جمعه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۰۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در سفر وزیر فرهنگ به قم

تأکید مراجع تقلید بر اصلاح فضای فرهنگی کشور

علما و مراجع تقلید در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اصلاح فضای فرهنگی کشور و جبران کاستی ها تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (پنجشنبه، 18 شهریور) در سفری یک روزه به قم، با علما و مراجع دیدار و گفتگو کرد.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد  باید از ظرفیت حوزه برای بسط و گسترش فرهنگ و اندیشه دینی استفاده کند

 

آیت الله نوری همدانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار فرهنگی را مسئولیتی بسیار سنگینی دانست و گفت: متولیان کار فرهنگی در جبهه جنگ علیه فکرو اندیشه دشمن نبرد می‌کنند.

 

وی با اشاره به برخی آیات و روایات، انسان سازی را کار بسیار ارزشمند و مهم توصیف کرد و اظهار داشت: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خط مقدم تربیت نیروی انسانی متناسب با ارزش‌های دینی و اعتقادی است، بنابراین، این وزارتخانه باید با به کار گیری نیرو‌های توانمند و مدیران متعهد و متخصص بتواند این وظیفه سنگین و الهی را به شایستگی انجام دهد.

 

این مرجع تقلید در ادامه، تقویت ایمان و عقیده مردم را از آثار و برکات کار‌های فرهنگی دانست و افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس، همگان دیدند که نوجوانان و جوانانی در جبهه‌ها حضور یافتند که از اعتقادات قوی برخوردار بودند و این از برکات کار‌های فرهنگی است.

 

آیت الله نوری همدانی، وجود حوزه علمیه قم را سرمایه ارزشمند و ظرفیتی عظیم برای بسط و گسترش فرهنگ و اندیشه دینی دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از این ظرفیت و توانمندی‌ها برای‌ برنامه‌های فرهنگی و احیای فرهنگ اصیل اسلامی بهره‌برداری کند.

 

احیای ارزش های انقلابی، اسلامی، هنر و فرهنگ دینی در صدر فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

«محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: پس از انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف با رویش‌های انقلابی جوانان روبه رو بوده‌ایم و دولت مردمی کنونی باید بتواند این ظرفیت‌ها را بکار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ دینی غنی است، تصریح کرد: ما باید بسترهای شکوفایی فرهنگ غنی دینی را با حضور جوانان انقلابی و رویش های شکل گرفته فراهم نماییم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: احیای ارزش های انقلابی، اسلامی، هنر و فرهنگ دینی در صدر فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید خواهد بود.

 

اسماعیلی ابراز داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وزارتخانه ای است که پسوند اسلامی دارد اما با این وجود در برخی سال‌ها دچار عقب ماندگی هایی شده‌است.

 

وی یادآور شد: تعمیق ارتباط با علما، حوزه‌های علمیه و استفاده از توان روحانیت در شوراهای فرهنگ عمومی در دوره جدید تقویت خواهد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:آثار علمی و رویکرد حمایتی آیت الله نوری همدانی در بعد فرهنگی و حمایت از انقلاب اسلامی نقش ویژه ای در طول ۴۲ سال گذشته داشته ‌است.

 

وی بیان کرد: رییس جمهوری پیش از سفر به قم سلام ویژه و گرم خود را به مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه ابلاغ کرد.

 

 آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: تلاش کنید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیروی جوان بیشتر استفاده شود؛ امروز اغلب مشکلات و گرفتاری‌های جامعه از بیکاری جوانان ناشی است.

 

وی  افزود: بیکاری جوانان می تواند دین و اعتقادات‌شان را دچار چالش و بحران کرده و آنها را در ورطه بی دینی قرار دهد.

 

مسوولان فرهنگی باید نسل جدید و جوانان را به نحوی تربیت و آموزش دهند که ارزش های دینی در وجود آنها نهادینه شده و آنها خیر و آخرت خود را در پایبندی به مفاهیم دینی جستجو کنند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: مسوولان دولتی باید تلاش کنند ارتباط خود را با علما و فضلای حوزه علمیه حفظ کنند و مراجع تقلید نیز وظیفه دارند مسوولان را راهنمایی و دعا کنند.

 

آیت الله علوی گرگانی افزود: امروز نبرد و جنگ سختی  در مساله فرهنگ در حال انجام است و دشمنان دست به دست یک دیگر دادند تا جوانان را از ارزش های دینی و معنوی دور کنند.

آیت الله علوی گرگانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد از هنرمندان و افراد مستعد در داخل این وزارتخانه استفاده کرده و از این افراد خوش ذوق حمایت نماید  

 

روزمرگی مهمترین آسیب حوزه فرهنگ است

 

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نیز عصر امروز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، افرادی که به تدریج مرعوب فرهنگ غرب شدند، در دنیای سیاست نیز دنباله‌رو غرب شده و فرهنگ‌های ارزشی اسلامی در باور آنها در مقابله با مظاهر غربی رنگ باخت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مثابه ستاد اقتصادی دولت، باید ستادی جهت برنامه ریزی، تعریف افق آینده و تدوین نقشه راه اقدامات فرهنگی تشکیل شود.

 

وی با بیان اینکه روزمرگی مهمترین آسیب حوزه فرهنگ است، گفت: حوزه‌های فرهنگی نباید در پایتخت متمرکز شوند، بلکه باید خرده فرهنگ های بومی و محلی که حاوی ارزش های ملی و دینی است مورد حمایت و توجه قرار بگیرد.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: دشمنان با تبلیغات و فعالیت‌های فرهنگی می‌خواهند کاری کنند که ایرانی ها از ایرانی بودن خودشان احساس حقارت و ضعف کنند.

 

وی گفت: فرهنگ یک ملت به هر سمتی حرکت کند، سایر حوزه‌ها نیز به دنبال آن به جریان می‌افتد و به همین منظور دشمنان می‌خواهند فرهنگ، انگیزه و فکر مردم را به تسخیر خودشان دربیاورند و جهت‌گیری فرهنگی کشور را هدایت نمایند.

 

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: در حال حاضر فرهنگ با سیاست آمیخته شده، در حالیکه فرهنگ، جایگاه بالاتری از سیاست دارد و این فرهنگ است که جهت گیری و شکل حرکت سیاست، اقتصاد، اجتماع وغیره را باید هدایت کند.

 

وی در پایان تاکید کرد: فرهنگ قناعت و دوری از اسراف در جامعه باید نهادینه شود، اگر فرهنگ استفاده درست از امکانات در کشور عملیاتی شود کمک قابل توجهی به اقتصاد خواهد شد.

 

فرهنگ پیشران اقدامات دولت سیزدهم است

 

«محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار  با اشاره به تاثیر ویروس مرگبار کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری، گفت: با واکسیناسیون عمومی مردم، عقب افتادگی‌های فرهنگی و هنری کشور طی دو سال گذشته جبران خواهد شد.

 

اسماعیلی افزود: دولت سیزدهم در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته بسیاری از فعالیت های اجتماع محور فرهنگی و هنری در وضعیت تعطیل قرار داشته‌است.

 

وی ادامه داد: روز گذشته با واکسیناسیون یک میلیون نفر رکورد واکسیناسیون در کشور شکسته شد و امروز نیز ۵ میلیون ۵۰۰ هزار دوز واکسن جدید وارد کشور شده که می تواند با بهبود واکسیناسیون عمومی آغاز فعالیت های فرهنگی و هنری را سرعت ببخشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه شروع فعالیت‌های اجتماع محور فرهنگی منوط به ایمنی جمعی است، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی دولت به زودی تمام افراد بالای ۱۸ سال کشور واکسینه خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ پیشران اقدامات دولت سیزدهم است، یادآور شد: بازتعریف رسانه ای جبهه انقلاب در دستور دولت است و با تقویت جبهه رسانه‌ای انقلاب باید از حالت انفعال در عرصه اصلاع رسانی، فرهنگ سازی و اقناع کنندگی خارج شویم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارتخانه متبوع در دوره جدید قصد دارد با اجرای مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه خود را تا تراز انقلاب اسلامی ارتقاء دهد.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به داد عرصه کتاب برسد

 

آیت الله «احمد خاتمی» نیز عصر امروز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد نباید اجازه چاپ و نشر ویروس فرهنگی در حوزه کتاب را بدهد، خطر ویروس فرهنگی بر اعتقاد و معرفت انسان کمتر از ویروس‌های بیماری زا نیست.

 

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، ابعاد و حوزه های مختلف فرهنگ را مورد توجه قرار داد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به داد عرصه کتاب برسد، فرهنگ کتاب و کتابخوانی به سمت احتضار پیش می‌رود.

 

آیت الله خاتمی تصریح کرد: امضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز چاپ کتاب نباید اخلاق ستیز و دین ستیز باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت مساله فیلم سازی، گفت: برخی فیلم‌های ارزشی به اندازه تمام منبرهایی که خطبای حوزه علمیه برگزار می‌کنند، اثرگذاری مثبت از خود برجای می گذارد و باید به این مساله توجه بیشتری شود و در برابر مخالفان تولید آثار ارزشی نیز با قدرت باید مقاومت کرد.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  خود را به تراز انقلاب اسلامی برساند

 

آیت الله «علیرضا اعرافی» در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: حوزه آماده هرگونه تعامل و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: یکی از منویات مهم مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه علمیه، توجه به مقوله هنر و به ویژه هنر دینی است و هم اکنون ۲ هزار طلبه حوزوی در رشته های مختلف هنری فارغ التحصیل شده‌اند.

 

آیت الله اعرافی ابراز کرد: حوزه علمیه قم آمادگی دارد در قالب برنامه‌ریزی‌های راهبردی توافقنامه‌هایی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد کند.

 

وی یادآور شد: فروردین ماه سال آینده، حوزه علمیه قم وارد یکصدمین سال تاسیس و فعالیت خود در دوره جدید می‌شود و در این عرصه نیز می‌توان همکاری هایی با هم داشت.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: قم یکی از شهرهای شاخص در حوزه نشر کتب است و باید حمایت لازم از این صنعت در تامین کاغذ و سایر ملزومات انجام بگیرد.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه خود را در مقام مطالبه‌گری و پاسخگویی در مسیر نظام و انقلاب اسلامی تعریف کرده‌است.

 

آیت الله اعرافی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با تقویت زیرساخت‌های فرهنگی باید خود را به تراز انقلاب اسلامی برساند.

 

وی تصریح کرد: قم امروز کانون علم در جهان  است و از دولت انتظار می‌رود نگاه خود به قم را در جایگاه پمپاژ فکر و اندیشه در جهان معاصر معطوف کند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: شوراهای فرهنگ عمومی از نظر زیرساختی و نرم افزاری نیازمند بازسازی است تا بتواند به جایگاه واقعی خود نائل شود.

 

وی ادامه داد: یکی از خلاء های کنونی این است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را در قوه مقننه و قوه مجریه پیدا کند و انتظار می‌رود وزارت فرهنگ بتواند در این حوزه خلاءها را پر کند.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ اصیل اسلامی را در جامعه احیا کند

 

همچنین آیت الله «سید محمد سعیدی» امروز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: امروز تنها تفکر انقلابی می‌تواند در مقابل قلدری مستکبران و دشمنان بدون واهمه‌ ایستادگی کند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: خوشبختانه سوابق ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیانگر این است که اراده ای قوی برای تشکیل دولت انقلابی وجود دارد و مردم انتظار دارند این دولت باتوجه به وعده‌هایی که داده است ضمن حرکت در مسیر ولایت فقیه، در برابر ظلم و فساد و تبعیض قد علم کند تا امید، مجدداً به مردم بازگردد.

 

آیت الله سعیدی یادآور شد: امروز فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده و باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت جدید بتوانند فرهنگ اصیل اسلامی را در جامعه احیا کند.

 

وی یادآور شد: البته این به این معنی نیست که درهای کشور را به روی سایر کشور‌ها ببندیم بلکه با حفظ ارزش‌های اسلامی و فرهنگی می‌توانیم با سایر کشور‌ها روابط حسنه و همه جانبه داشته باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: در دوره جدید تلاش می‌کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسیر و اهداف اولیه خود برگردد و نگاه مکتبی و دینی بر آن مترتب شود.

 

اسماعیلی یادآور شد: طبق برنامه دولت سالانه یک میلیون مسکن جدید در کشور احداث خواهد شد و ما در تلاش هستیم تا پیوست فرهنگی در واحدهای جدید در عرصه معماری و طراحی به کار گرفته شود.

 

وی افزود: رییس جمهوری نسبت به مساله فرهنگ و تقویت این حوزه نگاه کاملا مثبتی داشته و همراه و همگام با سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصلاح ساختار رسانه‌ای کشور بر مبنای منویات مقام معظم رهبری در دست پیگیری است و در این عرصه باید از پشتوانه نظری حوزه علمیه استفاده مطلوبی ببریم.

 

 

پایان پیام
https://www.masjed.ir/u/a9s

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری