پنج شنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۰۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
شبستان از فعالیت‌های مسجد شهیدبهشتی در حوزه خانواده گزارش می‌دهد

ابتکار یک مسجد فعال برای تحکیم بنیان خانواده

مسجد شهید بهشتی از سال ۱۳۹۶ که سالن عقد و ازدواج راه‌اندازی کرده تاکنون با اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند و ارائه مشاوره به خانواده‌ها برای تثبیت نهاد خانواده تلاش می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد شهید بهشتی (واقع در تهران، کیانشهر، خیابان ابراهیمی) در سال 1396 برای برگزاری برنامه های عقد و ازدواج با رعایت موازین شرعی سالنی در فضایی از این مسجد که صیغه مسجد بر آن خوانده نشده بود، تاسیس کرد.

 

ساخت سالن جلسات در فضای باز مسجد شهید بهشتی

ساخت سالن جلسات در گوشه‌ای از حیاط و فضای باز مسجد شهید بهشتی، ابتکاری بود که به گفته حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل باقرزاده، نقطه عطفی شد در برگزاری دوباره مجالس عقد و عروسی در مساجد منطقه کیانشهر.

 

به گفته وی تا پیش از شیوع ویروس کرونا بیش و طی دو سال، بیش از پنجاه مورد عقد زوج های جوان در مسجد شهید بهشتی منعقد شد و از آن سال تاکنون، بیش از شصت جهیزیه به نوعروسان نیازمند اهدا شد.

 

تلاش برای تشکیل و تثبیت نهاد خانواده

کار مسجد شهید بهشتی با تشکیل خانواده تازه شروع می شود به طوری که به گفته «سید فاطمه هاشمی» در سال 1397 مرکز مشاوره خانواده و ازدواج در این مسجد تشکیل شد که پیش از شیوع ویروس کرونا هر هفته به بیش از پنجاه خانواده مشاوره می داد. با شیوع این بیماری، فعالیت های این مرکز طبیعتا برای مدتی تعطیل شد و پس از بازگشایی مجدد، هر هفته به صورت حضوری و تلفنی و مجازی به سی خانواده و دختر و پسر در آستانه ازدواج مشاوره می دهد.

 

این عضو فعال مسجد شهید بهشتی افزود: فعالیت بسیاری از مساجد کشورمان در زمینه تشکیل خانواده، به آماده سازی مقدمات ازدواج و عروسی محدود می شود، درحالی که کار تازه شروع می شود، بنابراین باید به فکر ده ها سال زندگی مشترک پس از عقد و عروسی بود، به همین دلیل ما از دانش و تجربه چند روانشناس و مشاوره در حوزه خانواده و ازدواج در مسجد شهید بهشتی استفاده می کنیم.

 

تلاش برای جلوگیری از بروز طلاق در کنار برنامه ریزی برای ازدواج جوانان

این مرکز مشاوره که پس از ساخت سالن عقد و ازدواج راه اندازی شد، هر هفته در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 17 تا 20 به مردم به صورت رایگان خدمات می دهد. باقرزاده در این خصوص گفت: تلاش ما این است که زمینه ساز ازدواج دختران و پسران آماده تشکیل خانواده شویم و از سوی دیگر با ارائه مشاوره درست، مانع از بروز طلاق شویم.

 

کار دیگر مرکز مشاوره و خانواده مسجد شهید بهشتی ارائه مشاوره تحصیلی به دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی است. هاشمی که مدرک دکتری مبانی فقه و حقوق دارد و عضو فعال مسجد شهید بهشتی در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: مشاوران این مرکز در طول سال تحصیلی و به طور ویژه تر برای دانش آموزانی که می خواهند انتخاب رشته کنند و همچنین دانش آموزانی که امتیاز و نمره قبولی اولیه در کنکور را به دست آورده اند، راهنمایی های لازم را با تکیه به به روزترین روش های مشاوره ارائه می کنند. الحمدالله هر سال یکی دو تن از دانش آموزان اهل مسجد شهید بهشتی در کنکور حائز رتبه های برتر می شوند.

 

هدیه ویژه به ازدواج کنندگان در روز اول ماه ذی الحجه

نکته مهم این است که مسجد شهید بهشتی همه ساله در سالروز ازدواج آسمانی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) میزبان دست کم یک زوجی است که در چنین روز قشنگ و مبارکی، عقد می کنند و قرار است یک عمر در کنار در صلح و صفا زندگی کنند. باقرزاده در این خصوص گفت که مسجد شهید بهشتی به تمام کسانی که مراسم عقد و ازدواج شان را در این مسجد برگزار کند، هدایای بسیار ارزشمند مادی و معنوی درنظر می گیرد، ضمن اینکه به زوج های نیازمند، کارت هدیه یک و گاهی دو میلیون تومانی اهدا می کند.

 

این استاد حوزه علمیه همچنین گفت که وقتی کار ساخت سالن عقد و ازدواج را در مسجد شهید بهشتی آغاز کردیم، با بودجه بسیار کمی بود ولی با گذشت زمان و با تلاش بچه ها و اعضای هیئت امنای این مسجد و کمک خیران، امروز کار قشنگ مسجد شهید بهشتی در حوزه تشکیل خانواده به الگویی در سطح منطقه کیانشهر تبدیل شده است.

 

مورد جالب مسجد شهید بهشتی نشان داد می توان با برداشتن گام های کوچک، به تدریج احیاکننده سنت های قشنگ اسلامی در کشورمان باشیم که قطعا تلاش برای ازدواج و تشکیل نهاد مقدس خانواده از اولویت ها در این راستا است.

 

پایان پیام
https://www.masjed.ir/u/9hd

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: