یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۷۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
شبستان گزارش می‌دهد

مسجدی‌ها پای حل مسئله آب

خیریه کریمان که بر مدار بیت یکی از علمای شهر تهران راه‌اندازی شده، با همکاری مسجدی‌ها در تهران و نیز محوریت امام منطقه در خراسان جنوبی توانسته منشاء برکاتی همچون ارتقای معیشت محرومان و نیز حل مشکل آب‌رسانی به منازل و زمین‌های زراعی شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، خیریه کریمان (مهرنگار ماندگار) به عنوان خیریه ای مردمی بر اساس تعالیم الهی، انگیزه والای انسان دوستانه و به دور از هرگونه گرایشات سیاسی، ضمن حفظ و صیانت از کرامت انسانی، در زمینه محرومیت زدایی و ایجاد بستر اشتغال در مناطق محروم کشور مشغول به فعالیت های جهادی است. آنچه که خیریه کریمان را متمایز می کند تمرکز بر مسئله آب است؛ خیریه کریمان ﺑﺎ اﺟﺮای پروژه های احیاء قنات، آب رسانی و مدیریت منابع آب، با زمینه سازی پایداری تأمین آب در روستاهای هدف، ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﺎورزی و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﻣﺮدم در روﺳﺘﺎها یاری می رساند و در این مسیر بر ظرفیت و توان مساجد و مسجدی ها اتکایی ویژه دارد از این رو در این گزارش مروری داریم بر آنچه این خیریه انجام داده است.

 

«حسام فرحناجی» با بیان اینکه موسسه خیریه «کریمان» از سال 97 به صورت رسمی ثبت شد و مجوز خود را از نیروی انتظامی دریافت کرد، گفت: البته سابقه فعالیت آن به طور غیررسمی به حدود 10 سال پیش باز می گردد که حول بیت یکی از علمای شهر تهران شکل گرفت و جسته و گریخته فعالیت های جهادی را انجام می داد تا اینکه با جدیت بیشتر آن را به ثبت رساندیم و کار را ادامه دادیم.

 

فعالیت خیریه در دو بخش تهران و شهرستان

 

مدیرعامل خیریه کریمان با بیان اینکه فعالیت های موسسه در دو بخش تهران و شهرستان دنبال می شود، اظهار کرد: در بخش تهران در منطقه چهارراه مولوی و چهارراه سیروس به شکل کارهای عرف خانه عالم همچون پرداخت وام در مبالغ پایین، خدمات درمانی و تهیه و توزیع بسته های معیشتی خدمت رسانی می کنیم. اما کار اصلی خیریه مسئله آب و چالش های این حوزه در خراسان جنوبی است.

 

پیشبرد طرح ها با محوریت امام مساجد

 

بنابر این گزارش، خیریه کریمان از روز نخست فعالیت در خراسان جنوبی، همه فعالیت ها را حول محور فردی که امام روستا است، طراحی کرده و پیش برده است. به گفته فرحناجی علت انتخاب استان خراسان جنوبی این بود که در خراسان جنوبی 60 تا 65 طلبه فعال موسسه حضور دارند و اساسا از ابتدا قرار بوده که همه فعالیت ها با محوریت علما انجام شود یعنی این را اصل قرار دادیم که کاری انجام نمی دهیم مگر با محوریت علما، چون از این طریق هم بهره وری کار افزایش می یابد و هم پذیرش آن از سوی مردم بهتر صورت می گیرد و نیز احصای نیازها بهتر انجام می شود. چون امام منطقه به همه نیازهای مردم منطقه در ابعاد مختلف آشنا است.

 

پیشبرد کارها در تهران با همراهی هشت مسجد

 

فرحناجی با بیان اینکه خیریه کریمان در تهران با هشت مسجد کار را پیش می برد، تاکید کرد: در چهارراه سیروس به دلیل محرومیت و سطح پایین رفاه اجتماعی اقتصادی اهالی، در حدود یک دهه فعالیت توانسته ایم بخش هایی از نیازهای مردم کم برخوردار منطقه را برطرف کنیم. تقریبا به صورت ماهیانه نیازهای معیشتی آنها را برطرف می کنیم، بازخوردها نشان می دهد که توانسته ایم سطح زندگی آنها را بهبود دهیم چه در خورد و خوراک، چه آموزش و چه اشتغال. چنان که بالغ بر 10 نفر از زنان سرپرست خانوار و نیز زنان بدسرپرست را مشغول و صاحب درآمد کرده ایم. علاوه بر این، اطعام های هفتگی، تهیه و توزیع فصلی سبدهای کالای، توزیع ماهانه گوشت قربانی و .. کمی از فشار اقتصادی مردم این منطقه کاسته است.

 

این گزارش می افزاید: همانطور که بیان شد تمرکز فعالیت موسسه خیریه کریمان در خراسان جنوبی بر مسئله آب و رفع مشکلات مربوط به آب استان است؛ در این باره توانسته با احیای قنوات، لوله کشی آب آشامیدنی و کشاورزی و .. سطح درآمد مردم را تا حدودی ارتقاء دهد، برخی زمین های زراعی به دلیل نبود آب لم‌یزرع مانده بود که با لوله کشی آب، به محصول و درآمدزایی رسانده اند. توانمندسازی باعث می شود مردم دیگر نیازمندی به سبد کالا و کمک های مومنانه نداشته باشند.

 

فرحناجی با بیان اینکه در ابتدای کار پروژه ها محدود و آزمایشی بود، ابراز کرد: با ارتباط با نهادهایی همچون جهاد سازندگی، آبفا، بسیج سازندگی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و امام جمعه شهرستان بنا داریم در بازه زمانی 5 تا 10 سال فعالیت های جدی انجام دهیم و بخشی از نیازمندی های آن منطقه را در حوزه آب آشامیدنی و کشاورزی برطرف کنیم.

 

مدیرعامل خیریه کریمان با اشاره به همراهی و مشارکت هشت مسجد در اجرای طرح های جهادی خیریه کریمان در تهران، بیان کرد: این خیریه یکی از بخش های موسسه فرهنگی تبلیغی «ایمان ماندگار» است، از بخش های موسسه معاونت صالحین متشکل از طلاب شهر تهران است که فعالیت های تربیتی و صالحینی را در مساجد انجام می دهند. مساجد در مناطق 14 و 12 شامل مساجد لواسانی، خندق آباد، علی بن موسی الرضا(ع)، فائق، باب النجاة، حضرت ولیعصر(عج) و امام جعفرصادق(ع) با خیریه همکاری می کنند.

 

فرحناجی اضافه کرد: طلاب اعزامی موسسه به مساجد فعالیت های تبلیغی داشتند و بتدریج کلاس های مذهبی را برگزار کردند که اکنون تعداد شرکت کنندگان، کلاس ها و طلاب مجری طرح قابل توجه است.

 

رسیدگی به محرومان مسجدی در گام نخست

بنابر این گزارش، از روز نخستی که خیریه کریمان در تهران به صورت رسمی فعال شد ارتباطی میان خیریه و جریان صالحین شکل گرفت و خدمات از طریق جریان صالحین در مساجد ارائه می شود. به گفته فرحناجی در گام نخست سراغ نیازمندان و محرومان از اهالی مساجد رفتیم تا در کنار تربیت و کادرسازی به رفع نیاز آنها نیز رسیدگی شود.

 

وی در ادامه ابراز کرد: ماه مبارک رمضان سال 99 و پس از توصیه مقام معظم رهبری در موضوع کمک های مومنانه، مساجد پای کار همکاری با ما آمدند و به دلیل زیرساخت معنوی و مذهبی، تاکنون حضور جدی و جهادیخود را ادامه داده اند. جالب آنکه در برخی مواضع ما فقط جریانی را راه اندازی کرده ایم و مسجدی ها خودشان ادامه داده اند. برای مثال در مسجد لواسانی واقع در چهارراه مولوی با حضور و همراهی حجت الاسلام بهمن، ما اطعام های هفتگی را حدود 5 6 هفته انجام دادیم اما بالغ بر 70 80 هفته است که با کمک نمازگزاران و مسجدی ها این اطعام ها ادامه یافته است. همچنین در مسجد باب النجاة با حضور آقایان شیخ رضایی و برکت، توزیع گسترده اطعام و بسته های معیشتی با استفاده از ظرفیت مسجدی ها دنبال می شود.

 

فرحناجی در پایان خاطرنشان کرد: خیریه کریمان که نخستین خیریه فعال در حوزه آب فعال است می کوشد به سمتی برویم که کمک های ما زودگذر نباشد.

 

این گزارش می افزاید: 14 روستای فعال شده، 10 طرح فعال از خروجی های کنونی این موسسه است و پنج هزار و 24 حامی نیز از طرح های آن حمایت می کنند. علاقمندان به کسب اطلاعات جزئی تر از فعالیت های این خیریه و مشارکت با آن می توانند به نشانی اینترنتی https://karimancharity.org/ مراجعه کنند.

 

پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/en7

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن