یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۹۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
گزارشی از هم‌افزایی طلاب و داشجویان

اصلاح وضعیت فرهنگی منطقه در یک مسجد

مسجد «امام موسی‌بن جعفر(ع)» پاتوق بسیاری از دانشگاهیان تهران و محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دستگیری از نیازمندان در نقاط مختلف کشور است، هم‌اندیشی و هم‌افزایی طلاب و دانشجویان نیز در این مسجد بسیار پررنگ است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد امام موسی بن جعفر (ع) (واقع در تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان) به واسطه حضور حجت الاسلام والمسلمین هادی دوست محمدی، به عنوان امام جماعت در آن و همچنین واقع شدن در محدوده دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران در جذب دانشجویان بسیار موفق است.
 
فعالیت هیئت های دانشجویی در مسجد موسی بن جعفر(ع)
 
همین اتفاق موجب شده است هیئت های دانشجویی بسیاری از برنامه های خود را در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) برگزار کنند که از جمله آنها برگزاری جلسه هفتگی هیئت فاطمیون دانشگاه شاهد در این مسجد است. ضمن اینکه این هیئت در بسیاری از مناسبت های مذهبی ویژه برنامه های خود را در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) برگزار می کند. هیئت قرآن و ولایت نیز توسط جمعی از دانشجویان مسجدی تشکیل شد که هدف اصلی آن در کنار برگزاری مجالس روضه، سوگواری و غیره، آموزش نکات کاربردی آیات قرآن کریم و معارف اهل بیت (ع) به مردم است.
 
مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی نیز همه ساله با حضور تعداد زیادی از دانشجویان در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) برگزار می شود که به گفت حجت الاسلام والمسلمین دوست محمدی، هر سال میزان استقبال از این برنامه افزایش می یابد.
 
تربیت حافظ قرآن با تلاش دانشگاهیان
 
جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران چند سال پیش به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، مهدکودک قرآنی یاران مهدی (عج) را در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) تاسیس کردند که به گفته دوست محمدی در آموزش روخوانی، روان خوانی، مفاهیم و حفظ قرآن بسیار فعال است و تاکنون بیش از صد حافظ قرآن تربیت کرده است.
 
تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم طی چهار سال در اصفهان
 
برپایی نمایشگاه های مختلف از جمله نقاط همکاری دانشجویان دانشگاه های تهران با مسجد امام موسی بن جعفر (ع) است. دوست محمدی در این ارتباط گفت: وقتی قرار است نمایشگاهی به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار کنیم، دانشجویان خلاقانه وارد عمل می شوند و با تلاش بسیجیان و فعالان فرهنگی انی مسجد، چند سالی نمایشگاهی تحت عنوان روزهای همدلی در میدان ولی عصر (عج) برگزار کردند. زمانی که قرار است نمایشگاهی به مناسبت فاطمیه برگزار کنیم نیز دانشجویان خواهر با انگیزه مضاعف وارد میدان می شوند.
 
امام جماعت مسجد امام موسی بن جعفر (ع) اضافه کرد: دانشجویان در قالب گروه های جهادی به این مسجد در تامین بسته های ارزاق و هدایای نقدی برای دستگیری از نیازمندان در نقاط مختلف شهر تهران و برخی از استان های دیگر کشورمان کمک کردند.
 
کمک چند میلیاردی به نیازمندان
 
گروه جهادی مسجد امام موسی بن جعفر (ع) در همین راستا در طی دوره شیوع ویروس کرونا هر دو ماه یک بار بسته ارزاق و هدایای نقدی میان خانواده های نیازمند توزیع می کند که مبلغی بیش از سه میلیارد تومان را شامل شده است. روند این کمک رسانی طبق مشاهده خبرنگار ما ادامه دارد تا سفره تعداد یبشتری از نیازمندان خالی نماند.

 

همین گروه با همکاری سایر کارگزاران مسجد امام موسی بن جعفر (ع) در ضد عفونی کردن این مسجد و معابر عمومی و اماکن مختلف در خیابان شهید کبکانیان و بخشی از محدوده بلوار کشاورز و میدان ولی عصر (عج) مشارکت داشته است.
 
حضور طلاب در کنار دانشجویان در خدمت‌رسانی مسجدی‌ها به مردم
 
این همه کار خوب که در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) انجام می شود، یک گروه فعال دیگر نیز در اجرای آنها نقش دارد: طلاب جهادی حوزه علمیه امام موسی بن جعفر (ع). تعدادی از طلاب این مدرسه به ویژه طلابی که هنوز ملبس نشده اند در برگزاری برنامه ها و اجرای طرح های مختلف این مسجد نقش فعالی دارند. دوست محمدی در این باره گفت: مرتبا در جلسات عمومی و دیدارهای فردی با طلاب به آنان می گویند که باید از همین دوره طلبگی خود را وقف خدمت به مردم کنند از همین رو جمعی از طلاب حوزه علمیه مسجد امام موسی بن جعفر (ع) که اشتغال به اقامه نماز جماعت یا کار تبلیغی در فضای دیگری ندارند، پس از فراغت از کلاس های درس و مباحثه و گعده، خود را وقف مسجد امام موسی بن جعفر (ع) کرده اند. دو تن از این طلاب در مدیریت حلقه های پایگاه بسیج این مسجد نیز مشارکت دارند. گروه جهادی این مسجد نیز از وجود طلاب فعال در کنار دانشجویان دغدغه مند بهره می برد و همه ساله در چندین نوبت در مناطق محروم کشور حضور می یابند. اهالی مسجد امام موسی بن جعفر (ع) در کمک رسانی به زلزله زدگان شهر سی سخت نیز حضور داشتند و بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای کمک به این زلزله دگان جمع آوری کردند.
 
رونق برنامه های متنوع و جذاب و آموزنده در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) در کنار انگیزه پاک و اخلاص و همت و خلاقیت کارگزاران آن، به دلیل امکانات مالی خوب نیز است. دوست محمدی در این خصوص گفت: انجام کارهای بزرگ بیش از همه به نیت پاک و همت افراد بستگی دارد ولی حتما باید امکانات مالی نیز داشت، از همین رو وقتی مجموعه بزرگ مسجد امام موسی بن جعفر (ع) قرار بود تاسیس شود، بانیان آن موقوفات خوبی برای تامین مالی این مجموعه درنظر گرفتند و به همین دلیل، معمولاً ما مشکی مالی نداریم.
 
کمک مستمر به نوعروسان نیازمند
 
به واسطه همین برخورداری مالی است که مسجد امام موسی بن جعفر (ع) همه ساله در کنار دستگیری از نیازمندان و حضور فعال در کنار آسیب دیدگان از حوادثی همچون زمین لرزه و سیل، چندین مجموعه جهیزیه به نوعروسان نیازمند اهدا می کند. آخرین نوبت از این کار خیر همزمان با دهه کرامت بود که طی آن، سه عروس و داماد با دریافت این جهیزیه زندگی خود را روشن کردند.
 
وجود مسجد امام موسی بن جعفر (ع) در منطقه ای از تهران که به گفته دوست محمدی تنوع فرهنگی و دینی و مذهبی در آن بسیار زیاد است، غنیمت محسوب می شود به طوری که توانسته سر و سامانی به وضعیت فرهنگی و اعتقادی اهالی این منطقه از تهران بدهد. دوست محمدی در این ارتباط گفت: وقتی مرکز رسیدگی به امور مساجد از بنده برای پذیرش مسئولیت این مسجد دعوت کرد، گفتند که تشتت فرهنگی در این منطقه، نوعی ولنگاری فرهنگی ایجاد می کند که به لطف خدا و همراهی فعالان مسجد امام موسی بن جعفر (ع) و شهروندان خیابان شهید کبکانیان توانستیم، وضعیت خوبی از نظر دینی و انقلابی ایجاد کنیم.
 
پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/esd

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن