جمعه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۱:۲۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۵۹۹۲
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
تاریخ نگاری مسجد

مسجدی که پایگاه نخستین اعتراضات مردمی به دستگیری امام خمینی(ره) در سال ۴۲ بود

نخستین اعتراض علنی و عمومی مردم شهر تهران به دستگیری حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ از تجمع روحانیون، طلاب و مردم تهران از مسجد «حاج ابوالفتح» آغاز شد. مردم از آنجا به سمت خیابان ری و سه راه امین حضور حرکت کردند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد «حاج ابوالفتح» (واقع در تهران، میدان قیام) از مهم ترین مراکز تجمع نیروهای انقلابی در شهر تهران و نقطه عزیمت مبارزان علیه طاغوت در واقعه 15 خرداد است.

مسجد مرحوم حاج ابوالفتح که به واسطه حوزه علمیه ای که به نام حاج ابوالفتح دارد محل تحصیل برخی از مراجع تقلید و علمای نام آشنای کشورمان همچون مرحوم آیت الله محمد تقی آملی و آیت الله حسن زاده آملی است، در عرصه انقلاب و مبارزه با طاغوت نیز محل سخنرانی بسیاری از منبری های نام آشنا همچون مرحوم آیت الله محمد تقی فلسفی و حجج اسلام والمسلمین مروارید و احمد کافی بوده است. حجت الاسلام والمسلمین «حسن نادربیگی» که استاد حوزه علمیه و مدیر سابق مدرسه مسجد حاج ابوالفتح بود در این باره گفت: نخستین اعتراض علنی و عمومی مردم شهر تهران به دستگیری حضرت امام خمینی (ره) در سال 1342 از تجمع روحانیون، طلاب و مردم تهران در این مسجد آغاز شد.

اولین اعتراض عمومی مردم پایتخت به دستگیری امام خمینی(ره)، از مسجد حاج ابوالفتح آغاز شد
وقتی جمعیت حاضران در مسجد مرحوم حاج ابوالفتح زیاد شد به طوری که علاوه بر مسجد، میدان قیام نیز از جمعیت مملو شده بود، با هدایت برخی از روحانیون، مردم به سمت خیابان ری و سه راه امین حضور حرکت کردند و در طی مسیر، شمار بیشتری از مردم به معترضان علیه دستگیری رهبر کبیر انقلاب پیوستند.

روند حضور اهالی مسجد مرحوم حاج ابوالفتح در نهضت ملت ایران در دهه های 40 و 50 ادامه داشت و پس از انقلاب نیز در برابر اقدامی که رنگ و بوی غیر اسلامی داشت مقاومت کردند. حجت الاسلام والمسلمین «سید صدر لنگرودی» در این باره به شبستان گفت: وقتی انقلاب پیروز شد، شهردار تهران تصمیم گرفت نام میدان قیام را میدان خلق بگذارد که به زعم همگان به ویژه اهالی متدین منطقه قیام و مولوی این اقدام، حرکتی نادرست بود زیرا عنوان خلق در آن دوره از سوی گروه های چپ به کار برده می شد، سرانجام شهردار تهران با پدرم (آیت الله سید محمد حسین لنگرودی) صحبت کردند و پدرم، تاکید کردند که نام میدان شاه را به میدان قیام تغییر دهند، هرچند مدتی نام خلق از سوی شهرداری در تابلوی این میدان و اتوبوس ها درج شده بود، که سرانجام جوانان مسجد مرحوم حاج ابوالفتح این تابلو را جمع کردند تا اینکه با تغییر دولت، نام قیام را روی این میدان گذاشتند.

از این پیشینه تاریخی مسجد مرحوم حاج ابوالفتح که بگذریم، اکنون نیز اهالی این مسجد و طلاب حوزه علمیه فتحیه این خانه خدا همچون گذشته در خدمت انقلاب اسلامی و نشر ارزش های نظام جمهوری اسلامی هستند.

از تبلیغات محیطی تا پخش سرودهای معروف انقلابی
فعالان این مسجد و مدرسه علمیه چند روز مانده به چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فضاسازی محیطی و تبلیغات مرتبط با ایام الله دهه فجر را در این مسجد و میدان قیام و بخش هایی از خیابان های ری و مولوی انجام دادند و ایستگاهی نیز از شب 12 بهمن در مقابل این مسجد برپا شده است که کار پخش سرودهای انقلابی، توزیع پرچم های کشورمان و گاهی توزیع چای و شیرینی را نیز انجام می دهد.

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران برنامه مهم دیگر مسجد مرحوم حاج ابوالفتح است که به گفته لنگرودی، همه ساله به مناسبت هفته دفاع مقدس و دهه فجر انقلاب اسلامی، این کار صورت می گیرد و امسال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا هیئتی از طرف این مسجد به در منزل شهدای این مسجد می روند و هدایای ارزشمند فرهنگی و همچنین هدیه ناقابل مادی به خانواده این شهدا اهدا می کنند.

سخنرانی اعضای موتلفه برنامه ثابت مسجد در دهه فجر است
سخنرانی یکی از اعضای هیئت موتلفه اسلامی در شب های دهه فجر انقلاب اسلامی از برنامه های ثابت مسجد مرحوم حاج ابوالفتح طی سالیان مختلف است که امسال نیز در شب 22 بهمن، حسن غفوری فرد در این مسجد سخنرانی می کند هرچند به گفته لنگرودی، هنوز نهایی نشده است. سخنرانی آیت الله سید محمد لنگرودی از نیروهای انقلابی و تولیت مدرسه علمیه فتحیه و استاد خارج فقه و اصول در شب 22 بهمن برنامه دیگر مسجد مرحوم حاج ابوالفتح بود که همه ساله نیز به دلیل پیشینه انقلابی این روحانی، در اولین شب دهه فجر در این مسجد سخنرانی می کند.

فعالیت های مسجد مرحوم حاج ابوالفتح در دوره شیوع ویروس کرونا همچون بسیاری از مساجد دچار فراز و فرودهایی بود هرچند هیئت امنا و امام جماعت این مسجد کوشیدند تا جایی که امکان دارد نماز جماعت این خانه خدا تعطیل نشود. لنگرودی در این باره به شبستان گفت: با تلاش هیئت امنا و خادم این مسجد کار ضد عفونی کردن شبستان و سرویس بهداشتی مسجد مرحوم حاج ابوالفتح به صورت مستمر صورت می گیرد و اگر فردی هنگام ورود، ماسک نداشته باشد به وی ماسک اهدا می شود و همه باید دست های خود را ضد عفونی کنند، تا با انجام این کارها ضمن مقابله با شیوع کرونا، فعالیت های عبادی و فرهنگی مسجد مرحوم حاج ابوالفتح تعطیل نشود.

کمک مومنانه اهالی مسجد مرحوم حاج ابوالفتح در دوره شیوع ویروس کرونا با محوریت امام جماعت و تولیت این مسجد و مدرسه علمیه آن در دوره کرونا ادامه داشت و در شب و روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) که با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی همزمان شده بود، 60 بسته ارزاق و 300 حواله نان میان نیازمندان توزیع شد.

نقش طلاب مدرسه مسجد در خدمت به نیازمندان
جلسات عمومی و درس اخلاق مدرسع علمیه مسجد مرحوم حاج ابوالفتح که به اقتضای شرایط کرونا تعطیل شده است، گاهی از طریق فضای مجازی برگزاری می شود و گاهی نیز از طلاب خواسته می شود که برای بررسی مسائل درسی به این مسجد مراجعه کنند. نکته مهم این است که با توجه به مسجدمحوری در جذب طلاب در مدرسه علمیه فتحیه زیرا هر فردی که می خواهد در این مدرسه درس بخواند باید از امام جماعت محله خود، تاییدی بیاورد، تمام طلاب این مدرسه، تهرانی هستند، لذا حضورشان در این مدرسه در دوره کرونا نیز هموار بوده است. لنگرودی در این باره گفت: وقتی طلاب در مدرسه حاضر می شوند برخی از آنها به ویژه در پایه های اول که هنوز امکان ملبس شدن ندارند، به برگزاری برنامه های مسجد مرحوم حاج ابوالفتح کمک می کنند که با شیوع کرونا و حضور بسیار کمتر طلاب به صورت حضوری در کلاس های درس شان، این ظرفیت از ما سلب شد.

سخن آخر اینکه، اهالی مسجد مرحوم حاج ابوالفتح کوشیدند با وجود تمام محدودیت های کرونایی، نام و یاد شهدا و امام خمینی (ره) و علمای انقلابی را در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گرامی بدارند و برای این کار فعالیت های مختلفی همچون سخنرانی مبارزان، برپایی ایستگاه فرهنگی و صلواتی و دیدار با خانواده ها انجام داده اند.
https://www.masjed.ir/u/88W

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن