن دسته از افرادی که نیاز به دارو داشتند نیز به‌صورت رایگان دارو تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.

حجت‌الاسلام جلیل‌پور یادآور شد: در طول 10 ‌ماه گذشته با بسیج همگانی در روستا کار توزیع بسته‌های معیشتی را آغاز کردیم، در این راستا بسیاری از مردم باتوجه به اینکه برپایی مراسم ختم ممنوع است تمام هزینه‌های مراسم‌های خود را در جهت کمک به نیازمندان در اختیار مسجد قرار دادند تا بتوانیم کمک‌ها را به خانواده‌های هدف برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر با کمک دهیاری یک منبع بزرگ تهیه و در مقابل مسجد قرار داده‌ایم و مواد ضدعفونی‌کننده قوی که با آب ترکیب می‌شود در این منبع جای دادیم تا هریک از اهالی بیدگنه به تناسب نیاز خود هر زمان از شبانه‌روز بتواند از این منبع در دسترس استفاده کنند.

امام جماعت مسجد جامع بیدگنه به کمک‌های مؤمنانه در محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در این ایام نیز باتوجه به محدودیت برپایی مراسم عزاداری هزینه‌هایی که هرساله برای عزای سیدالشهدا (ع) هزینه می‌شد در اختیار مسجد قرار گرفت تا نیاز خانواده‌های کم‌برخوردار برطرف شود. البته مراسم‌هایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز برگزار شد که در تمام مراسم‌ها ماسک و دستکش در اختیار عزاداران قرار گرفت. همچنین توزیع گوشت‌های قربانی میان نیازمندان در محرم و صفر قوت یافت.

حجت‌الاسلام جلیل‌پور بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این مسجد، پرداخت کمک‌هزینه بیمارستان بیمارانی بود که امکان پرداخت هزینه‌های درمان خود را نداشتند. در روزهای ابتدایی که شرایط محدودی برای تهیه ماسک وجود داشت با همکاری بسیج خواهران در امامزاده حضرت قاسم(ع) کارگاهی راه‌اندازی شد که تا تیرماه فعالیت آنها ادامه داشت. پس از خودکفایی در تولید ماسک در کشور، ماسک‌ها را با قیمت دولتی خریداری می‌کنیم و همچنان به صورت رایگان در اختیار مردم عزیز بیدگنه قرار می‌دهیم.

وی در خصوص ارتباط مردم با مسجد در روزهای کرونایی گفت: خوشبختانه در این روزهای سخت یکی از اتفاقات خوب این بود که مردم متوجه شدند مسجد صرفاً محل عبادت نیست بلکه کارکردهای دیگری نیز در مسجد وجود دارد، جای خرسندی است که امروز مردم با اعتماد به مسجد هر نوع کمکی در هر قالب و نیتی که دارند در اختیار مسجد قرار می‎دهند تا به دست نیازمند اصلی برسد، البته ما در مسجد جامع بیدگنه سعی کرده‌ایم با اطلاع‌رسانی درست از اقدامات خود، مردم را نسبت به آنچه انجام می‌دهیم آگاه کنیم و مردم عزیز این روستا نیز از این امر استقبال کردند و گاهی کمک‌های ارسالی بیش از ظرفیت خدمات به روستا است و با مازاد منابع مواجه می‌شویم که سعی می‌کنیم به خانوارهایی بیرون از روستا نیز خدمات بدهیم.
https://www.masjed.ir/u/872

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن