دوشنبه / ۴ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۶۵
گزارشگر : مدیر مدیر
همنامان نور//

ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی در مساجد همنام با امام هادی(ع)

فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی قبل از دوران انقلاب، محرومیت زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، مقابله با تهاجم فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت نخبگانی ازجمله دستاوردهای مساجد در سایه همنامی با امام هادی (ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجدخبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری و مساجد با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و دینی توانسته اند، سنگری برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به شمار آیند و پاتوقی برای حضور نسل نوجوان و جوان. با توجه بتی که امروز در مباحث دینی مطرح می شود، می توان گفت این مراکز یکی از بهترین پایگاه ها برای تعمیق باورهای دینی و گسترش و تعمیق آموزه های اصیل اسلامی محسوب می شوند.

 

به مناسبت15 ذی الحجه، سالروز ولادت امام علی النقی الهادی(ع) به معرفی فعالیت های مساجد و کانون فرهنگی هنری فعال و همنام با آن حضرت می پردازیم که در ادامه می خوانید:

 

مسجد الهادی(ع)؛خیابان دماوند تهران

مسجد الهادی(ع) در خیابان دماوند در شرق تهران واقع است. امام جماعت آن آیت‌الله حسین غفاری بود. او در سال‌ ۱۳۳۵ به تهران آمد و در «مسجد الهادی» فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی خود را آغاز کرد. در جریان نهضت عمومی علما در این سال، آیت‌الله غفاری نیز در مسجد الهادی سخنرانی‌هایی را علیه تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی ایراد کرد.

 

پس از آن‌ که محمدرضا پهلوی با طرح «انقلاب سفید» اصلاحات آمریکایی خود را آغاز و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاری‌ کرد،علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) عید نوروز سال ۱۳۴۲ را تحریم کردند و در این میان آیت‌الله غفاری نیز اعلامیه‌ای را در حمایت از این تحریم در این مسجد صادر کرد.

 

پس از سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای سیزدهم خرداد ۱۳۴۲ حکومت شاه در واکنش به این سخنرانی، حضرت امام و علمای دیگری را دستگیر کرد که آیت‌الله حسین غفاری از جمله آنها بود. مبارزات سیاسی این عالم مجاهد علیه رژیم منحوس پهلوی سال‌ها در این مسجد ادامه داشت تا این که سرانجام در تیرماه سال ۱۳۵۳ هجری شمسی ساواک بار دیگر او را دستگیر کرد.

 

مسجدالهادی(ع)؛میدان هرندی

بسیاری از مساجد از بدو تاسیس و شکل گیری رویکرد و نگاهشان رسیدگی به نیازمندان، محرومان و کاهش آسیب های اجتماعی بوده است و بعد از بحران کرونا نیز فعالیت های جهادی این مساجد از تهیه و توزیع ماسک و ضدعفونی محلات تا دستگیری از نیازمندان موجب شد که صحنه‌های زیبایی از همدلی و همیاری را خلق کنند، یکی از این مساجد، مسجد الهادی(ع) واقع در محله شوش میدان هرندی تهران است که با تلاش امام جماعت فعال این مسجد همواره تلاش شده مردم مسجد را پناهگاه اجتماعی خود و مرکزی برای رسیدگی به مشکلات و گرفتاری‌های خود بدانند.

 

حجت الاسلام «محمدعلی کارخانه» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به  فعال سازی مساجد منطقه هرندی برای خدمت رسانی به محرومان، به همت مسجد الهادی(ع) اظهار کرد: مساجد به عنوان سنگرها و پایگاه های مهم  فرهنگی، اجتماعی و معیشتی می توانند پناهگاهی برای مردم نیازمند و محروم باشند، همان گونه که در صدر اسلام مساجد چنین جایگاهی را داشتند، امروز نیز برخی از مساجد همانند مسجد الهادی(ع) سعی کرده است که همانند مساجد صدر اسلام پایگاهی برای رسیدگی به مشکلات مردم باشند.

 

پس از شیوع بیماری کرونا مسجد الهادی(ع) سعی کرد، برخی از مساجد این منطقه را که بیش از 16 سال بود، فعال نبودند، را احیا و تقویت کند و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و خدمت به مردم در منطقه هرندی با مشارکت این مساجد به صورت کار تشکیلاتی دنبال شود.

 

امام جماعت مسجد الهادی(ع) با اشاره به رویکردهای این مسجد پس از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: بالغ بر10 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی برای خدمت رسانی به مردم با مشارکت مسجدالهادی(ع) ودیگر مساجد منطقه هرندی جمع آوری شد و توزیع بسته های ارزاق، پرداخت اجاره خانه ها، توزیع غذای گرم، تامین هزینه های داروی بیماران و کمک به کارگران فصلی بخشی از خدماتی است که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون انجام شده است.

 

وی با اشاره به همکاری این مسجد با بهزیستی در بحث کمک رسانی به معلولین گفت:تهیه لوزام التحریر برای 400 دانش آموز و تقدیر از 600 دانش آموزممتاز، آموزش، آگاه سازی مردم از طریق شبکه های اجتماعی، بروشور، پوستر و پیامک بخش دیگری از فعالیت های صورت گرفته توسط این مسجد است.

 

وی ایجاد اشتغال برای افراد بیکار و جویای کار، اشتغال زایی در بحث دوخت ماسک برای تعدادی از بانوان، سرکشی به خانواده شهداء، نیازمندان، بیماران و خانواده‌هایی که در اثر این بیماری اعضای خانواده را از دست داده اند، کمک رسانی به کودکان کار و ارایه آموزش های لازم به آنها را بخش دیگری از خدمات گروه جهادی مسجد الهادی(ع) پس از شیوع بیماری کرونا نام برد.

 

کانون امام هادی(ع) بیرجند

کانون فرهنگی هنری مسجد امام هادی(ع) بیرجند یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در استان خراسان جنوبی است که با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد این استان تاسیس شده است. این کانون فرهنگی هنری با برنامه های فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی توانسته بسیاری از نوجوانان و جوانان را جذب این پایگاه عبادی و فرهنگی کند.

 

 کلاس های احکام،‌ روخوانی، روانخوانی، حفظ، قرائت قرآن، زبان انگلیسی، نقاشی و بافتنی،برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی (طناب کشی و فوتبال) و برگزاری مراسم اختتامیه کانون بخشی از فعالیت های این کانون است.

 

تعامل کانون فرهنگی هنری امام هادی(ع) با بسیج و هیئت امنای مسجد و نیز خانه محله بوستان پرفسور معتمدنژاد درجوار مسجد امام هادی(ع)،‌زمینه رونق فعالیت های فرهنگی و مذهبی کانون در محله شده است.

 

 تعامل کانون امام هادی(ع) با نیروی انتظامی شهر بیرجند به منظور کاهش آسیب ها و خطراتی که جوانان و نوجوانان این منطقه را تهدید می کند، یکی دیگر از رویکردهای این کانون است. ازجمله موفقیت های این کانون که موجب حضور گسترده جوانان در مسجد و کانون امام هادی(ع) اهتمام به مشاوره تحصیلی در این کانون است. به گونه ای که طی سال های اخیر نخبگان زیادی ازسوی این کانون تحویل جامعه داده است به  همین جهت همه این کانون را به عنوان یک کانون های موفق می دانند.

 

 بسیاری از جوانانی که در این کانون مشغول به فعالیت بوده اند و اکنون به عنوان یک نخبه علمی از آنها یاد می شوند، پس از موفقیت تحصیلی ارتباط خود با کانون امام هادی(ع) را قطع نکرده اند، زیرا که معتقد هستند، کانون و مسجد امام هادی(ع) هم یک مکان عبادی و هم فضایی برای تجدید دیدار و کسب روحیه برای آنها است. ضمن اینکه مسئولان کانون و مسجد امام هادی(ع) بیرجند رابطه بسیار خوبی با جوانان و نوجوانان دارند.

 

مسجد الهادی(ع)؛ مجیدیه شمالی تهران

مسجد الهادی(ع) واقع در محله مجیدیه شمالی،بزرگراه استاد حسن بنا شمالی،میدان ملت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب مورد مراجعه تعداد زیادی از جوانان انقلابی تهران بود.

 

بعد از جنگ تحمیلی رژیم بعث و حامیانش علیه ایران، این مسجد یکی از فعال‌ترین مساجد تهران در اعزام نیرو و رزمندگان به مناطق جنگی به شمار می رفت به گونه ای که در دهه شصت این مسجد مأمن جوانانی بود که دل را به پیشوا و مریدشان امام خمینی (ره) سپرده و از این مسجد به جبهه‌های حق علیه باطل رهسپار می‌شدند.

 

این مسجد در حال حاضر با همکاری هیئت ثارالله (ع) به یکی از مساجد پیشگام در برگزاری باشکوه مراسم های مذهبی بویژه در ایام فاطمیه و محرم حسینی(ع) تبدیل شده و در سال‌های اخیر نیز بازسازی شده و وسعت پیدا کرده است.

 

ایجاد پایگاه بسیج از جمله اقداماتی بود که در این مسجد مورد توجه قرار گرفت تا سبب شد، نسل امروز در مسجد گرد هم آیند و مسجد رونق یابد، علاوه بر آن در مسجد هیئتی با نام چهارده معصوم (ع) بنا نهاده شد که هدف آن آموزش روخوانی کلام الله مجید و تفسیر آن، توسل به ائمه اطهار(ع) و زنده نگه داشتن یاد شهدا است.

 

یکی از بخش های مهم این مسجد کانون فرهنگی هنری مسجد الهادی(ع) است که در رشته های متنوع قرآنی همچون روانخوانی، صوت و لحن و تجوید، رشته های ورزشی همچون شنا و فوتبال، مکالمه زبان در رشته های انگلیسی و عربی، فرهنگی در رشته های اعتقادی، اخلاق، سواد رسانه ای دوره های آموزشی را برگزار می کند.

 

بنابراین گزارش، همچنین دوره های طراحی سایت، تدوین صدا و فیلم، اکران فیلم های سینمایی و انیمیشن و برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی هم این کانون فعال است.

 

پایان پیام/40
https://www.masjed.ir/u/9fc

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: