دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۰۸
گزارشگر : مدیر مدیر
در گفتگو با امام جماعت مسجد سنگی مطرح شد:

ظرفیت بالای عملیات محله محور در دوران پساکرونا

حجت الاسلام خلیلی تهرانی معتقد است؛ اگر چه ممکن است همه گیری کرونا بر فعالیت های مساجد حاضر در این عملیات تاثیر بگذارد، اما تجربه این عملیات در دوران پساکرونا مساجد را به هدف غایی خود می رساند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛  با شیوع موج سوم کرونا رهبر انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند. به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله طرح ریزی کرد. 

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می کند.

پایگاه تخصصی مسجد قصد دارد در گفت و گوهای آتی خود با ائمه جماعات مساجد محوری، به تجربیات گذشته و نحوه تعامل آنها با سایر مساجد و نهادهای محله بپردازد. همچنین در این گفت و گوها تاثیرات این عملیات بر فعالیت مساجد و میزان پیشرفت عملیات در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مسجد خاتم الانبیا(ص) قبل از همه‌ گیری بیماری کرونا و همچنین بعد از آن، در حوزه قرآن فعال بود. معمولاً هر روز و هر شب و شاید بیشتر یک برنامه قرآنی در آن برگزار می شد.

این مسجد در عملیات محله محور مسجد پایه به عنوان یک مسجد محوری فعالیت می کند. با توجه به اینکه ماموریت اینگونه مساجد در این عملیات استفاده از تجارب موفقیت آمیز خود است، گفت و گویی با حجت الاسلام سید محمد خلیلی تهرانی امام جماعت این مسجد پیرامون گزارش فعالیت ها، نحوه تعامل و برنامه ریزی در این ماموریت و چشم انداز عملیات محله محور مسجد پایه انجام داده ایم که در ادامه می آید.

حجت الاسلام تهرانی تمام وقت خود را در مسجد صرف رسیدگی به امور جوانان، فعالیت های قرآنی و رسیدگی به مسائل نمازگزاران می کند. البته او در این راه تنها نیست و بسیاری از فعالیت های قرآنی را با همکاری خانواده انجام می‌دهد.

*اکنون با وجود همه گیری کرونا برنامه های مسجد خاتم الانبیا(ص) چگونه اجرا می شود؟

در حال حاضر برنامه های مسجد خاتم الانبیا(ص) و اکثر مساجد تهران تحت تاثیر بیماری کرونا به شکل قبل برگزار نمی شود، ولی با این حال این فعالیت ها همچنان برقرار است.

قبل از کرونا، برنامه‌های قرآنی مسجد عبارت بود از تفسیر قرآن، تلاوت نور و کرسی تلاوت. همچنین پیش دبستانی قرآنی نیز در این مسجد فعال بود.

همه گیری کرونا همچنان که بر همه امور تاثیر گذاشت این گونه فعالیت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داد و برخی از آنها محدود شدند. به عنوان مثال؛ پیش دبستانی قرآنی از فعالیت هایی بود که در این مسجد به خاطر کرونا تعطیل شد.

 کرسی تلاوت نیز در ماه مبارک رمضان و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی انجام شد ولی با توجه به عدم تغییر در روند همه گیری کرونا این امر ابتدا محدود و سپس به مناسبت ها و روزهای خاصی موکول شد و در روزهای عادی دیگر برگزار نمی‌شود. اما همچنان آن برنامه هایی که به سلامت عمومی آسیب نمی زنند در این مسجد برقرار هستند.

جلسات تفسیر قرآن به شیوه خاص خود نیز به صورت هفتگی و تلاوت نور(قرائت یک صفحه قرآن با ترجمه) نیز هرشب برگزار می شوند.

قبل از کرونا استقبال از برنامه های قرآنی مسجد خاتم الانبیا(ص) بسیار خوب بود و نتیجه آن هم در بررسی‌های انجام شده قابل قبول و در حد بالایی بود.

* در عملیات محله محور مسجد پایه که اساس این عملیات بر مبنای انتقال تجربه مساجد به یکدیگر است، تجربیات قرآنی خود را چگونه ترویج دادید؟ تاثیر این عملیات در اجرای برنامه ها چگونه بوده؟

مساجدی که در این عملیات با مسجد خاتم الانبیا(ص) در ارتباط هستند همگی از برنامه های قرآنی که به شیوه خاص این مسجد برگزار می شود استقبال کردند. به عنوان مثال؛ اکنون برناه تلاوت نور در تمام این مساجد برقرار است.

سایر برنامه ها به خاطر شرایط کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند اما برگزار خواهد شد.

این عملیات هم برای مسجد محوری و هم برای سایر مساجدی که در حیطه ماموریت آن هستند مفید است. در جلسات و ارتباطاتی که ائمه جماعات این مساجد با یکدیگر و یا با نهادهای آن منطقه دارند تجربیات خوبی رد و بدل می‌شود که می تواند کیفیت فعالیت مساجد را ارتقا دهد

*این عملیات از زمان شروع رسمی خود چند موقف داشته، مثل ۲۲ بهمن و سالروز عفاف و حجاب. تعامل شما با مساجد حیطه ماموریتان در این موقف ها به چه شکل است و آیا برای موقف آینده، برنامه ریزی خاصی دارید؟

به هر حال وجود کرونا و محدودیت‌هایی که ستاد مقابله با کرونا وضع کرده برخی از این فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داد. اما آنچه که با عنوان تاثیر عملیات محله محور مسجد پایه می‌توان گفت: یکپارچه شدن فعالیت ها و جلوگیری از تعطیلی آنها است.

این عملیات نباید با این بهانه که حضور مردم در برخی موارد کم رنگ است، از سرعت و کیفیت خود بکاهد. زیرا با تمام شدن کرونا در سایه آن تجارب ارزنده‌ای کسب می‌شود که می تواند دسترسی به هدف غایی مساجد را آسان کند.

به عنوان مثال: کرسی تلاوت به دلیل حضور مردم و بیم سرایت کرونا با تعداد کمتری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد اما تعطیل نشد!

در واقع این عملیات ظرفیتی دارد که در آینده بتواند کارهای بزرگی را رقم بزند و به اهداف بزرگتری برسد.

مسجد خاتم الانبیا یک برنامه تفسیر دارد که به شیوه خاص خود برگزار می شود. در این شیوه قرآن را از آخر تفسیر می کنند. نکات، شرح نزول و برجسته سازی موضوعات از ویژگی‌های این تفسیر است که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته!

موقف آینده عملیات محل محور مسجد پایه عید غدیر خم است و مسجد خاتم الانبیا(ص) سعی دارد از تجربه این تفسیر در عید سعید غدیر خم بهره ببرد.

*تعامل شما به عنوان یک مسجد محوری با سایر مساجد حیطه مأموریتتان در مسجد خاتم الانبیا(ص) چگونه است؟

تعاملات و ارتباطات ما همچون گذشته با ائمه سایر مساجد همچنان با ثبات و با کیفیت برقرار است. اما گاهی به دلایل برخی تغییرات در مدیریت نواحی تحت تاثیر قرار می گیرد.

به عنوان مثال؛ اکنون که برای برگزاری عید سعید غدیر خم آماده می‌شویم، جلساتی را با حضور ائمه جماعات این مساجد، شهردار منطقه و مسئولین سراهای محله برگزار می‌کنیم.

یکی از برنامه هایی که در جشن عید غدیر قرار است انجام شود، یک حرکت قرآنی مبتنی بر همان تفسیر خاص مسجد خاتم الانبیا(ص) است.

البته برنامه‌های دیگری نیز انجام خواهد شد که در دست بررسی و جمع بندی است.

*محل برگزاری برنامه های عملیات محله محور مسجد پایه بخصوص برنامه آینده شما در کجا است؟

اساساً اولویت برنامه هایی که در عملیات محله محور مسجد پایه برگزار می شوند، مکان‌های عمومی در محله ها هستند تا برای همه مخاطبین و اهالی در دسترس باشد.

همچنین سعی می شود فضایی انتخاب شود که کمترین خطر را در برابر سرایت کرونا و همچنین ظرفیت خوبی برای پذیرایی حداکثر مخاطب را داشته باشد.

https://www.masjed.ir/u/9cr

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری