یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۵۸
گزارشگر : حجت الله ذاکر
تولیت مسجد جمکران:

مسجد پایگاه شکل گیری جامعه و نظام اسلامی است

ایسنا/قم؛ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: اساسی ترین و محوری ترین پایگاه برای شکل‌گیری جامعه اسلامی مسجد است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان به مناسبت فرارسیدن بیست و یکم اوت روز جهانی مساجد به تبیین نقش و جایگاه مسجد در نظام اسلامی و کارکردهای آن پرداخت و اظهار کرد: اساسی ترین و محوری ترین پایگاه برای شکل‌گیری جامعه اسلامی مسجد است. مگر نه آن است که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله لدی الورود به مدینه پیش از آن که به محل سکونت خود بیندیشد به ساخت مسجد اقدام کرد. 

وی ادامه داد: مسجد مرکز آموزش معارف دین و تربیت و پرورش مردم در پرتو بندگی و قرب خداوند است. مسجد، محور پیوند آحاد جامعه اسلامی با یکدیگر و کانون اتصال  به ولایت و امامت امت اسلامی است.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه نمونه نقش مسجد در عصر حاضر، انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: انقلابی که نقطه عطفی را در تاریخ رقم زده از پایگاه مسجد سر برآورد و در دفاع مقدس حدود نود و هفت درصد شهداء و عمده پشتیبانی های جبهه، منبعث از پایگاه مسجد بود و امروز و فردا هم عموم برکات و بقای جامعه و نظام اسلامی وابسته به مسجد است. البته مسجدی که در قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام توصیف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه به تبیین جایگاه مسجد از منظر امام خمینی(ره) پرداخت و ابراز کرد: حضرت امام خمینی(ره) درباره همه چیز نگاهی جز نگاه اسلام ناب نداشت و کافی است به عنوان نمونه به این جمله ایشان توجه کنیم که « مسجد سنگر است » جمله ای که یک کتاب معنی در خود دارد. سنگری برای حفظ و ترویج دین، صیانت جامعه اسلامی  و پایگاه خنثی‌سازی تهاجمات دشمنان و... .

وی با اشاره به روایتی از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که «إذا نَزَلَتِ العاهاتُ وَالآفاتُ عوفِیَ أهلُ المَساجِد» هرگاه آسیب‌ها و آفت‌ها فرود آیند، اهل مساجد در امان‌اند، اظهار کرد: در زمان آن حضرت آنچه از آسمان فرود می آمد یا وحی بود یا باران، اما گویا این فرمایش، ناظر به این زمان است که امواج فساد و تباهی از طریق اینترنت وماهواره ها بر مردم فرومی‌بارد و در چنین شرایطی فقط آنهایی که در مساجد سنگر می‌گیرند در امانند و سالم می مانند.

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: ظرفیت و نقش مسجد آنگاه فعلیت می یابد و شکوفا می شود که مسجد از امام جماعتی برخوردار از شرائط احراز باشد، از جهت علمی، اخلاقی و معنوی. امام جماعتی که با همه توان و تمام وقت در اختیار مردم و با مردم باشد و با مردم زندگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان افزود: به خوبی می‌توان پیش بینی کرد که اگر مثلاً برای هر هزار نفر یک مسجد که دارای چنین مدیر و امام جماعتی باشد، داشته باشیم، جامعه اسلامی واقعی شکل خواهد گرفت. و در چنین جامعه ای است که ناهنجاری ها و بسیاری از گرفتاری ها به حداقل خواهد رسید. در همین شرایط موجود چقدر سراغ دارید که انسانی که از کودکی همراه والدین خود با مسجد و نماز و قرآن و عترت پیوند خورده باشد، دزد یا معتاد یا شرور و چاقو کش و....‌از آب در آمده باشد؟

وی در پایان به تبیین نقش مساجد جهان اسلام و نیز مسجد مقدس جمکران در دفاع از سایر مساجد و مخصوصا مسجدالاقصی پرداخت و خاطرنشان کرد: از آنجا که مسجد جایگاه و پایگاه مؤمنان و بندگان خدا در سراسر جهان است و عرصه بندگی خداوند متعال و اخوت دینی فراتر از مرزهای جغرافیایی و قومی است، حمایت از کل مساجد جهان و دفاع از همه مؤمنان بلکه دفاع از همه مظلومان را لازم می دانیم و بدیهی است دفاع از سرزمین اسلامی فلسطین و به خصوص مسجد الاقصی را به هر نحو ممکن بر خود واجب می دانیم.

انتهای پیام 
https://www.masjed.ir/u/9kj

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری