شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۹۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
نماینده سازمان تبلیغات اسلامی

هدف سند ملی مسجد، ارتقاء شبکه امامت است

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد گفت: برخی از مشکلات مساجد ساختاری است و سند ملی مسجد مدعی رفع ایرادات ساختاری داخل مساجد نیست، با این حال توان افزایی امامان مساجد و تبدیل شدن آن‌ها به امام محله هدف این سند است.

 به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، چهارمین جلسه نقد سند ملی مسجد با حضور کارشناسان اندیشکده ذکر دانشگاه امام صادق(ع) به صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه محمد همایونفر نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد، ویرایش هشتم این سند را نتیجه نظر کارشناسان عنوان کرد و اظهارداشت: امیدواریم با کمک دوستان این ویرایش نهایی سند باشد.

 
نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد، با اشاره به محدودیت‌هایی که برای تدوین سند وجود دارد گفت: این سند قابلیت بروزرسانی دارد و می‌توان در صورت اجرایی شدن سند، در مقاطعی که اقتضائاتی وجود دارد، تغییراتی در آن ایجاد و آن را تکمیل کرد.
 
وی بیان کرد: حجم مشکلات جامعه به قدری گسترده شده است که بسیاری از مسئولان هم به این نتیجه رسیده‌اند که با سازوکارهای بوروکراتیک حل مشکلات ممکن نیست بلکه باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد و امیدواریم در سطح کلان مدیریت مساجد نیز بتوانیم از این ظرفیت بهره ببریم.
 
وی افزود: برخی از مشکلات مساجد ساختاری است و سند ملی مسجد مدعی رفع ایرادات ساختاری داخل مساجد نیست، با این حال توان افزایی امامان مساجد و تبدیل شدن آن‌ها به امام محله هدف این سند است.
 
سند ملی مسجد؛ یک نظام حکمرانی برای مساجد
 
در ادامه این جلسه وحید یاوری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، بر هماهنگی بخش‌های مختلف فرهنگی تأکید و بیان کرد: باید اجرای سند ملی مسجد با سایر ابعاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور هماهنگ‌­سازی و یکپارچه­‌سازی شود و این امر باید در سند لحاظ شود.
 
وی افزود: سند ملی مسجد یک نوع نظام حکمرانی را برای مساجد ایجاد می‌کند و باید با یک نگاه و رویکرد تشکیلاتی به امور مسجد بپردازد و در آن به اموری نظیر ایجاد انگیزه در فعالان مسجدی، ارتقای سطح دانشی و کنشی ائمه جماعات و فراهم آوری پشتوانه­‌های لازم حقوقی و معنوی برای فعالان مسجدی پرداخته شود.
 
یاوری با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشگران حوزه مسجد گفت: لازم است از نظرات اندیشمندان و پژوهشگران حوزه مسجد در حل مسائل مساجد استفاده شود و این موضوع در سند نیز آورده شود.
 
ضرورت بهره‌­گیری از تجربه امامان و فعالان مساجد
 
در بخش دیگری از این جلسه علیرضا شریف پژوهشگر پژوهشگاه شهید صدر، بهره‌گیری از امامان مساجد و فعالان مسجدی را در تصمیم­‌گیری در حوزه مسجد ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید چند نفر از فعالان مسجد در شورای مساجد عضو باشند، چراکه فهم بهتری از مسجد و اقتضائات آن دارند.
 
وی به فعالیت مؤسسات مردمی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: شاهد هستیم که این مؤسسات امور مختلفی را در کشور در دست گرفته‌اند و چه خوب است که از این ظرفیت آن‌ها بهره برد.
 
سند ملی مسجد؛ روشن کننده جایگاه فعالان مساجد
 
در ادامه محمد­حسین شاه‌­آبادی عضو گروه تحقیق سند مسجد، اصطکاک بین بخش‌های مختلف فعال در مساجد را به عنوان یکی از آسیب‌های فعالیت‌های مسجد محور عنوان کرد و گفت: باید طرح جامعی وجود داشته باشد تا این موضوعات را برای همیشه خاتمه دهد.
 
وی افزود: این دست موضوعات ساختاری است و سند ملی مساجد باید آن‌ها را حل و فصل کند؛ سند باید به گونه‌ای باشد که در چند سال آینده جایگاه امام جماعت، مسجد و دیگر بخش‌های فعال در مساجد روشن شود.
 
سند ملی مسجد مبتنی بر نظریه امت امامت است
 
در بخش دیگری از جلسه میثم لطیفی رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیر دانشگاه امام صادق(ع) در سخنانی اظهارداشت: سند ملی مسجد یک سند تحولی نیست بلکه به دنبال ساماندهی وضع موجود است و با فرض وجود نهادهای فعلی و کارکردهایی که از آن‌ها انتظار می‌رود، این سند تدوین شده است.
 
وی افزود: سند بر محور نظریه امت ـ امامت تهیه شده و موضوع امامت در مساجد و امامت بر مساجد در آن لحاظ شده است اما باید مسئله امامت از مساجد نیز به آن اضافه شود.
 
انتهای پیام/
https://www.masjed.ir/u/a0h

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: