چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۲۱۱
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
گزارش از مسجد اعظم واقع در محله وصفنارد

مسجدی که فیلم‌ساز تربیت می‌کند

یکی از برنامه‌های آموزشی کانون فرهنگی اسوه واقع در مسجد اعظم ، آموزش فیلم‌سازی به نوجوانان و جوانان است که در این عرصه توانسته یک گروه فیلم‌سازی 20 نفره خبره ایجاد کند که تولیدات مستند آن در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، یکی از عرصه‌هایی که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در آن فعال هستند، فیلمسازی است.

۷۰۰ کودک و نوجوان زیرپرچم کانون اسوه

یکی از کانون‌های فعال در این عرصه کانون فرهنگی اسوه مسجد اعظم واقع در محله وصفنارد واقع در منطقه ۱۷ تهران است؛کانونی که تربیت شدگانش این روزها در جشنواره‌های فیلم مستند و عمار شرکت می‌کنند و رتبه هم می‌گیرند. مصطفی گلشن، مدیر مسئول این کانون می‌گوید: «عمده فعالیت‌های کانون ما براساس خواسته‌های مقام معظم رهبری در سه عرصه تحصیل، تهذیب و ورزش برنامه‌ریزی شده است. در زمینه تحصیلی ما برنامه‌های فرهنگی و تربیتی ویژه‌ای برای اعضای کانون که حدود ۷۰۰ کودک و نوجوان هستند، برگزار می‌کنیم. تمام مسئولان و مربیان کانون ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور هستند که در این عرصه‌ها فعال شده‌اند. ما تلاش کردیم ارتباط مسجد و مدرسه را برقرار کنیم و واسطه‌ای برای این ارتباط باشیم.»

ایجاد یک گروه فیلمسازی از سال ۹۵

برنامه‌های این کانون محدود به اعضا نیست و برای سایر نمازگزاران و می‌توان گفت تمام محله وصفنارد برنامه دارند و آنان نیز خود را عضو کانون می‌دانند. گلشن می‌گوید: «با شناسایی ظرفیت‌های کانون و اعضا تصمیم گرفتیم در عرصه فیلمسازی کار ویژه‌ای انجام دهیم و برای همین گروه فیلمسازی رایان مدیا را تشکیل دادیم. از سال ۹۵ در عرصه فیلمسازی و تمام رشته‌های زیرمجموعه آن مثل فیلمنامه‌نویسی، فیلمبرداری، تدوین، تهیه‌کنندگی و ... افرادی را تربیت کردیم. سرپرست این گروه «علی سرو» است که از مستندسازان و فیلمسازان جوان و فعال است.»

دریافت جوایز در جشنواره‌های معتبر توسط گروه فیلمساز مسجدی

آثار این گروه مسجدی، توانسته در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه و مقام شود. گلشن می‌گوید: «از زمان ایجاد این گروه آثار مستند بسیار خوبی تولید شده که یکی از آن‌ها «مستند ناتمام» است. این اثر در رویداد «ایران قوی» کانون‌های مساجد حائز رتبه شد. مستند دیگر گروه ما «اسوه» است و دیگری «بن بست شکن» که به دوران کرونا و کمبودهای اولیه لوازم بهداشتی اشاره می‌کند که با تلاش گروه‌های جهادی و مردمی برطرف شد. اثر دیگر گروه ما تولید موشن‌گرافی در خصوص شیخ زکزاکی با عنوان «شیخ شیعه را آزاد کنید» است که به رهبر شیعیان نیجریه پرداخته است و هرکدام از این‌ها در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شده است.»

تربیت ۲۰ کاربلد جوان فیلمساز

این کانون فرهنگی علاوه بر فیلمسازی در حوزه فناوری و فضای مجازی هم بسیار فعال و خوش‌ایده است که تمام آن به برکت برگزاری همین دوره‌های فیلمسازی در کانون است. گلشن می‌گوید: «تمام محتوای صورت گرفته در کانون توسط همین نوجوانان و جوانان مسجدی تربیت شده در کلاس‌های فیلمسازی کانون تولید می‌شود که بسیار هم جذاب و اثرگذار است. دوره‌های آموزشی گروه ما این روزها به صورت نسل به نسل در حال انجام است و هر فردی که روزی آموزشی در کانون دیده است و به نسل‌های بعدی و نفرات بعدی عضو آموزش می‌دهد. گروه ما روز‌های نخست با سه ـ چهار نفر تشکیل شد و امروز به ۲۰ نفر خبره و کاربلد این عرصه رسیده است و هردوره نیز افراد جدیدی آموزش می‌بینند و به گروه می‌پیوندند. این روند مطابق خواست مقام معظم رهبری است که بر تربیت جوان خبره نظر و توصیه دارند. جوانان ما آمیخته با مسجد و خبره هستند.»

توزیع ۱۲۰۰ بسته معیشتی در دوران کرونا

خدمات این کانون مسجدی محصور به فیلمسازی نیست و آن‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله ارائه خدمات اجتماعی نیز فعال هستند. مدیر مسئول کانون فرهنگی اسوه می‌گوید: «باتوجه به شرایط کرونایی و مشکلات معیشتی ایجاد شده برای مردم در عرصه خدمات اجتماعی در این دوران توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی در دوره‌های متعدد را انجام دادیم و در مجموع ۱۲۰۰ بسته با کمک مردم و خیرین توزیع کردیم. در حوزه تربیتی و معنوی نیز این کانون یک هیأت هفتگی برای اعضای خود دارد که هرهفته پنجشنبه‌ها جلسات عزاداری و یا جشن برگزار می‌کنند.»

اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر

این جمع مسجدی اما قائل به این اصل هستند که برای رفع مشکل نیازمندان باید کار ریشه‌ای کرد و با دادن مُسکن، مشکلات حل نمی‌شود. به همین دلیل، برای نیازمندان اشتغال‌زایی هم می‌کنند. گلشن می‌گوید: «۱۰۰ خانواده زیر پوشش خدمات حمایتی ما بودند، اما بنا داشتیم مشکل آنان را ریشه‌ای برطرف کنیم. به همین خاطر با برخی نمازگراران مسجد که صاحب تولیدی و یا مشاغل آزاد بودند و برخی از تولیدکنندگان مرتبط با کنون هماهنگ کردیم تا این افراد را مشغول به کار کنند. در این فرایند توانستیم برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کنیم تا صاحب درآمد شوند و از فهرست خانواده‌های نیازمند خارج شوند.»

کارگاهی که از تعطیلی نجات یافت

کمک‌های این کانون در عرصه اشتغال‌زایی و کارآفرینی شامل تولیدی‌ها هم شد و آنان سه کارگاه خیاطی محله خود را هم احیا کردند. او می‌گوید: «با توجه به شرایط کرونایی و نبود بازار، سه کارگاه در آستانه تعطیلی بود که با هماهنگی مسئولان کارگاه در ابتدای شیوع کرونا در سال ۹۸ آنان را در اختیار گرفتیم و با بازگشت به کار کارگران و همچنین اشتغال‌زایی برای برخی نیازمندان محله، کارگاه تولید ماسک و گان ایجاد کردیم که هم برای کانون درآمدزایی شد و هم کارگاه‌ها نجات یافت. در این مدت ۴۰ هزار ماسک تولید کردیم که با قیمت اندک در بازار فروش رفت و تعدادی نیز رایگان میان نیازمندان توزیع شد. حتی برای زنان سرپرست خانوار نیز در خانه شغل ایجاد کردیم و پارچه در اختیار می‌گذاشتیم و آن‌ها در خانه ماسک می‌دوختند و به ما می‌فروختند.»

تلاش‌های این جوانان مسجدی نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توان نهادهای فعال در مساجد است که اگر این توان نهفته، فعال شود می‌تواند نه تنها محله‌ای که سرزمینی به وسعت ایران را آبادتر و سرفرازتر کند.
https://www.masjed.ir/u/8r6

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: