شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۲۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
به قلم محسن نصرپور

راهبردها و راهکارهای رسانه ای در حوزه دفاع مقدس

«روایت صادقانه از دفاع مقدس» و پرهیز از افراط در جبهه خودی و تفریط در جبهه دشمن به باورپذیری و اقناع افکار عمومی کمک می کند.

 راهبردها و راهکارهای رسانه ای در حوزه دفاع مقدس:

دو اصل در حوزه دفاع مقدس باید نصب العین رسانه ها باشد نخست جلوگیری از تحریف و دیگری پیشگیری از فراموشی آن؛

روایت صادقانه از دفاع مقدس» و پرهیز از افراط در جبهه خودی و تفریط در جبهه دشمن به باورپذیری و اقناع افکار عمومی کمک می کند.  

-عبارت «دفاع مقدس» بجای «جنگ تحمیلی» با دقت و حساسیت در رسانه ها مورد استفاده واقع شود.

-تغییر نگرش آحاد جامعه خاصه نوجوانان و جوانان نسبت به دفاع مقدس و رزمندگان این حماسه عظیم که تحت تاثیر سم پاشی ها و شبه زائی های رسانه های معاند، آسیب فراوانی دیده است از مهمترین وظایف رسانه ها است؛ شبهات متعدد در حوزه دفاع مقدس که در سطح جامعه به کرات زائیده می شود باید پاسخ مستدل و قانع کننده دریافت کند.

-«ایمان به خدا» و «عمل صالح» پیش نیازی برای خلق معجزاتِ نشدنی در جامعه کنونی است؛  همانگونه که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم  و باید دائماً از سوی رسانه ها یادآوری و تاکید شود.

-پیشرفت های صنایع نظامی و دفاعی ایران در سال های اخیر و قدرت بازدارندگی قابل توجه نظام، در رسانه ها به رخ کشیده شود؛ پیشرفت های علمی و تکنولوژیک کشور فارغ از حوزه نظامی و دفاعی که به برکت هشت سال دفاع مقدس در حوزه های مختلف حاصل شده است در رسانه ها برجسته شود.

-کلیدواژه هایی چون عزت، اقتدار، اعتماد به نفس، دفاع از وطن، ایثار، غیرت، وحدت، مقاومت و شهادت باید به شیوه های مختلف در رسانه ها، غبار روبی شود.

نخبگان شجاع» و غالباً جوان در دفاع مقدس باید بیش از پیش به جامعه معرفی شده و به پشتوانه آن، فلسفه تاکید رهبر معظم انقلاب بر جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بیشتر تبیین شود.

- آثار هنری معطوف به دفاع مقدس باید به بهترین نحو و هنرمندانه، در رسانه ها خصوصا صدا وسیما معرفی شود تا حق هشت سال دفاع مقدس و قهرمانان واقعی سرزمین، تا حدی ادا گردد.

- استفاده از شیوه‌های نوین و فضای مجازی و قالب‌های فاخر رسانه ای مانند موشن گرافیک، اینفوگرافیک، کمیک استریپ و ... در حوزه دفاع مقدس مورد تاکید است.

-ظرفیت های فراوان دفاع مقدس در حوزه نشاط معنوی و طنز اجتماعی خاصه در بیان خاطرات و اتفاقات جذاب نباید نادیده گرفته شود.

- استمرار، تداوم و پویایی فرهنگ ایستادگی از مبارزان انقلاب اسلامی تا رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، تا مدافعین حرم تا مدافعان سلامت و همچنین رزمندگان جبهه فرهنگی انقلاب باید به شکل مطلوب در رسانه‌ها تبیین شود. 

ذکر این نکته ضروری است که فعالیت درموضوع حماسه دفاع مقدس نباید صرفا منوط به مناسبت‌ها و ایام خاص باشد، بلکه در کنار نگاه کوتاه مدت باید در حوزه فرهنگ سازی با فعالیت مستمر و با اهداف بلند مدت برنامه ریزی و هدفگذاری جهت جامعه بویژه مخاطب کودک و نوجوان را مد نظر داشت. 

بدخواهان و معاندان بر علیه نظام و انقلاب و ملت از فضای مجازی استفاده  ابزاری وسیعی در حوزه های مختلف از جمله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دارند، لذا با توجه به گستره، ضریب نفوذ و اثربخشی این بستر رسانه ای نوین، ضمن اقدامات آفندی فرهنگی رسانه ای، ضرورت دارد در جهت جریان سازی و فرهنگ سازی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، و ارزش های انقلاب اسلامی از جمله حماسه دفاع مقدس، به صورت روزآمد بهره برداری مؤثر گردد.


محسن نصرپور 

https://www.masjed.ir/u/bl2

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: