سه شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۵۹۸
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت الاسلام قاسمی مطرح نمود

همکاری مساجد محله باعث همدلی اهالی آن می‌شود

امام جماعت مسجد جوادالائمه (ع) پاکدشت معتقد است؛ اگر امامان مساجد یک محله به همراه اعضاء امناء، بسیج و کانون در برنامه‌های مساجد محله خود شرکت کنند، مردم و اهالی به فعالیتهای مسجدی و خیرخواهانه تشویق خواهند شد.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند. به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب،مرکز رسیدگی به امور مساجدقرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند.

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند. بسیاری از مساجد از بدو تاسیس و شکل گیری رویکرد و نگاهشان رسیدگی به نیازمندان، محرومان و کاهش آسیب های اجتماعی بوده است. یکی از این مساجد، مسجد مسجد جوادالائمه (علیه السلام) پاکدشت به امامت «حجت الاسلام جواد قاسمی» است. این مسجد از مساجد مشهور پاکدشت است که همه نهادهای فرهنگی و مذهبی را در خود دارد. امام این مسجد با تعداد زیاد اعضاء این نهادها مواجه است و فعالیت های بسیاری با هناهنگی آنها انجام می دهد. او رفتاری پدرانه دارد و در تمامی برنامه ها قسمتی از کار را بر عهده می گیرد. در ادامه گفت و گوی ما با این امام فعال را می خوانید.

 

در ابتدا از مسجد و فعالیت های آن بگویید.

مسجد جوادالائمه (علیه السلام) واقع در شهرک یبر پاکدشت، بیش از  ۹۰ سال قدمت دارد.  در سال ۱۳۹۰ بنای قدیمی آن به دلیل فرسودگی و خطرات ناشی از آن تخریب و بنای کنونی احداث شد. این مسجد هم مسجد جامع محسوب می شود و هم یک مجتمع عظیم فرهنگی است. در صحن مسجد، حسینیه جوادالائمه (علیه‌السلام) برای عزاداری تاسیس شده است. زیرزمین مسجد هم به محلی برای کلینیک طب سنتی اختصاص داده شده که در روزهای زوج حکیمان خدمات درمانی از قبیل حجامت اسلامی، ماساژ و مشاوره درمانی ارائه می‌دهند.

 بنده نیز در آغاز شانزدهمین سال خدمت به عنوان امام جماعت هستم.  تلاش ما بر این بوده که برنامه های فرهنگی مسجد را بیشتر و جذاب‌تر کنیم. قبل از شیوع بیماری کرونا، کلاس ها و برنامه های ویژه‌ای برای جوانان و نوجوانانِ خواهر و برادر تدارک دیدیم که در  حال حاضر هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فواصل اجتماعی در حال برگزاری هستند.

 مسجد جوادالائمه (علیه‌السلام) سه بار از سوی اداره ارشاد، مسجد نمونه‌ی استان تهران شناخته شده و یک بار هم بنده به عنوان امام مسجد، امام جماعت نمونه‌ی این استان از طرف اداره تبلیغات اسلامی برگزیده شدم.

 در ایام کرونا مسجد ما با شعار «مسجد هرگز تعطیل نمی‌شود»، فعالیت‌های خود را ادامه داده و هیچ فعالیتی را تعطیل نکرده است. اگرچه استقبال مردم به خاطر وجود بیماری همه‌گیر کرونا کاهش یافته (که البته بخشی از آن به خاطر نگرانی مردم و نمازگزاران از این بیماری است)، ولی برنامه ها همچنان ادامه دارند.

  در حال حاضر حلقه های صالحین در مسجد به صورت حضوری برگزار می شوند. اگرچه محدودیت‌هایی به لحاظ شرکت کنندگان و پروتکل های بهداشتی دارند. سایر کلاس ها نیز به صورت مجازی ادامه پیدا کردند.

 تمامی برنامه ها و مراسم نیز در موالید، اعیاد و سایر مناسبت ها برقرار هستند. در ماه محرم هم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی مراسم عزاداری و اقامه نماز برگزار می شوند. این برنامه ها دو روز قبل از محرم با فرش کردن حیاط مسجد در صحن مسجد آغاز شدند. مراسم سخنرانی و عزادری ویژه این ماه هر شب برگزار می شود.

 در فعالیت‌های اجتماعی و امور خیریه هم اکنون ۱۵3  خانواده نیازمند تحت حمایت خیرین مسجد هستند که با مراجعه و پایش شناسایی شده‌اند. از ابتدای کرونا تاکنون هم در «رزمایش مواسات و کمک مومنانه» شش مرحله بسته معیشتی به این عزیزان، با همکاری بسیج و گروه های جهادیِ مسجد جوادالائمه (علیه‌السلام) تقدیم شده است.

در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا که ماسک با قیمت‌های گزاف خریداری می شد و در پاره‌ای از مواقع با کمبود مواجه بود، مسجد ما اقدام به تاسیس یک کارگاه تولید ماسک نمود که چیزی بالغ بر ۱۲ هزار عدد ماسک در آن تولید شد. به خریداران با قیمت هزار تومان و به نیازمندان هم به صورت رایگان اهدا می‌شد. بعد از این که به یاری خدا و همت مردم ماسک در کشور به تولید انبوه رسید و قیمت آن متعادل شد، کارگاه را جمع و چرخ های خیاطی را به صاحبان آنها برگرداندیم.

 این مسجد در عملیات محله محوری مسجد پایه یک مسجد محوری است و مسجد جامع حساب می شود. چهار مسجد در حیطه ماموریت این مسجد در عملیات محله محور وجود دارد که ما با دو مسجد نزدیک در ارتباط هستیم و کار ها و برنامه ها و حتی لیست نیازمندان را با هماهنگی یکدیگر تهیه کرده ایم (از این جهت که توزیع کمکهای مردمی یکسان باشد).

همچنین مسجد جوادالائمه (علیه‌السلام) با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) موسسه نیکوکاری امام رضا (علیه‌السلام) را تاسیس کرده که البته هنوز از نظر امکانات دفتری آماده نیست ولی با این حال فرصت را غنیمت می دانیم و در حال پایش بیشتر محله و تنظیم برنامه های حمایتی برای نیازمندان هستیم.

مسجد ما دو گروه جهادی دارد. گروه اول «گروه جهادی امام رضا (علیه‌السلام)» است که شش نفر از جوانان فعال مسجد هستند و به تازگی یکی از آنها امامت مسجد امام صادق (علیه‌السلام) پاکدشت را برعهده گرفته ولی همچنان در گروه جهادی فعال است.

 برنامه تحقیق و پایش نیازمندان توزیع و رساندن کمک ها و بسته های معیشتی به آنها نیز به همت این گروه جهادی صورت می گیرد.

گروه دوم «گروه کفیل الزینب (سلام الله علیها)» است که در مسجد ما فعالیت دارد. گروهی است متشکل از ده نفر از جوانان مسجد جوادالائمه (علیه‌السلام) که بیشتر در امر کمک رسانی به خانواده های نیازمند و خانواده هایی که بیمار کرونایی دارند، متمرکز هستند و البته تلاش و حضور قابل توجهی در این امر دارند. حوزه فعالیت این گروه محله‌ی «یبر» و محله های کم برخوردار پاکدشت است.

 «هیئت مذهبی عاشقان ولایت» در حسینیه‌ی مسجد مراسمات مذهبی و عزاداری ها را برگزار می‌کند. در طول سال، یکشنبه‌شب‌ها در محل حسینیه جوادالائمه (علیه‌السلام) در طول سال برنامه دارند.

 کانون فرهنگی هنری جوادالائمه (علیه‌السلام) در مسجد ما فعالیت تحسین برانگیزی دارد. قبل از کرونا کلاس های آموزش قرآن و احکام و کلاس های خیاطی و طراحی دوخت برگزار می شد که در حال حاضر برخی از این کلاس ها به صورت مجازی برگزار می‌شوند. مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد از اعضای هیئت امناء است.

به لطف خدا بسیج در مسجد جوادالائمه (علیه‌السلام) یک بازوی توانمند است. همکاری بسیج در «رزمایش مواسات و کمک مومنانه» در این روزها بسیار چشمگیر و قابل تحسین است. فرمانده بسیج برای عضویت در هیئت امنا جوان است و هم اینکه متاسفانه ثابت نیستند و عوض می‌شوند.

اسم پایگاه بسیج برادران مزین شده به نام «شهید جداری (ره)» و پایگاه بسیج خواهران هم با نام «حضرت ام‌البنین (سلام الله علیها)» فعالیت دارد.

 با توجه به وجود کانون، بسیج و هیئت مذهبی و تعداد قابل توجه اعضاء آنها، تابستان ها ستاد اوقات فراغت تشکیل می دهیم و با حضور مربیان، فرمانده بسیج و مسئول کانون اجرای برنامه های طرح شده توسط شورای فرهنگی را دستور کار قرار می دهیم.

 برنامه های فرهنگی مسجد جوادالائمه (علیه‌السلام) در شورای فرهنگی طرح ریزی می‌شوند. اعضای این شورا را مسئول کانون، فرمانده بسیج خواهران و برادران و دو نفر از جوانان فعال در مسجد و خواهرانی که در برنامه های بانوان فعالیت دارند، تشکیل می دهند.

 برنامه های ویژه خواهران سه شنبه ها بعد از ظهر در طول سال برگزار می شود. که البته این برنامه ها به غیر از کلاس هایی است که ویژه آنها تدارک دیده می شود. سه‌شنبه ها بعد از خواندن نماز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و زیارت عاشورا، برنامه سخنرانی دارند که البته سخنران آن یا بنده هستم و یا دعوت می‌شوند.

رابطه شما به عنوان «مدیر طبیعی مسجد» با نهادهای داخل مسجد و اعضاء آن چگونه است؟

 تمامی برنامه ها و کلاس هایی که به همت کانون، بسیج، هیئت و گروه‌های جهادی انجام می‌شوند با هماهنگی و همفکری بنده به عنوان امام جماعت صورت می پذیرد. البته نه به این معنا که بحث اجازه دادن و یا اجازه گرفتن در میان باشد، بلکه ارتباطی صمیمی مبتنی بر احترام بین بنده و فرماندهان بسیج، مسئول کانون و اعضاء آنها برقرار است.

  هدف از این همکاری صمیمانه، رضایت خدا، نمازگزاران و اهالی و ارتقاء برنامه های مسجد است.

به عنوان مثال وقتی بسیج برنامهای برگزار می کند، همه مسجد پای کار می آیند. سخنران هم با هماهنگی یکدیگر تعیین می‌کنیم.

این هماهنگی به گونه ای است که همیشه یک طرف کار را مثل پذیرایی و دعوت از سخنران ما انجام می دهیم. در مواقعی برای تهیه جوایز در برنامه ها از بودجه فرهنگی مسجد هزینه می‌شود.

به همین ترتیب، در ایام کرونا یادواره‌ی اولین شهیده سلامت پاکدشت «شهید دکتر شیرین روحانی راد» را در مسجد برگزار کردیم. البته ایشان از اهالی مسجد ما بودند.

نظر شما درباره فعالیت مساجد در «عملیات محله محور مسجد پایه» و همکاری شبکه مساجد محله چیست؟

  این عملیات در نوع خود بسیار عالی است. اما هنوز برای ائمه جماعات مساجدی که باید در کنار مساجد محوری فعالیت داشته باشند، این موضوع به خوبی تبیین نشده است که هدف از این همکاری و مشارکت در «عملیات محله محور مسجد پایه» چیست؟

البته ما با دو مسجد نزدیک خودمان به صورت کاملاً هماهنگ، برنامه‌ها را برگزار می‌کنیم. ولی مساجد دیگر هنوز نتوانستند در هماهنگی و شبکه‌سازی همراه شوند. لازم است که «مرکز رسیدگی به امور مساجد» از طریق نواحی خود جلسه‌ای برای امامان مساجدِ محوری و مساجدِ حیطه مأموریت آنها برگزار کنند تا ائمه آن مساجد نسبت به اهمیت این عملیات و نتیجه کار گروهی در آن محله توجیه شوند.

  همچنین در این جلسات تبیین شود که؛ قرار است اجرای برنامه ها و هماهنگی بین مساجد به چه نحوی باشد؟.  به نظر می‌رسد محله هایی که هنوز در این زمینه مشکل دارند باید توسط نواحی پایش و در جلسات نواحی شرکت کنند.

 در نظر بگیرید، در یک یادواره شهدا در یک محله، پنج یا شش امام جماعت با هیئت امناء ، کانون و اعضای بسیج مساجد خود حضور پیدا کنند. مردم آن محله چه انگیزه‌ای برای شرکت در مراسمات و همیاری و همکاری با مساجد پیدا می کنند؟ قطعاً دیدن هماهنگی بین ائمه جماعات و ارکان مسجدشان با یکدیگر باعث همدلی و ایجاد انگیزه در اهالی محله خواهد شد. همچنین بهتر است این مساجد از ائمه جماعات محله خودشان برای سخنرانی ها در مراسمات دعوت به عمل بیاورند.


مسجد جوادالائمه (ع) پاکدشت 3
مسجد جوادالائمه (ع) پاکدشت 2
مسجد جوادالائمه (ع) پاکدشت 1

https://www.masjed.ir/u/a1b

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری