شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۸۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام‌جماعت مسجدامام مهدی(علیه‌السلام):

محور فعالیت‌های مسجد ما نوجوانان هستند

امام‌جماعت مسجدامام مهدی(علیه السلام) تهرانسر: همه کارهای مسجد را بین نوجوانان محله تقسیم کرده‌ایم، مراسمات را آنها برگزار می‌کنند.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.
 
  به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.
 
این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند.

 

یکی از این مساجد، «مسجد امام مهدی(علیه السلام) » در محله باشگاه نفت تهرانسر به «امامت حجت الاسلام حسین احمدی خوشرو» است. مسجدی که محور فعالیتش را نوجوانان تشکیل می‌دهند. برنامه هایش برمبنای حضور آنهاست و چشم اندازش موفقیت آنها در سایه مسجد است. در ادامه گفت و گوی ما را با امام جماعت این مسجد می خوانید.

در  ابتدا از پیشینه مسجد و فعالیت های آن بگوئید. 
 
سال ۷۹ بود که خدمت من در این مسجد که البته در آن سال‌ها یک حسینیه با ۲۰۰ متر مربع بود آغاز شد. در همان زمان شنیدیم سازمان مسکن و شهرسازی زمینی برای ایجاد یک مجموعه فرهنگی و مذهبی اختصاص داده است. با پیگیری و رایزنی نقشه‌ای طراحی و بر مبنای آن تاییدیه شهرداری را گرفتیم. پس از آن ساخت مسجد را آغاز کردیم.  
 
این زمین تقریباً ۲۵۰۰ متر مربع است که بیش از هشت هزار متر مربع زیربنا برای آن در نظر گرفته ایم نقشه مسجد را بر این اساس طراحی کردیم که اگر یک بحران در تهران به وجود آمد مردم اطراف بتوانند در فضای آن به مدت یک سال یا بیشتر زندگی کنند. بر همین اساس و با توجه به نیاز آن محله طرح مسجد نهایی شد. مهد کودک، آمفی تئاتر و تالار پذیرایی نیز برای مسجد در نظر گرفتیم. در آن سال‌ها (۱۳۸۳)، کمتر مسجدی مهد کودک داشت و یا تأسیس می‌کرد. ایده تالار هم برای کمک به خانواده‌ها و در راستای ازدواج آسان صورت گرفت. 
 
با این پیش بینی ها یک افق ویژه ترسیم کردیم که این مسجد را به قطب فرهنگی در تهران و پس از آن هم به قطب فرهنگی کشور تبدیل کند. در سال‌های ابتدایی متوجه شدیم نوجوانان محله به هیئت‌ها گرایش زیادی دارند، از طرفی محفل و مجلس روضه و عزاداری خیلی برای آنها جذاب نبود. لذا به فکر تاسیس یک هیئت افتادیم هیئتی که مستقل از مسجد کار می کرد. در واقع این دو در کنار هم یک هدف را دنبال می‌کردند. پس از آن شکل برگزاری مراسمات به صورت هیئتی شد. 
 
اسم و مأموریت این هیئت بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که؛ زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، شکل گرفت. نام هیئت را «مکتب الشهدا» گذاشتیم که هدف اصلی آن شناساندن شهدای کشور به مردم است. بر همین اساس، در آخر هر مراسم یک خاطره از یک شهید به همراه معرفی و فرازی از وصیت‌نامه او برای اهالی قرائت می‌شود. 
 
در بحث هیئت داری به این نتیجه رسیدیم که با تقسیم وظایف بین نوجوانان، استقبال خوبی از جانب آنها شاهد هستیم. لذا چند صباحی در قالب هیئت با آنها کار کردیم و به تدریج امورات مسجد را هم به ایشان سپردیم. به طوریکه در حال حاضر کلیه مراسمات مسجد امام مهدی(علیه‌السلام) را واحد دانش‌آموزی برگزار می‌کند. یعنی اینطور نیست که بزرگتر ها قرار باشد کاری انجام دهند، همه کارها را نوجوانان بر حسب تقسیم وظایف و یا کاملاً داوطلبانه و با رغبت انجام می‌دهند. 
 
ما می‌خواستیم کار شهدا بر روی زمین نماند و با کار برای شهدا بچه‌ها با روحیه آنها بیشتر آشنا شوند. 
 
با توجه به حضور گسترده نوجوانان در مسجد امام مهدی(علیه‌السلام) تصمیم گرفتیم کلاس‌های دانش‌آموزی را برای آنها برگزار کنیم. البته این کار با مخالفت مدرسه نزدیک مسجد مواجه شد. ولی مخالفتشان باعث نشد ما از تقویت بنیه‌ی تحصیلی دانش آموزان محله دلسرد شویم. در کنار درس نیز آموزش‌هایی به منظور ایجاد روحیه همکاری و هم افزایی به آنها ارائه می‌دهیم. اکنون به جرأت می‌توان گفت در منطقه باشگاه نفت تهرانسر مسجد امام مهدی(علیه‌السلام)  از نظم کم نظیری در برگزاری کلاسهای کمک تحصیلی و همچنین اردوهای دانش آموزی برخوردار است. 
 
یکی از برنامه های پرطرفدار دانش‌آموزی اردوهای راهیان نور از که تا قبل از همه گیری کرونا اواخر اسفندماه هر سال برقرار بود. بچه‌ها هفته آخر اسفند و لحظه تحویل سال را در مناطق جنگی میگذراندند و روز اول یا دوم فروردین با کسب روحیه معنوی به تهران برمی‌گشتند. تابستان هر سال نیز چند اتوبوس دانش‌آموز که گاهی خانواده‌های خود را هم دعوت می‌کرند برای زیارت امام رضا(علیه السلام) به مشهد می‌بردیم. 
 
 فعالیت‌های مسجد و تاثیرگذاری برنامه‌ها به قدری است که برخی از والدین جهت حضور فرزندانشان در این فضای سالم و معنوی از نقاط دیگر تهران به تهرانسر نقل مکان می‌کنند. پدر و مادرها بارها بر این مسئله اذعان داشتند که حضور فرزندان‌شان در مسجد امام مهدی(علیه‌السلام)  باعث تغییرات مثبتی در آنها شده است. 
 
به همه نمازگزاران سپرده‌ایم که فرزندانشان را به وقت اقامه نماز آرام نگه دارند ولی بعد از نماز به هیچ وجه مانع جنب و جوش او نشوند. نه مانع دویدنش و نه مانع خوردنش! آنها باید در این مکان رشد کنند. اگر این اتفاق در مسجد نیافتد، ممکن است در آینده در جای دیگری وقت بگذرانند! به هر حال اکنون شرایط آپارتمان‌ها طوری نیست که بچه‌ها بتوانند در خور سن و سالشان بازی و فعالیت کنند. لذا به نمازگزاران همواره توصیه می‌کنیم که بگذارید بچه‌ها خاطره خوبی از مسجد داشته باشند. 
 
 امسال در ایام عزاداری صفر نیز از عزاداران حسینی تقاضا کردیم درطول مراسمات تنها بچه ها را به سکوت دعوت کنند نه اینکه از او بخواهند تا یک جا بنشیند. همچنین در همین ایام یک مسابقه با موضوع مرور خاطرات شهید حاج قاسم سلیمانی(رحمت‌الله‌علیه) برگزار کردیم. یک بنر بزرگ برای این مسابقه طراحی کردیم جایزه برندگان هم کمک هزینه زیارت امام هشتم(علیه‌السلام) بود. 
 
 معمولاً در این برنامه‌ها به منظور حفظ روحیه هیئتی نوجوانان و تنوع در برگزاری مراسم، هر دفعه از یک مداح دعوت می‌کنیم. 
 
برای تعقیبات خوانی هم به منظور تاثیر بر قرائت بچه‌های مسجد از یک استاد به نام و قاری قران که صوتی دلنشین دارد دعوت کردیم. که البته آوردن ایشان به مسجد برای ما خیلی راحت نبود. هم اذان‌ را به لحنی زیبا می‌خوانند و هم قرآن و تعقیبات را با صوت عالی قرائت می‌کنند. 
 
البته به بچه‌ها نیز فرصت خواندن اذان و تعقیبات را می دهیم که علاوه بر ثواب معنوی، جایزه مادی هم نزد بزرگترها دارند‌. یکی از آزاده های عزیز کشورمان هر بار که می خواهند بچه ها را تشویق کنند آنها را فلافل مهمان می‌کنند. 
 
ابتکار بچه ها در مراسمات باعث جذابیت آنها برای اهالی شده است. بچه‌ها معمولاً در روضه‌ها و مراسم به جای چای، شیر کاکائو، کاپوچینو، نسکافه یا هات‌چاکلت احسان می‌کنند. 
 
در ارتباط با اهالی و خانواده ها چه برنامه هایی دارید؟
 
گاهی پدر مادرها با بچه ها مشکلاتی دارند که با ما مطرح می‌کنند. البته من دو پسر دارم که اکثر وقت خود را در مسجد می‌گذرانند و با بچه‌های محله ارتباط خوبی دارند. زمانی که بین والدین و فرزند مشکلی رخ می‌دهد، این دو عزیز تمام قد با من و والدین بچه‌ها همکاری می‌کنند تا مبادا اختلاف بین خانواده‌ها و فرزندانشان در موقع کدورت عمیق شود. سعی می‌کنیم همواره با خانواده‌ها در ارتباط باشیم و مسائل این‌چنینی را پیگیری می‌کنیم. 
 
بچه‌ها را تشویق به یادگیری مباحثی می‌کنیم که مسجد به آن نیاز دارد و از این طریق حرفه‌هایی که به آن علاقه دارند را دنبال کنند. مثلاً آموزش فتوشاپ برای طراحی بنرها و پرچم. 
 
مسئول دانش‌آموزی مسجد یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا دانش آموزان را به سالن فوتبال می‌برد. یک سالن اجاره کرده‌ایم که در این زمان‌ها در اختیار بچه های مسجد ماست. پس از فوتبال هم ساندویچ و بستنی مهمان می‌شوند. بعد هم به منزل می‌روند. 
 
ما دو مرتبه در سال مراسمی با حضور والدین برگزار می‌کنیم. جلسه اول افتتاحیه سال تحصیلی است و جلسه دوم هم اختتامیه آن. در طول سال نیز به طور مستمر جلسات مشاوره در مسجد برگزار می‌کنیم. در صحن مسجد صندلی می چینیم و میزبان والدین می‌شویم. نظراتشان را می شنویم و از خانواده ها می‌خواهیم چنانچه مسئله‌ای در رابطه با تحصیل و یا رفتار فرزندشان مشاهده می‌کنند با ما و مشاورین در میان بگذارند. چنانچه ترس، اضطراب، افت روحیه معنوی و تحصیلی در فرزندشان مشاهده می‌کنند با هماهنگی و همکاری هم در صدد رفع آن برمی‌آییم. مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز به سال تحصیلی ختم نمی‌شود و ما چنین مراسمی را در برای دوره‌های تابستانی هم برگزار می‌کنیم. 
 
 گاهی هزینه زیارت مشهد دانش‌آموزان را به همراه والدینشان متقبل می‌شویم تا در کنار همدیگر از لذت زیارت بهره‌مند شوند و هم اعتماد پدر و مادرها جلب شود و هم بچه‌ها به مسجدی بودنشان ببالند. 
 
یک گروه سرود در مسجد داریم که اعضایش بچه های مسجد هستند. وقتی این گروه سرود در مسجد برنامه اجرا می‌کند پرده‌های شبستان خواهران کنار می‌رود. همه والدین با لذت فیلم می‌گیرند و به بچه‌هایشان افتخار می‌کنند. به طوری که زمان اجرای گروه سرود یکی از زمان‌های خاص مسجد محسوب می‌شود. 
 
 تغییرات مثبت در رفتار فرزندان به قدری زیاد است که گاهی والدین از سرعت و کیفیت آن متعجب می‌شوند. پدر و مادران با تعجب اظهار می‌کنند که تا کنون پیش نیامده بود فرزندمان دستمان را ببوسد و مادران هم از اینکه فرزندشان پای آنها را می بوسد ابراز تعجب و خوشحالی می کنند. همیشه به آنها توصیه می‌کنیم چنانچه می‌خواهید موفق شوید دست پدر و پای مادرتان را بوسه باران کنید. 
 
درباره عملیات محله محور و شبکه مساجد چه برنامه هایی داشتید؟
 
برخی از ائمه جماعات به دلایل مختلفی نمی‌توانند حضور مستمر در کار شبکه ای داشته باشند. لذا من پیشنهاد می‌کنم که ائمه محترمی که چنین شرایطی دارند، از یک طلبه جوان فاضل که دغدغه کار جهادی دارد برای همکاری در عملیات محله محور مسجد پایه دعوت کنند. البته این کار  در مسجد ما انجام شده و نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم. 
 
در حال حاضر مسجد امام مهدی(علیه السلام) یک گروه جهادی به نام گروه جهادی شهید مطلبی(رحمه الله علیه) دارد. این گروه جهادی توانسته در شرایط کرونا و در حالیکه ساختمان مسجد هنوز به اتمام نرسیده ۱۵ دست جهیزیه اهدا کند. همچنین در طول دوران کرونا قریب به ۱۰ هزار ماسک تولید و توزیع کرده است. در حدود ۲ هزار بسته معیشتی نیز تهیه و توزیع نموده است. همچنین ذبح دام را هم در دستور کار داشتیم که به خاطر قیمت بالای آن از ابتکار «ذبح مرغ» استفاده کردیم. 
 
لذا می‌توان از یک طلبه جهادی و دغدغه‌مند در هماهنگی چنین کارهایی و در راستای بهبود کیفیت فعالیت مسجد و خدمت به مردم بهره برد. طلبه جوان مسجد ما ضمن حضور مستمر و موفق با ارکان مسجد به خصوص با بنده به عنوان امام جماعت، بسیار هماهنگ است. 
 
 مسجد باید پویایی داشته باشد. در دوران همه گیری کرونا فراخوان دادیم و از اهالی خواستیم چنانچه در زمینه تزریقات تجربه دارند برای رسیدگی به بیماران کرونایی البته جهت جلوگیری از رفت و آمد آنها به درمانگاه ها برای تزریق با مسجد همکاری کنند. بعد از این فراخوان چند نفر آمادگی خود را اعلام کردند که البته تزریقات بیماران غیر کرونایی را هم انجام می دادند. این کار به منظور جلوگیری از شروع بیماری انجام شد. 
 
همچنین پیشنهاد دادیم، چنانچه اهالی ویلچر بدون استفاده در منزل دارند برای استفاده بیماران و سالمندان در اختیار مسجد بگذارند که الحمدالله مورد استفاده قرار نگرفتند. 
 
 ارتباط شما با ارکان مسجدچگونه است؟
 
همواره از امنا و بانیان مراسمات این تقاضا را داریم برای نذورات و امور خیر مواد باکیفیت استفاده کنند. در مسجد ما به بچه ها و والدین هرکدام یک پرس غذا اکرام می‌شود احترام به بچه‌ها از واجبات مسجد امام مهدی(علیه السلام) است و همواره از اهالی و نمازگزاران می‌خواهیم کارهایشان را به خادمین خود در مسجد بگویند. هر تقاضایی دارند به ما بگویند از مسائل مربوط به احسان و نذری تا مشاوره و غیره.
 
بنده همواره معتقدم هیئت امنا باید با امام جماعت هم فکر باشد. چنانچه امام مسجد انجام کاری را ضرورت ببیند آنها نیز این ضرورت را درک کنند. همواره به آنها یادآور شده‌ام که آنچه تحت عنوان هزینه و یا خدمت در مسجد انجام می‌دهند برای خدا است. همواره با ذکر روایاتی متذکر می‌شوم که؛ درست نیست از پولی که برای خدا هزینه می‌کنید در جایی سخن بگویید، مبادا فردای قیامت ظرف شما خالی بماند! 
 
 در ترکیب هیئت امناء مسجد یک روحانی فاضل و یک طلبه عالم که به زودی ملبس می‌شود حضور دارند. یک جوان تحصیل کرده انقلابی و دو نفر از پیشکسوتان و بزرگان محله نیز در این ترکیب وجود دارند. همواره به مسئول دانش آموزی سفارش می‌کنم که بچه ها را به هیئت های عزاداری مختلف ببرد تا کارهای خوب آنها را در مسجد پیاده کنند. 
 
بعد از این که از آن هیئت بر می گردند، از محتوای هیئت و هم از ابتکارات آنها می پرسم و از بچه‌ها می خواهم در هیئت خودشان از آنچه که خوب و متفاوت به نظر می‌رسد بهره بگیرند. در طول این سال‌ها متوجه استعداد چند نفر از بچه‌ها در زمینه مداحی شدیم. آنها را تشویق کردیم که در مراسمات بخوانند. الحمدلله برخی از آنها اکنون مداحان معروفی هستند. 
 
یک هیئت هفتگی دانش آموزی نیز در مسجد داریم. امکانات مسجد را در اختیارشان می‌گذاریم و نوحه خوانی و عزاداری می کنند. از آنها می‌خواهیم هر نقدی که نسبت به مداح خودشان دارند با رعایت شأن و احترام به او بیان کنند تا در کنار یکدیگر رشد کنند. اکنون چند نفر از این دانش آموزان به مداحان بزرگی تبدیل شده‌اند. 

مسجد امام هادی(ع) 7
مسجد امام هادی(ع) 6
مسجد امام هادی(ع) 5
مسجد امام هادی(ع) 4
مسجد امام هادی(ع) 3
مسجد امام هادی(ع) 2

 
https://www.masjed.ir/u/erx

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: