پنج شنبه / ۷ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۸۳
گزارشگر : مدیر مدیر
شبستان گزارش می‌دهد

سنتی که مسجد‌ی‌ها اجازه ندادند تعطیل شود/ برنامه جلوس روحانیون سادات در مساجد ویژه عید غدیر

امسال به دلیل تشدید شیوع ویروس کرونا برخی از روحانیون و علمای سادات در محلات تهران تصمیم گرفته‌اند، دیدار مردم با آنان برخلاف گذشته، این بار در مساجد صورت گیرد، موضوعی که قطعا موجب رونق این خانه‌های خدا می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: عید غدیر در میان شیعیان به عید ولایت و امامت و روز معرفی جانشینان پیامبر اسلام (ص) شهرت یافته است، روزی که در آن، پروردگار از طریق حضرت محمد (ص) یک به یک نام ائمه اطهار (ع) را برای مردم بازگو کرد تا همه بشناسند پیشوایان خود را تا پایان تاریخ، در این روز یکی از رسوم آنانی که خود را پیروان آن پیشوایان می‌دانند این بوده و است که به دیدار نوادگان حضرات معصومین (ع) می‌روند، کسانی که به آنان «سادات» گفته می‌شود و به همین خاطر یکی از اسامی این عید در ایران، «عید سیدها» است.

 

یکی از مواردی که بسیاری از افراد در روز عید غدیر به آن اهتمام داشته‌اند دیدار با علما و روحانیون سادات است که در گذشته این سنت، در مساجد انجام می‌شد و امروزه در برخی از منازل و حسینیه‌های منتسب به این روحانیون برگزار می‌شود.

 

سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا این سنت در بسیاری از مساجد برگزار نشد اما طبق بررسی های خبرنگار ما امسال قرار است بسیاری از برنامه های دیدار مردم با روحانیون سادات در مساجد برگزار شود، درحالی که در گذشته این رویداد در منازل این افراد صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید هاشم حمیدی» با سابقه حدود شصت سال امامت جماعت در مسجد انصارالحسین (ع) در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: همیشه دیدار مردم با وی در روز عید غدیر در منزل وی صورت می گرفت، که در سال گذشته (1399) برگزار نشد و امسال قرار است در این مسجد برگزار شود.

 

اطعام نیازمندان در شب و روز عید غدیر به همت مسجدی ها

 

وی ادامه داد: اطعام نیازمندان به همت اهالی مسجد انصارالحسین (ع) در شب و روز عید غدیر صورت می گیرد، ضمن اینکه توزیع روزانه نان میان خانواده های نیازمند در دهه ولایت و امامت نیز ادامه می یابد.

 

برگزاری دیدار مردم با روحانیون سادات در مساجد

 

حجت الاسلام «سید رضا حسینی بهشهری» نیز امسال قرار است در صبح روز عید غدیر و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، میزبان مردم باشد. وی در این ارتباط اظهار کرد: رعایت مسائل بهداشتی در مساجد بسیار بیشتر از منازل افراد است بنابراین بهتر است بسیاری از مجالسی که در روز عید غدیر به ویژه در زمینه دیدار با سادات برگزار می شود، به مساجد منتقل شود. ما نیز همین کار را می کنیم. شاید وضعیت کرونا موجب شود همه ساله دیدار مردم با روحانیون سادات در مساجد برگزار شود.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) اضافه کرد: توزیع بسته های ارزاق و غذای گرم و کارت هدیه میان نیازمندان در ایام دهه ولایت و امامت انجام می شود که این کار توسط گروه جهادی طلاب و بسیجیان حوزه علمیه و مسجد امام حسین (ع) شهر ری از شب میلاد امام هادی (ع) آغاز شده است.

 

مسجد سنگی پس از سال ها میزبان دیدار مردم با روحانیون سادات است

 

حجت الاسلام «سید عبدالله تقوی» نیز با بیان اینکه برنامه دیدار مردم با پدر وی «حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالعلی تقوی» که همیشه در بیت وی صورت می گرفت، سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، گفت: امسال این برنامه از ساعت  ۱۰ صبح تا ۱۲ در مسجد سنگی واقع در بزرگراه شهید محلاتی برگزار می شود.

 

این خطیب دینی ادامه داد: برنامه جشن حسینیه آیت الله تقوی در روز عید غدیر نیز در این مسجد برگزار و هدایای نقدی میان عموم مردم به ویژه روحانیون و طلاب توزیع می شود.

 

مسجد غدیر خم از ساعت ۱۰ صبح میزبان دیدار مردم با روحانیون سادات محله ضرابخانه است

 

دیدار شهروندان محله ضرابخانه و خیابان شهید کشوری و اهالی مسجد غدیر خم با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد هاشمی مجد، امسال نیز همچون سنوات پیشین از صبح روز عید غدیر (ده صبح) در این مسجد برگزار می شود و هدایای نقدی و بسته های میوه، شیرینی و شکلات و همچنین یکی دو بسته فرهنگی میان مردم توزیع می شود. امسال نیز هدایای نقدی ویژه تری به روحانیون و طلاب اهدا می شود. نکته مهم این است که گاهی برخی از روحانیون سید دیگر ساکن در این منطقه همچون سید رضا اکرمی نیز در این مسجد حاضر می شوند و مردم به دیدار آنان می روند.

 

مسجد علوی با رعایت پروتکل های بهداشتی میزبان سادات روحانی محله صددستگاه است

 

دیدار اهالی محله صد دستگاه و نمازگزاران مسجد علوی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی مقدم قوچانی که حدود شصت سال است روحانی اول این محله در منطقه پیروزی تهران است نیز امسال برای اولین بار به منظور رعایت بهتر پروتکل های بهداشتی در مسجد علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی، کوچه بستان منش، کوچه شهید غنیان) برگزار می شود. گروه جهادی این مسجد نیز طبق گفته سید محسن مقدم، قرار است شصت بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کند.

 

دیدار مردم با روحانیون سادات خاندان شیرازی ها در محله یوسف آیاد که سال ها در بیت آیت الله سید رضی  شیرازی صورت می گرفت، امسال از صبح روز عید غدیر در مسجد شفا (واقع در تقاطع خیابان های حضرت ولی عصر (عج) و شهید بهشتی» صورت می گیرد. 

 

به گزارش شبستان، برخی از ائمه جماعات سادات همچون حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم احتشام حسینی (امام جماعت مسجد امام زمان (عج) محله دردار) و سید فتاح تبریزی (مسجد شهرک غرب) و سید حسین حسینی (مسجد لاله زار) امسال نیز بنا دارند، در منازل شان در روز عید غدیر میزبان مردم باشند.

 

جای خالی روحانیون سادات درگذشته طی یک سال اخیر

 

در این میان جای علمای روحانی همچون حجج اسلام والمسلمین سید محمدحسین میرسجادی (امام جماعت مسجد امام سجاد خیابان ری)، سید حسین مطهری یزدی (امام جماعت مسجد خداداد محله عارف) و سید حیدر جعفری (امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر چهارراه حضرت ولی عصر) که همه ساله در روز عید غدیر در مساجد میزبان مردم بودند نیز خالی است؛ این روحانیون طی یک سال اخیر و به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشتند.

 

سخن آخر اینکه، امسال نیز برخی از ائمه جماعات سادات مساجد شهر تهران که بنابر دلایلی نمی توانیم اسم آنان را ذکر کنیم، امسال نیز دیداری با مردم در روز عید غدیر ندارند! همه اینها درحالی است که برخی از روحانیون سادات و غیر سادات در پی شیوع پیک پنجم کرونا در مساجد حاضر نمی شوند و اقامه جماعت در این مساچد تعطیل شده است. به هر روی به نظر می رسد، تهدید کرونا تا حدودی توانسته موجب رونق بیشتر مساجد در روز عید غدیر  به ویژه در زمینه دیدار مردم با روحانیون سادات شود.

 

پایان پیام/397

https://www.masjed.ir/u/9g8

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری