چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۱۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام‌جماعت مسجدرسول‌الله(ص) شهرک صدف:

محله و مردم، محور فعالیت مسجد ماست

حجت الاسلام یوسف ربیعی: برای هر کاری در مسجد از مردم کمک می‌گیریم و آنها نیز بازتاب آن کار را در محله می بینند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.

به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه»را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. 

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند. مسجد «رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم)» به امامت حجت الاسلام یوسف ربیعی یکی از این مساجد است. ربیعی شیوه خاص خود را در مدیریت مسجد دارد. او از ایده های نو با هزینه پایین در مسجد استفاده می کند. در گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد با این امام جوان با فعالیت ها و نحوه مدیریت او آشنا شوید.

یکی از کارهای مهم در مسجد باید ارتباط گرفتن و حفظ آن با همه اقشار باشد. سعی من به عنوان امام جماعت بر این بوده که این مسئله را همیشه رعایت کنم. مخصوصاً در مورد جوان ها و نوجوان ها و بسیج مسجد، تمام سعی خود را کردم که در کنار آنها باشم. معمولاً هیئت امنا و بسیج در انجام کارها اختلاف‌نظر هایی دارند، ولی به عنوان امام جماعت نباید بر آنها دامن زد. وقتی این مسائل رعایت شود ظرفیت و نتیجه این خواهد شد که مسجد برای قشر خاصی نمی‌شود.

اگر امام جماعت طرف کسی را بگیرد به حضور و فعالیت طرف مقابل اثر خواهد گذاشت. امام جماعت باید در مسائل سنگ صبور باشد، تا بتواند همه اقشار را در مسجد حفظ کند. چه بسا افرادی با سلیقه ها و نظرات متفاوت که مسجدی هستند و امام جماعت باید در وهله اول به مسجدی بودن آنها توجه کند تا مسائل دیگر.

در مسجد رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) بزرگترها به صورت مستقل کمک های مردمی را جمع آوری می کنند. تشکیلاتی هم برای توزیع آن ایجاد کرده‌اند. اخیراً آنها ۱۱۰ بسته معیشتی برای نیازمندان تهیه کردند. در ایام کرونا آنها مستقل از جوان ها آبمیوه و سوپ برای کادر درمان تهیه و توزیع کردند.

جوان‌‌های مسجد هم بسته های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا آماده و پخش می‌کردند.

در مسجد جمعیتی که در صبح و ظهر می‌آیند نسبت به جمعیت شب کمتر هستند، ولی همیشه در این زمان‌ها حضور دارند‌. ما به این نتیجه رسیدیم که برای آنها در ساعت حضورشان برنامه داشته باشیم که هم آن جمعیتی که فقط روزها وقت آمدن دارند و هم آن کسانی که از حضور در ساعت شلوغ مسجد نگران هستند، بهره ببرند. در نتیجه فاصله اجتماعی هم همواره رعایت خواهد شد. با توجه به این مسائل صبح‌ها منبر و زیارت عاشورا و ظهرها فقط منبر داریم. سه وعده نماز را هم همواره می‌خوانیم.

برای مراسمات دو شب، هم شبِ مناسبت و هم شام آن، برنامه داریم. چون هدف مردم از آمدن به مسجد نماز خواندن است، بیست دقیقه الی نیم ساعت، سخنرانی و مداحی انجام می دهیم. چون بیشتر از این ممکن است برای برخی از نمازگزاران حوصله بر باشد. از طرفی آن نمازگزاری که فقط برای نماز خواندن می آید نیز از منبر و مداحی استفاده میکند.

در ایام معمولی برنامه احکام، نهج البلاغه و قرآن برای اهالی داریم. همچنین کلیپ های کوتاه بصیرتی یک شب در هفته نمایش می دهیم. کلیپ هایی که انتخاب می‌کنیم فقط جنبه بصیرتی دارند و از هیچ جناح خاصی حمایت نمی کنیم.

مسجد رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) از دو سوله تشکیل شده است. تاکنون نتوانستیم بنای اصلی مسجد را بسازیم. چون قسمتی از زمین که برای ساخت مسجد اختصاص داده شده به یک دیواره از خاک با سه نوع مختلف، منتهی می‌شود. البته از درون این حجم خاکی یک چشمه هم جاری است. برای ساخت مسجد باید ابتدا دیواره را مهار کنیم و بعد مسجد را بسازیم. هزینه ساخت دیواره‌ی مهار کننده، با توجه به وضعیت خاک و وجود چشمه، تا دو برابر ساخت مسجد تخمین زده شده که این مسئله باعث شده تا کار ساخت مسجد صورت نگیرد.

تنها در آمد این مسجد از سه مغازه است، که تقریبا همه آن صرف حقوق خادم و امام جماعت ظهر می‌شود. لذا هرکاری در این مسجد صورت می‌گیرد، فقط با کمک های مردمی است. برای انجام کارهای خیر پشت بلندگو اعلام و با همت اهالی در سریعترین زمان ممکن مبلغ آن کار جمع و صرف آن می‌شود. برخی از مساجد منوی کار خیر را می بندند و برای هر کاری جداگانه کمک جمع می کنند.

در حالیکه کمک های مردمی می تواند در هر کار خیری هزینه شوند. ما نباید به هر ترتیبی مانع از خیر رسانی مردم شویم.

با همین کمک‌های مردمی مسجد ما دو ماه محرم و صفر هرشب منبر دارد. مناسبت های ملی هم با کمک های مردم برنامه داریم. برنامه هایی بسیار زیبا ولی با محتوای خاص اما ساده!

در ایام دهه فجر و دهه بصیرت، هرشب کلیپ های انقلابی پخش می‌کنیم. حتی در مواردی از اهالی خواستیم، برای مردم خاطره انقلابی تعریف کنند. هدیه‌ای که در نظر گرفتیم پرچم ایران بود.

معمولاً برای ۲۲ بهمن پرچم ایران می‌خریم  و هر کسی مایل باشد می‌تواند با پرداخت هزینه آن، درب منزلش را با پرچم کشورمان مزین کند. وقتی شخصی ببیند همسایه‌اش چنین کاری کرده حس میهن دوستی‌اش تحریک می‌شود. این خیلی فرق می‌کند با آنکه شهرداری چنین کاری انجام دهد.

برای عید غدیر خم همین برنامه را داشتیم و پرچم های مذهبی تهیه می‌کردیم.

چون در شهرک صدف شهرداری متمرکز وجود ندارد، معمولاً کارها را بچه های مسجد رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) انجام می دهند. بچه های مسجد به همه تیرهای چراغ برق شهرک پایه پرچم جوش داده‌اند و در هر مناسبتی، پرچم متناسب با آن را نصب می‌کنند.

در ایام کرونا با هیئت مدیره های برج‌ها ارتباط گرفتیم که بیماران برج خود را معرفی کنند. تا بتوانیم در امور مختلف به آنها خدمت رسانی داشته باشیم. همچنین گروه های واتس‌آپی با حضور آنها تشکیل دادیم و مسائل مربوط به همسایه داری و احکام آن را به اشتراک ‌گذاشتیم تا از این فضا هم به نحو احسن استفاده شود.

ما سعی کردیم «محله» محور فعالیت‌های مسجد باشد. خواهران مسجد هم در این ایام ماسک می‌دوختند. البته یک دستگاه تولید دستکش هم تهیه کرده و دستکش یک بار مصرف تولید می‌کردیم.

ایده برخی از فعالیت ها از جلساتی که با ائمه جماعات محله محور داشتیم گرفته شده است. مثلاً در روز پرستار پرستار های شهرک‌ صدف را شناسایی و از آنها تقدیر و تشکر کردیم. جلسات ائمه جماعات از این جهت می‌تواند مفید باشد که ایده های یکدیگر را می شنوند و با فضای کاری همدیگر آشنا می شود.

https://www.masjed.ir/u/avi

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: