یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۵۹
گزارشگر : حجت الله ذاکر
آیت الله اراکی:

مسجد نماد فرمانروایی است

ایسنا/قم عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: مسجد نماد فرمانروایی است؛ مسجدالحرام نماد فرمانروایی خداوند، مسجد النبی نماد فرمانروایی رسول اکرم (ص)، مسجد کوفه نماد فرمانروایی ائمه اطهار (ع) و مسجد الاقصی نیز مرکز اعلام فرمانروایی حضرت مهدی (عج) است.

آیت‌الله محسن اراکی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مساجد که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه مساجد در روز قیامت در کنار قرآن و اهل بیت (ع) از امت اسلامی شکایت خواهد کرد، عنوان کرد: مسجد چنین در نزد خدا شکایت خواهد کرد که مرا معطل گذاشتند؛ یعنی مسجد را از نقش و جایگاه واقعی‌اش دور کردند.
وی ادامه داد: مسجد نماد فرمانروایی است؛ مسجدالحرام نماد فرمانروایی خداوند، مسجد النبی نماد فرمانروایی رسول اکرم (ص)، مسجد کوفه نماد فرمانروایی ائمه اطهار (ع) و مسجد الاقصی نیز مرکز اعلام فرمانروایی حضرت مهدی (عج) است.
وی افزود: ایشان آغاز حکومت جهانی خود را از این مسجد اعلام خواهند کرد و اولین نماز جماعت که طبق روایات نماز صبح است را در این مسجد مقدس اقامه خواهند کرد.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه مساجد اربعه نماد چهار مرحله از فرمانروایی الهی هستند، گفت: مسجد جامع هر شهر نیز محلی است که همه مردم شهر باید در آن جمع شوند و پشت سر امام جمعه که نماینده ولی امر است نماز بگذارند. در هر قشری از لحاظ عمرانی و مهندسی باید مسجد جامع طوری ساخته شود که قابلیت دسترسی و ظرفیت پذیرش تمام مردم را داشته باشد.
آیت‌الله اراکی مسجد محله را مرکز هر محله دانست و بیان کرد: در شهرسازی اسلامی تأکید شده مسجد از هر سو تا چهل خانه را تحت پوشش دارد و بعد از خانه چهلم محله بعد با مرکزیت مسجد دیگری آغاز می‌شود. چنین نظمی در شهرسازی و تمدن اسلامی وجود دارد که از جامعه یک واحد به هم پیوسته ایجاد می‌کند که در آن همه به فکر هم هستند و درد دیگران را درد خود می‌دانند.
وی ادامه داد: مساجد بستری برای ایجاد و پرورش جامعه همدل هستند و اگر مسجد تعطیل و یا از جایگاه اصلی خود دور نگه داشته شود قطعاً انسجام جامعه اسلامی نابود می‌شود و تار و پودش از هم پاشیده می‌شود.

انتهای پیام

https://www.masjed.ir/u/9kl

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری