دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۱۸
گزارشگر : مدیر مدیر

قیامی تاریخی در مسجد برای حجاب

مشهد-ایرنا- ۲۱ تیرماه، سالروز واقعه حمله به مسجد گوهرشاد و سرکوب خونین قیام مردم مشهد که به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است، فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است، اما این مهم نیازمند اهتمام همه مردم و مسوولان است تا نقشه دشمنان در راستای ترویج بی‌بندوباری بی‌اثر و نقش برآب شود.

برگزاری جشن‌های گرامی‌داشت کشف حجاب در ماههای دی و بهمن ۱۳۱۴ در سراسر کشور، به ویژه در شیراز را می توان مقدمه قیام مسجد گوهرشاد دانست. در این جشن پس از انجام سخنرانی‌ها، در پایان جشن، عده ای از دختران بر روی صحنه نمایان شدند که بدون حجاب به رقص و پایکوبی پرداختند.

 پس از این اقدام مغایر با دین و شعائر اسلامی، آیت الله حسام الدین فال اسیری به برگزاری چنین مراسمی اعتراض کرده و آن را از مظاهر بی دینی در جامعه خواند.

پس از واقعه کشف حجاب در جشن شیراز و دستگیری و حبس آیت الله فال اسیری و بی حرمتی به وی، موجی از اعتراضات در کشور، به ویژه در حوزه های علمیه کشور به راه افتاد. همچنین فرمان رضاخان در خصوص استفاده از کلاه شاپو یا کلاه بین المللی فرنگی که تمام لبه دار بود به جای کلاه لبه دار پهلوی و دیگر اقدامات او، دست به دست هم داد و علما و روحانیون را به ویژه در شهرهای مذهبی به خشم آورد. توده مردم نیز که در این اعمال مقدمات کشف حجاب از زنان را مشاهده می‌کردند، ملتهب و ناراضی بودند.

روحانیان مشهد در اطلاعیه‌هایی از مردم خواستند با اعتراض به سیاست مذهبی و اجتماعی رضاخان، اعتصاب و تحصن کنند و در مسجد گوهرشاد گرد هم آیند. خود نیز تصمیم گرفتند در آن مسجد به مردم بپیوندند و هر روز یکی از آنان درباره اوضاع جاری کشور برای مردم سخنرانی کنند. تندتر شدن شرایط و ایجاد محدودیت نسبت به معترضان، با اعتراض بیشتر مردم و تجمع و تحصن در مسجدگوهرشاد و در نهایت به کشتار و سرکوب مردم در این مسجد منجر شد.

۲۱ تیرماه  سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی است. یاد حماسه خونین این نهضت اسلامی برخاسته از باورهای ارزشی مردم، برای همیشه در تاریخ مبارزات اسلامی ملت مسلمان ایران باقی ماند و این مناسبت در تقویم کشور به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴، قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را به تصویب رساند. قانونی که هدف از ارائه آن، درونی و نهادینه کردن حجاب و عفاف، با مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه ‌ها به صورت مستمر و هدفمند است و کلیه وظایف تخصصی دستگاه‌ های قانونگذار و اجرایی را در قبال موضوع حجاب به طور دقیق و مشخص، بیان کرده است.

در حقیقت این قانون، که طرح آن از ابتدای دهه ۷۰ در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داشت، اقدامی همه جانبه و نگاهی چند بُعدی به مساله حجاب و عفاف در جامعه است.

برنامه شورای انقلاب فرهنگی برای گسترش عفاف

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این خصوص گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه‌ای مدون برای گسترش فرهنگ عفاف، که بعدها از آن به عنوان طرح ارتقای امنیت اجتماعی یاد شد، ۳۵۱ وظیفه و راهکار اجرایی را برای ۳۲ سازمان، نهاد و وزارتخانه و دستگاه حاکمیتی مقرر کرده است.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر افزود: سازمان تبلیغات اسلامی نیز وظیفه تقویت نظام تبلیغ دینی را در دو عرصه سنتی و مدرن با هدف تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب، آسیب شناسی و مطالعه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در نظام تبلیغی دینی و ایجاد نوآوری در این زمینه و نیز تبیین و تبلیغ جاذبه‌ها و دافعه‌های برخی مسائل در مورد نحوه پوشش و حجاب و گسترش حیا و عفت در خانواده‌ها بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تاکید بر اقدامات فرهنگی به ویژه با بهره‌گیری از توانمندی های رسانه‌ای و نیروی انسانی مبلغان، با هدف فرهنگسازی در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، تولید محصولات فرهنگی، هنری، سینمایی، نمایش، تجسمی، کتاب، رمان برای کودکان و بزرگسالان در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب،  نشان دادن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و فردی نوجوانان،  برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت نهاد مسجد، هیاتها و تشکلهای مذهبی و هیاتهای اندیشه‌ورزی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در امر عفاف و حجاب و مقابله با بی‌عفتی از جمله وظایفی است که در این راه بر عهده تبلیغات اسلامی است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خرسان رضوی با بیان اینکه بدحجابی و بی حجابی، براساس قانون جرم دانسته شده است، افزود: ‌بازداری و جلوگیری از این جرم نیز مانند سایر جرایم نیازمند پشتوانه های فرهنگی و زیرسازی های اجتماعی است. این اداره کل با در اختیار داشتن مبلغان توانمند و روحانیان کارآمد، در طرحهای هجرت و استقرار و ائمه جماعات مدارس یکی از مهمترین و اثرگذارترین دستگاهها در عرصه ترویج فرهنگ عفاف است.

میل به پوشیدگی، فطری است

حجت الاسلام همتی فر گفت: انسان فطرتا دارای حس حجاب، عفاف و پوشش است و این امر در فطرت انسان است که پوشیده باشد. یکی از نقاط تمایز انسان و حیوان موضوع پوشش است و هر کشوری در حوزه پوشش و حجاب برای خود در این رابطه تعاریفی دارد.  در جمهوری اسلامی ایران، امام(ره) با رهبری دوراندیشانه خود اصرار داشتند که حجاب قانون شود. با توجه به هجمه دشمنان به انقلاب اگر این موضوع حجاب نبود وضعیت ما از خیلی از کشورهای منطقه بدتر بود.

وی با بیان اینکه بخشی از جامعه حجاب کامل را اختیار کردند و بخشی نیز به صورت ناقص باحجاب هستند، افزود: تمام حملات فرهنگی دشمن علیه حجاب است، با راه اندازی چهارشنبه‌های سفید و تبلیغات در فضای مجازی می‌خواهند تا جامعه را به سمت بی حجابی ببرند. باید روی حیطه تبلیغی و فلسفه حجاب بیشتر کار شود تا به نتایج بهتری دست یابیم.

معاون تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: چاپ کتاب درسنامه عفاف، نظارت همگانی و عفاف گرایی، آموزش و تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف، برگزاری دوره آموزشی و تربیت مربی مهارت عفاف گرایی برای اقشار موثر همانند طلاب و روحانیان، دانشجویان، نیروهای علوم پزشکی، رابطان عفاف و حجاب ادارات و دانش آموزان مدارس و همچنین کارگاههای دانش آموزی عفاف چرا و چگونه، از جمله فعالیتهای ترویجی فرهنگ عفاف و حجاب این اداره کل است.

همتی فر گفت: برگزاری پاتوق‌های گفتگو با موضوع حجاب چرا؟ و پاسخ به چالش‌های ذهنی دختران در این خصوص، برگزاری نشست با تولیدکنندگان و طراحان پوشاک مد و لباس، نشست با فعالان عفاف و حجاب، تشکیل تشکل دختران فرهیخته و نخبه فرهنگی باعنوان "دختر پیشرو" از دیگر اقدامات فرهنگی در رابطه با عفاف و حجاب است.

عفاف و حجاب یک امر اعتقادی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی هم گفت: برای همکاری با استانداری و دستگاههای متولی عفاف و حجاب در استان، هفت تیم ثابت داریم که به صورت مستمر و متوالی حضور پیدا می‌کنند و وضعیت عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار می‌دهند.

علی اکبر افراسیابی با بیان اینکه پارسال در مشهد ۷۴ اداره و ۲۷۳ اداره شهرستانی در حوزه حجاب و عفاف مورد نظارت و بازرسی قرار گرفتند، افزود: بیش از ۵۰ بازرس و ارزیاب داریم که ۶ هزار و ۱۵۶ نفرساعت ماموریت انجام دادند که موارد تخلفات مشاهده شده اندک و بیشتر در حوزه اختلاط بوده است.

وی گفت: عفاف و حجاب یک کار گروهی است و همه باید به وظایف خود عمل کنند. در استان انسجام خوبی بین تشکلهای مردمی و دستگاههای دولتی ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم اقدامات موثرتری در این خصوص انجام دهیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی اظهار داشت: در مشهد ۳۰ منطقه امر به معروف با عنوان طلایه داران داریم که هر روز فعال هستند، طبق قانون همه مردم آمر به معروف و ناهی از منکر هستند اما به طور تخصصی ۶ هزار نفر طلایه دار آموزش دیده داریم. تعداد تشکیل پرونده بسیار کم است و در بسیاری از مواقع، آمران ما که صبور، دلسوز و آموزش دیده هستند، سعی می‌کنند برای افراد پرونده سازی نشود.

افراسیابی گفت: موضوع عفاف و حجاب اعتقادی است و بعضا کسانی از روی غفلت نسبت به آن بی توجه هستند. در ترویج بی عفتی و بی حجابی دست دشمن کاملا نمایان است. مردم هم می‌دانند در پی این بی حجابی، بی عفتی و گسترش آن دستهای پنهان دشمن است که می خواهد مردم را بی‌غیرت و بی‌عفت سازد. امروز مبارزه با بدحجابی، بی‌حجابی و بی‌عفتی در حکم جهاد است.

وی ادامه داد: حوزه عفاف و حجاب اعتقادی است که باید قبل از اینکه بگوییم حجاب را رعایت کنید، باید کار فرهنگی و هشدار دهیم که بی توجهی به حجاب، کمک به دشمن است. چنین نیست که بگوییم در شهر بی حجاب و بی عفت زیاد است چرا که بیشتر زنان و مردان پاکدامن هستند. بخشی از چند درصد هم از سر غفلت حجاب را رعایت نمی‌کنند. ولی در شهر امام رضا(ع) یک مورد هم زیاد است و باید تذکر بدهیم. در قرآن کریم نیز نسبت به تذکر و یادآوری سفارش شده است.

وی، فضاسازی عمومی شهرداری در فضاهای تبلیغاتی در خصوص حجاب و پاکدامنی را از عوامل موثر در تذکر و یادآوری و فرهنگ سازی برشمرد و گفت: در هفته امر به معروف نیز برگزاری کافه گفتگو و تریبون آزاد و بیان آسیبهای بی‌حجابی در جامعه، پاسخ به شبهات، نمایشگاه تولیدات محتوایی، تجلیل از الگوهای برتر حجاب و عفاف و سخنرانی در مساجد برگزار می‌شود. همچنین همایش خانوادگی گوهرشاد در صورت صدور مجوزهای مربوط به کرونا، در مشهد برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه عفاف و حجاب فقط به ستاد امر به معروف محدود نمی‌شود افزود: ترویج و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند همکاری همه دستگاهها و سازمانها است.

https://www.masjed.ir/u/9co

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: