سه شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۴۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت جهادی ورامین

مردم‌داری راز موفقیت امام جماعت است

حجت الاسلام حسین میر رجب معتقد است، شناخت مردم ورامین و ارتباط خوبش با آنها به موفقیت وی کمک کرده است.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.

به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد

 این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. 

 در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند. 

 یکی از این مساجد «مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام)» ورامین به امامت «حجت الاسلام حسین میر رجب» است. عمده فعالیت های این مسجد امورخیریه است. جزئیات فعالیت‌های او و علت محوری بودن مسجدش در «عملیات محله محور مسجد پایه» را در این گفت و گو بخوانید.

 

 در ابتدا از فعالیت های خود در مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) بگویید. ضمن اینکه حضرتعالی در یک مسجد دیگر هم کلاس قرآن برگزار می‌کنید، در رابطه با آن هم بفرمایید؟ 

من سالیان متمادی در مسجد خاتم‌الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ورامین به عنوان مأموم و همچنین امام جماعت موقت، خدمت می کردم. در این مسجد که در مرکز شهر ورامین قرار گرفته، فعالیت‌های قرآنی وسیعی انجام داده‌ام. به طوری که در دهه ۶۰ تابستان‌ها حدود ۵۰۰ دانش آموز در کلاس‌های قرآنی این مسجد ثبت‌نام می‌کردند. این موضوع باعث شد در دوران طلبگی به معلمی علاقه پیدا کنم و بعد هم معلم شدم و در دبیرستان حوزه و دانشگاه تدریس کردم.

 علاوه بر این، من بومی ورامین هستم و اکثر خانواده‌های ورامینی را می‌شناسم، همچنین پدرم از تمکن مالی خوبی برخوردار بود و دست به خیر داشت، این عوامل باعث شد به امور خیریه و عام المنفعه و گشودن گره از کار همشهری‌هایم بپردازم. البته هدف اصلی من کمک به مستمندان شهرستان ورامین بود، نه شهر ورامین. در این سال‌ها هیچ گاه چنین فعالیت‌هایی را رسانه‌ای نکردم و قرار هم نداشتم که رسانه‌ای شوند. امیدوارم آنکه باید ببیند، ببیند. حفظ آبروی اهالی هم میشه مد نظر من بوده است‌.

تا کنون با کمک خیرین چند منزل مسکونی برای نیازمندان خریده ایم. همچنین پیشنهاد دادم که؛ مساجدی که توان مالی خوبی دارند حداقل در سال یک باب منزل مسکونی برای نیازمندان خریداری کنند.البته تا کنون تعداد زیادی منزل هم برای آنها رهن و اجاره کردیم.

تنها در سال ۹۸ با کمک آستان قدس رضوی و خیرین مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) ۷۰ جهیزیه به نوعروسان نیازمند اهدا کردیم. اما در حال حاضر این گونه فعالیت‌ها در مسجد ما تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و ضعیف شده است. با این حال باز هم تلاش کردیم به معیشت مردم رسیدگی کنیم.

در سال جاری چندین رأس گوساله و گوسفند در خیابان های شهر ورامین به منظور دفع بلا از مردم کشورمان ذبح و گوشت آن را به خانواده های نیازمند اهدا کردیم.

 

از فعالیت‌های مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) در ایام کرونا بفرمایید.

بیشتر فعالیت های مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) به امور خیریه ختم می‌شود که دیگران حتی متوجه آنها نمی‌شوند. با خدای خودم قرار گذاشته‌ام که جای عنوان نکنم.

 

بله! از آنچه که در قالب همکاری در مسجد انجام می‌دهید، به عنوان مثال همکاری با بسیج و یا فعالیت‌های مسجد در قالب عملیات محله محور بفرمایید.

با توجه به اینکه مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) لوازم کافی برای اختصاص به بسیج را ندارد تا کنون پایگاه بسیج در آن مستقر نشده است. از لوازم اولیه برای استقرار بسیج دفتر کار است که متأسفانه این امکان در مسجد ما برای آنها وجود ندارد. بیشتر کارهایی که در این مسجد ما انجام می‌شود، با همت هیئت امناء و امام جماعت بوده است.

من خودم هم از خیرین هستم و در ابتدای امسال ۵۰ میلیون تومان پول نقد از خودم به امور خیریه اختصاص دادم.

فعالیتی که اکنون در قالب عملیات محله محور انجام می‌دهیم ذبح قربانی به نیت امام زین العابدین (علیه‌السلام) است که با همکاری مساجد محله صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از برنامه‌ها در مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) برگزاری جلسات مشاوره است. من به واسطه حضورم در شوراهای حل اختلاف (در بخش خانواده) و یکی از نمازگزاران که دادستان پیشین ورامین است، جلسات مشاوره حقوقی و کیفری برای اهالی برگزار می‌کنیم.

همچنین چند جلسه در ماه ویزیت پزشک برای نمازگزاران مسجد، بصورت رایگان هماهنگ می‌کنیم. با چند داروخانه هم در سطح شهر هماهنگ کرده‌ایم و کسانی که هزینه دارویی آنها سنگین است با کمک خیرین، هزینه نسخه آنهارا پرداخت می‌کنیم. چنین هماهنگی‌هایی را با چند کلینیک دندانپزشکی هم انجام دادیم و کسانی که به درمان دندانپزشکی نیاز دارند، به مراکزی که قیمت و کیفیت مناسبی دارند، معرفی می‌کنیم.

همانطور که معصومین فرموده‌اند: حوائج مردم نعمت‌های خدا هستند. خدا به من لطف داشته که در این مقطع از عمرم، مردم برای رفع مشکلاتشان به من مراجعه می‌کنند.

 

با توجه به آنچه شما گفتید، هیئت امنا در کنار شما نقش پررنگی داشته اند. راز این همکاری نزدیک به نظر شما چه بوده؟

هیئت امناء مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) از افراد و خیرین قدیمی ورامین هستند. تنها یک نفر از آنها جدید است.

من هیچگاه در امور افراد دخالت نمی‌کنم. آنها هم بنا را بر احترام متقابل گذاشته‌اند. در این شش سال، حتی یک بار هم، با همدیگر برخوردی نداشتیم و همیشه هر تقاضایی از یکدیگر داشتیم، با احترام کامل صورت گرفته است. دلیل این مسئله در درک متقابل است.

خداوند به من عنایت داشته که هم تحصیلات حوزوی دارم و هم تحصیلات دانشگاهی و سعی کرده‌ام با دیگران تعامل خوبی داشته باشم. هیچگاه از مقام تحکم درخواستی ندارم. به هر حال همه ما انسان هستیم و هر کس ممکن است خطایی داشته باشد. مهم این است که از ابراز آن ها بر علیه یکدیگر استفاده نکنیم.

کارهای مسجد ما تاکنون با دوستی و صمیمیت انجام شده است. با این که برخی از اعضاء هیئت امناء مسجد به لحاظ سن و سال از من بزرگتر هستند، ولی هیچگاه تصمیمات من را زیر سوال نبرده‌اند و کارها را با جان و دل انجام داده‌اند. من بابت این دوستی و همکاری خدا را شاکرم و از آنها هم نهایت تشکر را دارم.

در مدتی که آقای حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شدند، بنیان خوبی در این مرکز گذاشتند و وفق مدارا ایجاد کردند. به هر حال بخشی از پیشرفت کارها در مساجد به مدیریت رکنی مربوط می‌شود. وقتی مدیر مرکز برنامه‌ای را به خوبی طراحی و اجرا کند، طبیعتاً به مساجد هم تسری پیدا خواهد کرد. همچنین در این سال‌ها همکاری خوبی با مدیران ناحیه ورامین داشتیم. امیدوارم با یک مدیریت قوی شاهد بازگشت مساجد به روزهای قبل از کرونا باشیم.

خیلی‌ها تلاش کردند همه گیری این بیماری را بهانه‌ای برای دور کردن مردم از مسجد قرار دهند، ولی به لطف و عنایت خدا و با آگاهی دادن به مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی نگذاشتیم درب مسجد حتی برای یک شب بسته شود. حتی نمازهای صبح را هم بدون تعطیلی اقامه کردیم.

 

 با توجه به اینکه کار به صورت شبکه ای لازمه‌ی عملیات محله محور مسجد پایه است، شما چشم انداز این همکاری‌ها را چگونه می‌بینید؟

البته می‌دانید که این کار به صورت پایلوت در استان انجام می‌شود و طبیعتاً نمی‌توان توقع داشت که کارهایی که پایلوت و مقدماتی هستند، بر وفق مراد انجام شوند.

ما با ائمه جماعات ۵ مسجد از ۶ مسجد محدوده خودمان سابقه دوستی و طلبگی از نوجوانی داریم و مشکلی برای همکاری نداریم.

اما نکته اینجاست، یک مسجد به لحاظ مالی توانایی انجام امور خیریه را دارد، ولی مسجدی که در محله واقع شده این توانایی را ندارد و این امر ممکن است در کارها خللی به وجود بیاورد.

 به نظر می‌رسد این موضوع نیاز به چکش کاری دارد. نباید توقع داشته باشیم که همین ابتدای کار همه مساجد محله محور موفق شوند!

 اکنون مساجد محله ابرآباد ورامین با همکاری همدیگر کارهای بسیار زیبایی انجام داده‌اند که قابل تحسین است. آنها توانسته‌اند با تاسیس کارگاه برای زنان سرپرست خانوار کار آفرینی کند. با توجه به اینکه مسجد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) در منطقه‌ای واقع شده که هیچ فقیری ندارد، امیدوارم این امر در محله این مسجد نیز اتفاق بیافتد. البته این امر به گذر زمان نیاز دارد!

لازم است یک سری پژوهشگر از ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه تدوین شده به محله‌ها ارائه دهند که محله ها با روشهای علمی و کاربردی کارها را انجام دهند. همچنین به ما القاء کنند تا ما هم دنبال کار را بگیریم. گاهی اوقات حجم کار آنقدر زیاد است که ممکن است ما به خیلی از چیزها فکر نکنیم، اما وقتی یک پژوهشگر و محقق نیازهای محله را می سنجد بهتر می‌تواند مسائل را در نظر بگیرد. درست است که امام جماعت در میدان است اما نوع فعالیت من این امکان را به من نمی‌دهد. به عنوان امام جماعت من نمی‌توانم همه امور را بررسی کنم. کسی که کار تحقیق را انجام می دهد وقت بیشتری برای این موضوع دارد.

 به نظر من این کار باید با کمک محققین و پژوهشگران انجام شود. اگر این چنین شود در سالهای آینده شاهد نتایج عالی این عملیات هستیم!

 شعار من همواره این بوده که « نباید فقرا را صرفاً با امکانات مادی بهره‌مند کنیم» بلکه باید ابزار و شغل به آنها ارائه دهیم. اگر کارآفرین شوند مستقل خواهند شد و جمعیت آنها کاهش می یابد.


https://www.masjed.ir/u/eej

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: