دوشنبه / ۴ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۵۲
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین (ع):

لزوم تشکیل اتاق فکر قوی برای مراحل مختلف عملیات

حجت الاسلام کلانتری معتقد است: در جلسات عملیات محله محور مسجد پایه متناسب با مناسبت ها اتاق فکر ایجاد شود و جلسات خروجی فکری داشته باشند

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر«آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند. به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب،مرکز رسیدگی به امور مساجدقرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند.

پایگاه تخصصی مسجد در گفت و گوهای موضوعی خود با ائمه جماعات مساجد محوری عملیات محله محور مسجد پایه، به تجربیات، فعالیت ها و نحوه تعامل آنها با سایر مساجد و نهادهای محله می‌پردازد. همچنین در این گفت و گوها تاثیرات این عملیات بر فعالیت مساجد و میزان پیشرفت عملیات در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند.

مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) کهنز با امامت حجت الاسلام عقیل کلانتری در کنار همه فعالیت های دینی‌اش، در حوزه فعالیت های اجتماعی نیز فعال است. او به همراه خیرینِ مسجدِ خود یک باشگاه ورزشی با چند رشته متنوع به راه انداخته است. همچنین در اعیاد و مناسبت ها تلاش می‌کند که مسجد را به محلی برای حضور اهالی، هموطنان سایر شهرها و مساجد اطراف تبدیل کند.

مسجد امیرالمومنین (علیه السلام) کهنز در سالهای اخیر و پس از پخش مستند «عابدان کهنز» که به زندگی شهدای مدافع حرم این مسجد پرداخت، مشهور شد که این امر باعث تجمیع کمک های خیرین از سراسر ایران و حضور ارادتمندان به شهدا در این مسجد شد و به دامنه فعالیتهایش افزود.

این مسجد در عملیات محله محور مسجد پایه به عنوان یک مسجد محوری فعالیت می کند. با توجه به اینکه یکی از ماموریت‌های اینگونه مساجد در این عملیات استفاده از تجارب موفقیت آمیز خود در اجرای عملیات است، گفت و گویی با حجت الاسلام عقیل کلانتری امام جماعت جوان مسجد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیرامون فعالیت‌های مسجدِ او، نحوه تعامل و برنامه ریزی در این ماموریت و چشم انداز عملیات محله محور مسجد پایه از دیدگاه وی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

در ابتداء سخن، از فعالیت های مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) و عوامل موفقیت آن بپردازید.

 مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) کهنز در شهریار توفیق داشته که سه شهید مدافع حرم یک شهید اقتدار و دو جانباز تحویل اسلام بدهد؛ این مسجد فعالیت های زیادی دارد ولی در یک سال و نیم گذشته و  در دوران همه‌گیری کرونا بالغ بر حدود دو میلیارد تومان ارزاق و بسته‌های حمایتی بین فقرا و مستمندان توزیع شده است؛ حدود ۱۵ الی ۲۰ جهیزیه برای دختران ایتام و کسانی که قدرت خرید جهیزیه برای فرزندان خود را نداشتند، به لطف خدا و دوستان و خیرین تهیه و توزیع شد؛ همچنین به کمک خیرین و اهالی این مسجد هشت زندانی بی گناه به خاطر مهریه و یا تصادف غیر عمد آزاد شده و به آغوش خانواده برگشته اند.

 در بحث فعالیت‌های فرهنگی، بچه های مسجد با رعایت شیوه نامه های بهداشتی حدود ۵ اتوبوس در قالب کاروان‌های رضوی به زیارت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) رفتند.

 همچنین این مسجد یک باشگاه ورزشی در طبقه پایین تدارک دیده و برای بچه هایی که می‌خواهند در رشته های خاصی آموزش ببینند، آموزش کشتی، کاراته و دفاع شخصی تدارک دیده است.

به هر حال سعی می‌کنیم در مسجد فضایی به وجود آوریم تا هر کسی که وارد این مسجد می‌شود دست خالی برنگردد.

شما چه ابتکاری در این مسجد به خرج داده اید و برای ترویج آن ایده ها و تجارب چه راهکاری دارید؟

ابتکار ما این است که همه ما اعم از هیئت امناء، امام جماعت، فرمانده پایگاه بسیج و مسئول فرهنگی دست به دست هم میدهیم تا کار مردم و مسجد پیش برود. 

در مسجد امیرالمونین (علیه السلام) منیت و غرور وجود ندارد. اگر غرور و جاه طلبی دریک مجموعه نباشد، آن مجموعه پیشرفت می‌کند.

همچنین بزرگترین امتیاز مسجد ما تربیت شهدای مدافع حرم در این مسجد است. شهدایی مثل مصطفی صدرزاده، شهید عفتی، شهید حاجت و جانباز قطع نخاع مدافع حرم، امیرحسین حاجی نصیری که اکنون در حلب سوریه در حال خدمت است. همچنین شهید جواد سلیمی که به همراه شهید طهرانی مقدم شهید شد از بچه‌های این مسجد بود.

نفسِ این شهدا باعث شده مسجد امیرالمونین‌(علیه السلام) کهنز بیشتر دیده شود و مردم علاقه بیشتری به این مسجد داشته باشند. حتی خیرین از استان‌های دیگر برای کمک به این مسجد می‌آیند.

در حال حاضر مسجد به همت خیرین، برای خانواده شهدای فاطمیون که سرپرست خود را در جریان دفاع از حرم از دست داده‌اند و به خاطر ترس از ترور از افغانستان به ایران آمده‌اند، در حال تهیه مسکن و اسکان است. 21 خانوار از خانواده‌های شهدای فاطمیون با کمک خیرین و اهالی مسجد و هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان، اسکان داده شدند.

برای انجام این ماموریت، گروه های جهادی از این مسجد، برای بنایی، لوله کشی، نوسازی و احداث این ساختمان ها اعزام شدند. در واقع هر کسی هر کاری بلد بود برای شهدا انجام داد!

تعامل شما به عنوان امام جماعت یک مسجد محوری با مساجد محدوده ماموریتتان در شبکه محله محور مسجد پایه چگونه است؟

برکت مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) کهنز به اهالی مساجد اطراف نیز می‌رسد. مثلاً وقتی گروه جهادی یاران انقلاب بسته‌های حمایتی چندهزارتایی ‌آوردند بین این مسجد و مساجدی که در کنج و یا در محله های کم برخوردار هستند، تقسیم ‌کردند.

همچنین بسته های حمایتی که به این مسجد تعلق میگیرد با مساجد اطراف تقسیم می‌کنیم. زیرا به لطف نفس شهدا و معروف بودن این مسجد کمک‌های زیادی به این مسجد می شود.

باشگاه پینت بال، تیر اندازی، راپل و رستوران مسجد امیرالمونین (علیه السلام) در اختیار اهالی و بچه‌های مساجد اطراف قرار گرفته است.

در زمینه انتقال تجارب، ایده ها و ابتکارات مسجد امیرالمونین (علیه السلام) بنده به عنوان امام جماعت تمام  تلاش خود را همکاری و همفکری را با ائمه جماعات مساجد اطراف انجام می دهم و سعی می کنم در حد توان به مساجد اطراف بروم. باید توضیح دهم که برای رسیدن به اهدافی که برای مسجد در نظر گرفتیم، روزانه بیش از هشت ساعت در مسجد وقت می گذرانم. لذا اگر زمان اجازه دهد به مساجد اطراف می‌روم.

شما به عنوان یک امام جماعت مسجد محوری که البته قبل از دوران کرونا نیز موفق بود، چشم انداز عملیات محله محور را چگونه می بینید؟

باید فکر و ایده نو وجود داشته باشد. باید در هر مرحله از عملیان یک ایده و فکر نو به شبکه تزریق شود. اینکه در یک جلسه اعلام شود که شما مساجد محوری هستید و یکسری کارها را انجام دهید، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

همچنین به لحاظ مالی نیز مساجد باید دستشان باز شود که وقتی برخی مردم نیازمند به مسجد می آیند دست خالی برنگردند. لذا یک پیشنهاد ویژه این است که دست امام جماعت در هر صورت پر شود، هم به لحاظ فرهنگی، هم به لحاظ مالی!

بسیاری از مساجد بودجه ندارند. و یا به خاطر شرایط منطقه‌ای از کمک خیرین هم محروم هستند. برخی از ائمه جماعات نیز مسن و یا خجالتی هستند و در گرفتن کمک مالی برای مسجد خیلی موفق نیستند. 

همچنین امام جماعت و خانواده‌اش که یار امام جماعت در امور مسجد هستند، باید به لحاظ مسکن و یا درآمد مشکلی نداشته باشند. من تقاضا دارم چنانچه صدای من به گوش مسئولین می رسد؛ بودجه ای برای کار فرهنگی در مساجد و همچنین بودجه‌ای برای ارتزاق ائمه جماعات در نظر بگیرند.

باید توجه داشت که ائمه جماعات در زمان سیل و زلزله نشان دادند که در کنار مردم هستند. اکنون شرایط کرونا شرایط خاصی است و منابع مالی بیشتری نسبت به آن نیاز دارد. لذا اگر که در چنین شرایطی دست ائمه جماعات پر باشد، می‌توانند آن وجهه‌ای را که در شرایط سیل و زلزله و همچنین شرایط خاص همه گیری کرونا به وجود آمد، حفظ کنند. در اوج بیماری کرونا و اوایل همه گیری آن هنوز شناختی نسبت به آن وجود نداشت. مردم  جرائت حضور در کنار جنازه اقوام و خویشان خود را نداشتند. پزشکان اجازه غسل میت نمی‌دادند. در چنین شرایطی ائمه جماعات و طلبه ها بودند که با حضور در بیمارستان ها در کنار بیماران به کادر درمان کمک کردند. طلبه ها در غسالخانه ها با شئون اسلامی جنازه ها را کفن و دفن کردند. بدون هیچ چشم داشتی! با نهایت تاثر بسیاری از این طلبه‌ها مریض شدند و یا جانشان را از دست دادند.

متاسفانه رسانه‌ها آنطور که باید و شاید به این اتفاقات نپرداختند. باید بگویم که رسانه امور مساجد ضعیف است. باید ارتباط رسانه ای قوی وجود داشته باشد تا بتواند چنین رویدادهایی را در شبکه‌های پربیننده‌تر نشان دهند.

یکی از دلایلی که مسجد امیرالمونین‌(علیه السلام) کهنز معروف شد، مستند «عابدان کهنز» بود که در شبکه های مختلف و در ساعات پر بیننده نشان داده شد. باید در مورد زحماتی که ائمه جماعات و یا طلاب در مساجد و یا در متن جامعه متحمل می‌شوند، رسانه ها همت به خرج داده و صدا و سیما نیز چنین برنامه هایی را در ساعات بهتری و در شبکه‌های پربیننده تر نمایش دهند.

در واقع یک رسانه قوی باعث اتفاقات خوشایند می شود. اکنون با کمک خیرین و در نتیجه دیده شدن آن چندین نفر در پی کار آفرینی و ایجاد شغل در آن شاغل هستند.

بر این اساس، برای کار فرهنگی و جذب جوانان به مسجد نیاز به هزینه است. شربت و شیرینی، اردو، چای هیزمی، سخنران و مداح معروف، اسپیس و بنر، این ها نیاز به هزینه دارد.

مسجدی که در یک گوشه‌ای در یک روستای دور افتاده فعالیت می‌کند چگونه باید این هزینه‌ها را تامین کند؟!

مسجد امیرالمونین (علیه السلام) در نیمه شعبان نان داغ کباب داغ در جلوی مسجد پخش کرد. آشپز آوردیم، تنور خریدیم، موکب زدیم. در دهه کرامت هم آب طالبی و آب هندوانه خیرات کردیم. در ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها هم آب هویج بستنی دادیم. اینها و بیشتر از این کارهایی است که می تواند برای جذب بیشتر و یا بهتر اثربخش باشد. از طرفی در مناطق محروم اینگونه کارها نتایج خوبی دارد.

عرض من این است که مسئولین شرایط مساجد و امام جماعت آنها را بشناسند و بر اساس آن شناخت، از آنها در اجرای مراسماتشان حمایت کنند. به عنوان مثال رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بچه‌ها را با اکرام به مسجد جذب می‌کرد.

اکنون ائمه جماعات برای تجهیز مسجد شان و جذب کودک و نوجوان به مسجد نیاز به مولودی خوان دارند. نیاز به کار فرهنگی،پلی استیشن میز تنیس، فوتبال دستی، امکانات تیراندازی، اردو و استخر، وقتی اینها نباشند، امام جماعت باید به سختی کار انجام دهد.

پیشنهاد شما به عنوان یک امام جماعت و با توجه به آنچه که تاکنون فرمودید به ستاد عملیات محله محور مسجد پایه چیست؟

از فکر آدمهای صاحب‌نظر استفاده شود. از افرادی مثل آقای پناهیان در جلسات دعوت شود؛ اتاق فکری برای مساجد ایجاد شود و جلسات خروجی فکری داشته باشند. اتاق فکر قوی باعث می‌شود دست امام جماعت در مراسمات و کارهای فرهنگی پر و باز باشد؛ برای غدیر هم ایده و بسته فکری ارائه دهند؛ برای ماه محرم باید بسته های فرهنگی و محتوای به روز ارائه دهند.

https://www.masjed.ir/u/9f5

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن