شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۸۸۷
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
حجت الاسلام فلاح تهرانی:

مسجد جامع المهدی(عج)؛ مرهم آلام مردم محله

امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) با همکاری بسیج در دوران کرونا رنگ جدیدی به فعالیت‌های مسجدی بخشیده و درصدد احیای کارکردهای اصیل خانه‌های خداست. او معتقد است امام جماعت، فقط پیش نماز نیست، بلکه امام جماعت است و باید بتواند منطقه‌ای که در آن حضور دارد را بشناسد و به آسیب‌های آن منطقه واقف باشد

حجت‌الاسلام مهدی فلاح‌تهرانی، امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) تهران واقع در دولت‌آباد، در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، به تشریح اقداماتی که در این مسجد برای رفع آلام مردم در ایام کرونا انجام می‌شود پرداخت و با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعت استان تهران که فرموده بودند مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک باشد، گفت: در صدر اسلام مسجد محل مراجعه مردم در همه امور بود اما طی سال‌های اخیر برخی از کاربردهای مساجد مورد غفلت قرار گرفت. با شیوع کرونا مساجد با عهده گرفتن بسیاری از مسئولیت‌ها در حال بازبینی و بازیابی کاربردهای خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون فقط نماز جماعت مساجد تعطیل است اما خود مسجد باید باز باشد تا مردم برای اقامه نمازشان هم بتوانند به آن مراجعه کنند، گفت: در مسجد جامع المهدی(عج) از گذشته مرکز نیکوکاری ایجاد شده بود اما در شرایط کرونا کارکرد این مرکز به شدت افزایش داده شد. قبلاً فقط ۵۰ خانواده تحت پوشش این مرکز نیکوکاری بودند اما با شیوع کرونا ۱۰۰ خانواده دیگر به دریافت‌کنندگان خدمات این مرکز نیکوکاری اضافه شدند و تلاش کردیم طی هفت مرحله مبلغی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به این خانواده‌ها اهدا کنیم.

امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) به آسیب‌های روانی وارده به مردم و بروز مشکلات خانوادگی نیز اشاره و از راهکار این مسجد برای رفع این مشکلات سخن گفت و اظهار کرد: در حال حاضر یک مشاور خانواده‌ با این مسجد همکاری می‌کند و به صورت رایگان به ارائه مشاوره خانوادگی به مردم می‌پردازد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در مسجد جامع المهدی(عج) در حال انجام است پخش اذان آرامش بخش در هنگام صبح، دعای هفتم صحیفه سجادیه ظهرها و پخش دعای الهی عظم البلا در مغرب و عشاء است و مردم به این فضا بسیار علاقه‌مند شده‌اند.به عنوان امام جماعت نیز در مسجد حضور مستمر دارم، چراکه اگر امام جماعت در مسجد حضور داشته باشد و واقعاً مسجد را خانه خدا بداند، مردم هم به مسجد مراجعه کرده و مشکلات خود را به کمک مسجد رفع کرده و احساس نمی‌کنند در شرایط سخت کنونی تنها مانده‌اند.

این امام جماعت کشورمان از تداوم برنامه‌های ضدعفونی کردن اماکن عمومی از سوی داوطلبان این مسجد خبر داد و اظهار کرد: فعالان بسیجی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده با کیفیت بالا به اماکن عمومی رفته و به عنوان جهادگر عرصه سلامت اقدام به ضدعفونی نانوایی‌ها، مغازه‌ها، معابر و ... می‌کنند. در مسجد نیز پایگاه سنجش سلامت ایجاد کرده‌ و تب‌سنج و اپتومتر تهیه کرده‌ایم؛ به مراکز بهداشت و درمان نیز اعلام کرده‌ایم آمادگی داریم فضای لازم برای انجام تست‌های کرونا و امکانات لازم در این خصوص را در اختیار آنها قرار دهیم. در حال حاضر نیز در این مرکز ماسک به کم‌ترین قیمت ممکن به مردم ارائه می‌شود.

وی از اجرای غربالگری خانه به خانه از سوی بسیجیان فعال مسجد جامع المهدی(عج) نیز خبر داد و گفت: داوطلبان بسیجی ما به درب منازل رفته و مبتلایانی که دچار مشکل هستند را شناسایی و به مراکز درمانی معرفی می‌کنند. بروشورهای آموزشی مقابله با کرونا که حاوی اطلاعاتی در خصوص خدماتی است که مسجد می‌تواند به مردم ارائه کند نیز تهیه و به افراد نیازمند ارائه شده است.

حجت‌الاسلام فلاح‌تهرانی به اجرای طرح شهید سلیمانی در مسجد جامع المهدی(عج) اشاره کرد و گفت: در این طرح بسیجیان به غربالگری اصناف محل می‌پردازند و زدن ماسک و رعایت مسائل بهداشتی در اصناف را بررسی می‌کنند. سه تیم دو نفره نیز به افرادی که ماسک نزده‌اند تذکر می‌دهند و در صورتی که فردی ماسک نداشته باشد از طرف مسجد جامع المهدی(عج) ماسک به آنان هدیه داده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان امام جماعت با افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند تماس تلفنی گرفته و از آنها به صورت مجازی عیادت می‌کنم، مراسم ختم آنلاین نیز داریم و در صورتی که کسی فوت کند به صورت رایگان مداح، قاری و سخنران در مسجد مراسم را بدون حضور مردم برگزار می‌کنند و این مراسم به صورت زنده و ضبط شده برای خانواده متوفی ارسال می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) با تأکید بر اینکه درب این مسجد برای مراجعه نیازمندان باز است، گفت: مساجد منطقه را نیز به هم مرتبط و یک تشکل مسجد محور ایجاد کرده‌ایم تا مساجد نیازهای همدیگر را مرتفع ‌کنند مثلاً در صورتی که مسجدی ماده ضدعفونی کننده نداشته باشد به آن مساجد کمک می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که قبل از کرونا فعالیت بسیاری از مساجد منحصر به اقامه نماز جماعت بود، اما اکنون بسیاری از مساجد به محور فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی تبدیل شده است، چه باید کرد تا بعد از کرونا نیز محوریت مسجد باقی بماند؟ گفت: امام جماعت فقط پیش نماز نیست، بلکه امام است؛ یعنی فقط برای نماز خواندن در جلوی صف نماز نمی‌ایستد و فقط امام نماز جماعت نیست بلکه امام جماعت است و باید بتواند منطقه‌ای که در آن حضور دارد را بشناسد و به آسیب‌های آن منطقه واقف باشد، وقتی آسیب‌ها را شناخت و خود نیز در همان منطقه زندگی کرد، یقیناً درگیر آسیب‌ها شده و درصدد برطرف کردن آنها برمی‌آید.

وی تصریح کرد: امام جماعت باید این حس را داشته باشد که امام جماعت بودن بالاترین شغل‌ است و صرفاً نماز خواندن نیست. امام جماعت باید محل رجوع مردم برای رفع آلام و آموزش مباحث اعتقادی و برطرف کننده سؤال‌های مردم باشد. پس امام باید حضور مستمر، کاربردی و کیفی داشته باشد. در مرحله بعد نیز بسیج مساجد باید بازوان مساجد و امامان جماعت باشند. مساجد وقتی رونق خواهند داشت که از یک بسیج فعال، انقلابی و ولایت‌مدار بهره‌مند شده باشند. کانون‌های فرهنگی مساجد نیز باید در کنار بسیج، بازوان فرهنگی و اجرایی باشند. کارگزاران مسجد از جمله هیئت امنای مساجد همه باید همدل و همزبان در راهبری امام جماعت همقدم باشند.

حجت‌الاسلام فلاح‌تهرانی در پایان به امامان جماعت پیشنهاد کرد حتماً در منطقه‌ای که در آن حضور دارند (البته بعد از کرونا) با کسبه و اهل محل ارتباط حضوری برقرار کرده و خود را در معرض ارتباط با مردم قرار دهند، چراکه رکن رکین مسجد، امام جماعت است و اگر بخواهد مسجد را به به حالتی که در زمان پیامبر(ص) بود بازگرداند، باید برنامه‌ریزی کند.
https://www.masjed.ir/u/873

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: