یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۹۶
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در لبیک به نهضت مواسات؛

طرح شهید فخری زاده در مسجد حضرت عبدالعظیم

مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) در ایام کرونا با رصد مشکلات مردم، ۱۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داد و در محورهای ترک اعتیاد، بیماری، پزشکی، مشاوره خانواده و معیشتی از آنها حمایت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،مساجد علاوه بر فضایی برای انجام مناسک دینی، ظرفیتی برای کارکردهای اجتماعی به خصوص بسیج مردمی برای رفع آسیب‌های اجتماعی هستند. بسیاری از مساجد کارکرد اجتماعیشان پررنگ نبود، اما با شیوع بیماری کرونا شاهد رونق این کارکرد در مساجد شدیم.به طوری که بسیاری از مساجد با گردآوری کمک‌های مردمی، به رفع نیاز نیازمندان روی آورند و گاهی این کمک ها تا مدتی که اعضای آن خانواده صاحب کسب و کار شوند و یا مشکلاتشان مرتفع شود، ادامه دارد.

 

امروز یکی از جبهه‌هایی که مساجد باید در خط مقدم آن باشند، مقابله با شیوع ویروس کرونا است، از آنجایی که مساجد یکی از قرارگاه‌های مهم محلی محسوب می‌شود در این دوران می‌توانند بسیار نقش مهمی را ایفا کنند.بسیاری از مساجد در این دوران با خدماتی که در شکل‌های مختلف ارائه می دهند، هم در کاهش شیوع ویروس کرونا و هم کمک به مردم و کادر درمان نقش مهمی داشته اند.یکی از این مساجد مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) در منطقه شهرری است.

 

این مسجد، قبل از شیوع بیماری کرونا، با راه اندازی کارگاه خیاطی و عروسک‌سازی توانسته بود برای تعدادی از بانوان شغل ایجاد کند، اما بعد از این بحران و تعطیلی مساجد به دلیل شیوع بیماری کرونا، این کارگاه را تبدیل به کارگاه تولید ماسک نمود،حجت الاسلام «علی خوش چشم» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه در همان موج اول و دوم بیماری روزانه بیش از ۳۰۰ هزار ماسک و ۱۰ هزار گان پزشکی در این کارگاه تولید می‌شد، گفت: بعد از رفع نیاز از ماسک،دوباره کارگاه خیاطی و عروسک‌سازی را در مسجد راه اندازی کردیم و رویکرد مسجد به سمت کمک های مومنانه سوق یافت.

 

امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری بیان کرددر موج اول و دوم شیوع کرونا،هفته‌ای سه بار ضدعفونی معابر انجام و مواد ضد عفونی‌کننده از جمله آب‌ اکسیژنه تهیه و توزیع می شد و رسیدگی به بیماران کرونایی در منازل یکی از اقدامات مسجد در موج اول و دوم بود. همچنین با اوج بیماری کرونا، طبقه دوم مسجد که خانه عالم بود، به درمانگاه جهادی و پایگاه سلامت تبدیل کردیم و پزشکان و پرستاران نیز بیماران را رایگان ویزیت می‌کردند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این به شهرک‌های اطراف مسجد اعلام کردیم، افرادی که علائم کرونا دارند به بیمارستان مراجعه نکنند و ابتدا وارد درمانگاه مسجد شوند تا با انجام تست، ابتلای آنها به بیماری تشخیص داده شود. سپس دارو‌های تجویزشده پزشکان درمانگاه را برای بیماران تهیه می‌کردیم و به همین علت در موج سوم و چهارم مراجعه اهالی محل به بیمارستان به صفر رسید.

 

قبل از شیوع بیماری کرونا،۴۰۰ نفر تحت پوشش مسجد بودند که پس از شیوع این بیماری ۸۰۰ نفر دیگر به افراد تحت پوشش مسجد افزوده شد.حجت الاسلام خوش چشم خاطر نشان کرد: در ایام کرونا با رصد مشکلات مردم سعی کردیم که در زمینه های اعتیاد،بیماری،پزشکی مشاوره به مردم ارایه دادیم و هر هفته به افراد تحت پوشش سبدهای معیشتی توزیع می‌نمودیم. همچنین به ۸۰۰ خانواده که در اوج بیماری کرونا بیکار شده بودند،کمک های نقدی و سبدی معیشتی اهدا نمودیم و همچنان این کمک ها استمرار دارد.

                                

وی همچنین از تشکیل کارگروه خانواده در مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد و گفت: این کارگروه را زنان مسجد تشکیل و اعضای این کارگروه به منازل مردم مراجعه و افرادی را که به دلیل این بیماری بیکار شده بودند را شناسایی می‌کردند. همچنین قبل از کرونا، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، ۱۳ کارگروه از جمله کارگروه اعتیاد و خانواده در مسجد تشکیل دادیم که اکنون نیز این کارگروه فعال در مسجد فعال است.

 

طرح شهید«محسن فخری‌زاده»،در راستای حمایت از دانش آموزان را می توان یکی دیگر از طرح های مسجد نام برد،به گفته امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری در قالب این طرح فعالین این مسجد با مراجعه به منازل، ۳۰۰ بسته هدیه را به دانش آموزان اهدا کردند. حجت الاسلام خوش جشم خاطر نشان کرد: از طریق این بسته اهدایی سعی کردیم که با دانش آموزان ارتباط برقرار کنیم. ضمن اینکه با اجرای طرح شهید«قاسم سلیمانی» در دو مرحله از نوجوانان و جوانان حمایت کردیم و توانستیم از این طریق ۲۰۰ دانش آموز را جذب مسجد نماییم.

 

امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری به همکاری مسجد با دیگر دستگاهها گفت: بسیاری از کمک های معیشتی، تعمیر وسایل منزل نیازمندان، فعالیت های جهادی و عمرانی مسجد با مشارکت خیرین و این دستگاهها انجام شده است.

 

پایان پیام
https://www.masjed.ir/u/a1a

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری