یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۵۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
به بهانه ۳۰ مرداد، روز جهانی مسجد؛

تکریم نسل جوان؛ لازمه پویایی مساجد

حوزه/ آنچه مهم است این که باید به تحلیل و واکاوی دقیق چرایی حضور کمرنگ جوانان و نوجوانان در مساجد در ماه‌هایی به غیر از رمضان و محرم که به جهت بسترهای خاص مذهبی تا حدودی حضور نسل جوان را نظاره گر هستیم، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضور در خانه خدا آن هم به ویژه وقتی که همراه با توجه قلبی و روحی باشد، آنچنان در آیین و مکتب ما اهمیت و جایگاه دارد که امام صادق(ع) در همین باره می فرماید:"شخصی که از مسجد باز می‌گردد، کمترین چیزی که به چنگ آورده ‌است، می‌تواند یکی از این سه مورد باشد؛ دخول در بهشت، دفع بلا، دوستی که می‌تواند باعث موفقیت‌های او ‌در اعمال نیک شود"‌.

البته از این دست احادیث و روایات در باب فضایل مسجد در کتب اسلامی به وفور یافت می‌شود ‌چه آن که به خصوص در آیات نورانی قرآن مجید نیز به جایگاه رفیع مسجد در اسلام به طور خاص اشاره شده است، با این حال ‌آنچه که تا حدی مایه تأسف و البته نگرانی است، این که چرا در برخی از مساجد کشور ما حتی در شهرهای مذهبی چون قم و مشهد، حضور و فعالیت نسل جوان بسیار کمرنگ و ضعیف است، به نحوی که به جز ایامی چون ماه رمضان و یا محرم و صفر، غالباً افراد سالخورده و بعضاً میانسال در مساجد حضور دارند، تازه آن هم نه همه یا اکثریت این اقشار.

مسجدی که بارگاه توحید، سرسرای نورانی آستان دوست، زائرسرا و ضیافتکده خدای منان و از همه مهم‌تر، جایگاه بی نظیر عبادت و پرستش ‌خالصانه حضرت حق است و به تعبیر مقام معظم رهبری "مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل می‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل می‌کند"

چنین جایگاه رفیع و ارزشمندی می طلبد که برای حضور کمرنگ جوانان و نوجوانان در مساجد در ماه‌هایی به غیر از رمضان و محرم که به جهت بسترهای خاص مذهبی تا حدودی حضور نسل جوان را نظاره گر هستیم، چاره اندیشی اساسی و هوشمندانه ای صورت گیرد.

در تحلیل چرایی این مساله البته می توان به لیست بلندبالایی از عوامل و زمینه ها و دلایل اشاره کرد و شاید دم دستی‌ترین پاسخ ناظر به بحث دیرینه عدم جذابیت مساجد برای حضور ‌جوانان باشد که این هم خود عمدتاً ناشی از عدم پویایی لازم در این مکان مقدس است.

در همین باره فرمایش گهربار سکاندار حکیم انقلاب اسلامی می تواند بسیار راهگشا و جهت دهنده به سیاستگذاری های فرهنگی در حوزه مساجد باشد، آن جا که معظم له با اشاره به سابقه دیرینه مسجد در محوریت امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی تأکید می کند: "باید با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری، عمران معنوی مساجد را تقویت کرد و از ظرفیت شوق‌آوری و شورآفرینی مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم و تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی، بهره‌گیری کامل کرد"

مساله مهم ناظر به دیگر چگونگی رفتار و برخورد متولیان مساجد و به خصوص روحانیون به عنوان امامان ‌جماعت است؛ توضیح بیشتر آن که به تجربه ثابت شده در مساجدی که با جوان‌ترها برخورد مناسب و کریمانه‌ای صورت گرفته و ‌به حساسیت‌های دوره جوانی توجه شده، حضور افراد نمازگزار هم به تبع آن فعال‌تر و با نشاط‌تر بوده و بر ‌عکس آن نیز البته صادق است!

در این خصوص به اعتقاد نگارنده با تغییرات مثبت در رویکردهای مدیریتی مساجد و نیز ایجاد جذابیت های لازم برای نسل جوان می توان در راستای گرایش هر چه بیشتر آنان به سمت مسجد اقدام نمود.

البته ناگفته پیداست که فضای مسجد نیز باید فضای مطلوبی باشد، چه آن که متاسفانه گاهی از مواقع فضا یکنواخت است و جذابیت لازم را برای نسل جوان به همراه ندارد.

مساله حائز اهمیت دیگر آن که گاهی مباحثی در مساجد مطرح می شود که مبتلابه نسل جوان و حتی عامه مردم نیست و مخاطب ارتباط لازم را با آن ها برقرار نمی کند.

قطعاً هیئت امنای مسجد و امام جماعت در این باره نقش بسیار مهم و کلیدی برعهده دارند به طوری که با برنامه ریزی خوب و نیز با رفتار و اخلاق حسنه ی خویش می توانند مردم به خصوص جوان ها را به سمت مسجد بکشانند.

البته در این میان نباید از نقش بسیار کلیدی رسانه های جمعی غافل شد به ویژه آن که مع الاسف باید بپذیریم نهاد مهمی چون مسجد در جامعه اسلامی ما به طور خاص در نظام ‌رسانه‌ای کشور مهجور است و باید از همه ابزارها همچون سینما، تلویزیون، سایت های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و غیره در راستای پر کردن این خلأ و کمبود، استفاده بهینه کرد.

سید محمدمهدی موسوی

https://www.masjed.ir/u/9kk

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن