دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۶۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
گزارش شبستان از مساجد محله شهید هرندی

خدمات‌ اجتماعی مسجد «سجادیه»

مسجد سجادیه که زمانی طیب حاج رضایی در آن برای شرکت در نماز جماعت حضور می‌یافت، امروز و در شرایط سخت کرونایی با مساجد هرندی در کمک مومنانه به نیازمندان این منطقه از جنوب شهر تهران فعالیت دارد.

گروه مسجد و کانون های مساجدمسجد سجادیه (واقع در تهران، منطقه هرندی، خیابان کریمی) سابقه بیش از صد و چهل ساله دارد و مسجدی شناخته شده در بازارچه حاج غلامعلی محله هرندی تهران است. البته نام هرندی برای مردم این محله چندان آشنا نیست. به هر روی زمانی برخی از شخصیت های صاحب نفوذ در منطقه هرندی و مولوی تهران همچون طیب حاج رضایی و حسین اسماعیل یخی برای ادای فریضه دینی شان به این مسجد می رفتند و همین باعث شده بود این مسجد هیچ گاه در تامین هزینه هایش مشکلی نداشته باشد زیرا با یک اشاره به این افراد، مردم کرور کرور خرج این خانه خدا می کردند.

 

اکثر ائمه جماعات مساجد منطقه هرندی از شاگردان مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی، استاد شناخته شده اخلاق و حجت الاسلام والمسلمین محسن حبیبی، تولیت سابقه مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی هستند که بنابر سفارش استادان خود، مردم مستضعف جنوب تهران را رها نکردند و برای وصل سیم آنان به خداوند تلاش بسیار کرده اند. حجت الاسلام والمسلمین غیاث الدین قاسمی، حسن کمالی و کارخانه، ائمه جماعات مساجد الاقصی، عصار و الهادی (ع) همه از شاگردان آن دو علام فقید بودند؛ همچنان که حجت الاسلام والمسلمین حسین معصومی نیا، امام جماعت مسجد سجادیه نیز از شاگردان آن دو مربی اخلاق بودند. این توضیح برای این بیان شد که طبق مشاهدات خبرنگار شبستان که (زمانی همراه خانواده اش در محله دروازه غار زندگی می کرد) انجام کار فرهنگی در این منطقه، در نگاه اول بسیار سخت و حتی بعید به نظر می رسد. کافی است چند دقیقه ای در بازارچه حاج غلامعلی باشید تا با چندین چند معتاد و بزهکار روبرو شوید و حتی مدام به خود می گویید، ایکاش زودتر کارم تمام شود و از این محله خارج شوم. بیان این نکات برای این است که اهمیت کار یک طلبه جوان برای حضور در مسجدی در محلات منطقه هرندی را بیشتر درک کینم؛ و این کاری است که به گفته، آقای حاج علی، از قدیمی ها و خادم افتخاری مسجد سجادیه، اهالی این مسجد و سایر مساجد این منطقه، ارزش آن را خوبی درک می کنند.

 

به گفته حاج علی، ساختمان مسجد سجادیه را حسین احمدی که سال ها پیش به رحمت خدا رفت، بنابر وصیت مرحوم پدرش، وقف کرد و اکنون این مسجد در سه طبقه -طبقه اول، شبستان مردانه؛ دوم، زنانه؛ و سوم، خانه خادم و یک انباری کوچک برای وسایل این خانه خدا، همه روزه در دو نوبت ظهر و شب میزبان مردم است. اکنون فرزندان واقف ساختمان و بانی مسجد سجادیه در آپارتمانی در مجاورت این مسجد زندگی می کنند و ضمن شرکت در نماز جماعت و سایر برنامه های این مسجد، به این خانه خدا کمک مالی نیز می کنند.

 

بعد از عبور از چند پله ابتدا به آبدارخانه مسجد سجادیه می رسید که هر شب خادم یا اعضای هیئت امنای مسجد سجادیه پس از روشن کردن چراغ های این مسجد، اجاق گاز آن را روشن می کنند تا پس از پایان نماز جماعت، یک استکان چای، البته را رعایت پروتکل های بهداشتی به دست نمازگزاران بدهند.

 

مساحت شبستان حدودا شصت متر است و هنگامی که خبرنگار ما در تابستان 1400 برای تهیه گزارش به مسجد سجادیه رفت، کمتر از بیست نفر در شبستان مردانه و به گفته، حاج علی، کمتر از ده خانم نیز در شبستان زنانه، برای نماز جماعت حضور داشتند.

 

همراهی مسجد سجادیه با مساجد هرندی در اجرایی شدن گسترده نهضت احسان

 

مسجد سجادیه جزو مساجدی است که به گفته حاج علی و معصومی همراه با سایر مساجد منطقه هرندی در دوره شیوع ویروس کرونا در عمل به سخنان مقام معظم رهبری برای کمک مومنانه به نیازمندان بسیار فعال بوده است البته در حد توان و وسع اهالی این خانه خدا. کارگزاران مسجد سجادیه بنابر دلایلی که ذکر آنها در این گزارش ممکن نیست، آماری از کمک مومنانه شان ندادند ولی گفتند که هر کاری بتوانند برای دستگیری از خانواده های مسکین و فقیر انجام می دهند.

 

صندوق مسجد سجادیه روزهای فرد به نیازمندان خدمت رسانی می کند

 

مسجد سجادیه یک صندوق قرض الحسنه نیز دارد که روزهای یک شنبه، سه شنبه و پنج شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء از نیازمندان مدارک لازم را دریافت می کند و روزهای پنج شنبه از ساعت 17 به مدت دو ساعت، به آنان خدمت رسانی می کند. تمام کار توزیع بسته های ارزاق و پوشاک و کارت هدیه و توزیع مُهر نان و معرفی نامه های درمانی و گاهی نیز پرداخت وام را همین صندوق و در همین ساعات انجام می دهد.

 

مسجد سجادیه به گفته معصومی نیا یک هیئت به نام هیئت مکتب سجادیه دارد که طلاب سابق و فعلی مدرسه آیت الله مجتهدی تهرانی آن را تاسیس و اداره می کنند و در مناسبت هایی همچون فاطمیه و ماه های محرم، صفر و رمضان در این مسجد برنامه برگزار می کنند.

پایان پیام/

 

https://www.masjed.ir/u/ekh

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری