سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۹
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۶۹۲
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام‌جماعت مسجد جامع آئینه‌ورزان:

از مدرسه تا دانشگاه با اهالی محله ارتباط دارم

امام‌جماعت مسجد جامع آئینه‌ورزان می‌گوید از همان شروع تحصیل بچه‌ها، آنها را مسجد جذب می‌کنم و تا فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و حتی بعد از آن با آنها ارتباط دارم.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در جلسه‌ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند.
 
به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد.
 
این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند.

 

یکی از این مساجد، «مسجد جامع آئینه ورزان» به امامت «حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین امیر حسین سلطانی» است. که در این گفت و گو با او به شرایط خاص امامت مسجد در روستایی مثل آئینه‌ورزان پرداخته‌ایم.

آئینه‌ورزان روستایی در حاشیه کوه و چهارکیلومتری جاده دماوند به فیروزکوه است. منطقه‌ای سردسیری دارد و در زمستان‌ها بسیار کم جمعیت می‌شود. اهالی در طول سال تحصیلی کمتر به روستا می‌آیند. امام جماعت مسجد جامع آئینه‌ورزان برای ارتباط با اهالی روش و تجربه خود را دارد. بیست‌وپنج سال است ارتباطش را به انحاء مختلف با اهالی حفظ کرده است. از دیدارهای حضوری گرفته تا تلفن و فضای مجازی همه را به خدمت گرفته تا یک روز هم از اهالی بی‌خبر نباشد.

 در ابتدا از مسجد جامع آئینه‌ورزان و فعالیت‌های آن بگویید.

 

در محله آئینه ورزان دماوند سه مسجد وجود دارد که یکی از آنها مسجد جامع آئینه‌ورزان است. کانون فرهنگی این محله با نام کانون فرهنگی هنری متقین و در مسجد امام حسن(علیه‌السلام) است[با توجه به جمعیت روستا این کانون همه محله را پوشش می‌دهد].

 

 در روستای آیینه ورزان مرقد مطهر امامزاده عبدالله(علیه السلام) که یکی از فرزندان امام صادق(علیه السلام) وجود دارد. وجود این امامزاده محترم یک مزیت محسوب می‌شود و به جذابیت کارهای فرهنگی در روستا افزوده است. تمامی مراسمات فرهنگی آئینه‌ورزان در صحن امامزاده برگزار می‌شود. از ولادت و شهادت‌ها تا مناسبتهای ملی.

 

 در دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا کلاسهای کانون فرهنگی هنری مسجد دیگر به شکل حضوری برگزار نمی‌شود. بسیاری از فعالیت های مسجد در فضای مجازی می باشد. در این فضا گروه‌های مختلفی تشکیل دادیم و افراد تحصیل کرده و موفق فرهنگی کشور را به این گروه‌ها جذب کرده ایم که مطالب مفیدی بین نمازگزاران واهالی به اشتراک می‌گذارند. البته مطالب در راستای موضوعات کلاسهای حضوری است و به گونه ای کلاس مجازی محسوب می‌شود.
 
مسجد در زمینه رزمایش مواسات و همدلی نیز فعال بوده و بسته های کمک معیشتی نیز در طول این دو سال به صورت ماهانه توزیع کرده است. در کنار کمک‌های معیشتی بسته‌های فرهنگی نیز تهیه و توزیع شده است.

 

دلیل موفقیت شما و مسجد به نظر خودتان چیست؟

 

دلیل موفقیت برنامه های مسجد را تأسیس شورای فرهنگی می‌دانم. با توجه به توصیه مرکز رسیدگی به امور مساجد، از همان ابتدا این امر را مدنظر قرار دادم و نیروهای فرهنگی روستا اعم از متولیان امامزاده، دهیاری، شورا و همچنین نائب خودم را به شورای فرهنگی دعوت کردم. البته فرمانده بسیج شهدای آئینه‌ورزان نیز در این ترکیب حضور دارند. البته اکنون خودم فرمانده بسیج هستم. بر اساس تشخیص سپاه منطقه، فرماندهی پایگاه بسیج شهدای آئینه‌ورزان به اینجانب سپرده شد.

 

شورای فرهنگی با شناخت از مسائل روستا و با توجه به اینکه بومی منطقه هستند، از همکاری و هماهنگی دلسوزانه‌ای برخوردارند که این امر باعث تصمیم‌گیری سریع و فعالیت با کیفیت شده است.

 

بنده به عنوان امام جماعت مسجد جامع آئینه ورزان همواره تلاش نمودم تا دانش آموزان روستا را از بدو ورود به مدرسه در سنین پایین، جذب مسجد نمایم. همواره با آنها تا زمان فارغ‌التحصیلی و ورود به دانشگاه و حتی بعد از آن ارتباط دارم.

 

برپایه این ارتباط، نوجوانان و جوانان این روستا کمترین آسیب را هم از لحاظ انحرافات اخلاقی و فرهنگی و به خصوص مواد مخدر نداشته‌اند. از کسانی که جذب مسجدجامع آئینه‌ورزان شده‌اند، حتی یک نفر هم دچار چنین آسیب‌هایی نشده‌ که از این بابت خدا را شاکرم.

 

بسیاری از همین جوان‌ها حتی اکنون که تشکیل خانواده داده‌اند باز هم ارتباطشان با مسجد و من به عنوان امام جماعت برقرار است. برخی از این جوان‌ها اکنون در تهران و یا دماوند زندگی می‌کنند، ولی من همچنان با آن‌ها ارتباط دارم و آن‌ها را می‌بینم.

 

قبل از شیوع بیماری کرونا کلاس‌هایی برای خواهران و برادران تشکیل می‌شد. کلاس‌ دختران حدود ۴۰ نفر و کلاس پسران حدود ۳۵ قرآن آموز داشت. کلاس‌ها در طول تابستان یک روز درمیان و در طول سال تحصیلی فقط پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شد. برای بانوان هم کلاس‌های خیاطی و گلدوزی برگزار می‌کردیم. همچنین کلاس زبان انگلیسی نیز در هفته دو بار برای آنها برگزار می‌شد.

 

شهریه این کلاس ها مبلغ کمی بود که الباقی هزینه و حق‌التدریس اساتید را خیرین محترم متقبل می‌شدند.

 

با توجه به اینکه کار بصورت شبکه از خصوصیات عملیات محله محور مسجد پایه است، این فعالیت در آن منطقه چگونه انجام می‌شود؟

 

من رابط مساجد شرق دماوند در ناحیه علامه طباطبایی(رحمه‌الله‌علیه) مرکز رسیدگی به امور مساجد هستم. به صورت مستمر با ائمه جماعات مساجد این منطقه در ارتباط هستم. در هر فصل معمولاً دو جلسه به عنوان شورای محله برگزار می‌شود. بیش از ۱۶ مسجد فعال از کیلان و آبسرد در این جلسات حضور دارند. دلیل اصلی تشکیل این جلسات انتقال تجربه است.

 

آیا جغرافیای خاص شرق استان تهران به دلیل سردسیر بودنش باعث تفاوت در عملکرد مساجد آن منطقه نمی‌شود؟

 

مطمئناً سردسیر بودن، پراکندگی جمعیت و زندگی دوگانه اهالی که در تابستان ها در این مناطق و در طول سال تحصیلی در تهران حضور دارند و فقط آخر هفته ها به روستا برمی گردند در فعالیت مسجد تاثیر می گذارد.

 

به طور معمول یک خیابان کوچک در تهران به اندازه دو برابر روستای آئینه‌ورزان جمعیت دارد. بنابراین عدم تمرکز جمعیت و دسترسی به امکانات و قطعی اینترنت بر روی بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد تاثیر می‌گذارد.
 
 پراکندگی جمعیت باعث می‌شود من به عنوان امام جماعت همواره به دیدار اهالی بروم. اهالی در هر جایی که باشند به آنها سر می‌زنم و ارتباط خود را با آنها حفظ می‌کنم. به طور مستمر نیز به دیدار خانواده هایی که در روستا زندگی می کنند، میروم.
 
ارتباط چهره به چهره یکی از راه‌های حفظ رابطه امام جماعت با اهالی است.

 

پیشنهادی برای ائمه مساجدی که به لحاظ مختصات جغرافیایی و اجتماعی به مساجد آئینه‌ورزان شباهت دارند، دارید؟

 

بله. توصیه می‌کنم ترکیب شورای فرهنگی طوری باشد که شناخت خوبی از منطقه داشته باشند. یکدلی و هماهنگی را ضرورت کار در مسجد بدانند. علاوه بر اینها هیئت امناء باید متقاعد شوند که امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است.

 

 این امر در مسجد جامع آئینه‌ورزان وجود دارد. با اینکه ترکیب هیئت امناء با هماهنگی اینجانب شکل گرفته ولی همواره همکاری و هماهنگی ایشان باعث پیشبرد کارها شده است.

در مسجد جامع آئینه‌ورزان از افراد فرهنگی منطقه که هم مورد اعتماد اهالی و هم ولایتمدار هستند، در ترکیب امناء بهره برده‌ایم.

 


مسجد جامع آئینه ورزان 7
مسجد جامع آئینه ورزان 6
مسجد جامع آئینه ورزان 5
مسجد جامع آئینه ورزان 2
مسجد جامع آئینه ورزان 1


https://www.masjed.ir/u/esx

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: