شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۲۲
گزارشگر : حجت الله ذاکر
آیت الله نوری همدانی:

کارکردهای سابق مساجد احیا شود

قم- آیت الله نوری همدانی با اشاره به کارکردهای عبادی، سیاسی و اجتماعی مساجد در گذشته، بر احیای کارکردهای سابق مساجد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله نوری همدانی در دیدار رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) گفت: امروز مهم‌ترین رسالت حوزه علمیه نشر معارف اسلامی و فرهنگ غنی اهل بیت (علیهم السلام) است و روحانیون و ائمه جماعات مساجد باید علاوه بر دانش و آگاهی نسبت به مسائل دینی آگاه به زمان هم باشند.

وی با بیان اینکه علما و مبلغان دین از جایگاه بالایی برخوردار هستند، افزود: بر اساس روایات اسلامی، انسان از همان ابتدا که قدم در راه طلبگی می‌گذارد، ۷۰ هزار فرشته او را همراهی می‌کنند لذا باید نخست این فرهنگ طلبگی را با جدیت دنبال کرده و بعد از آن به عنوان عالم مؤثر وارد جامعه شوند.

مرجع عالیقدر جهان تشیع، انسان سازی را شغل انبیا دانستند و تصریح کرد: مدارس و مساجد دو مکان مهم انسان سازی است و لذا باید سعی شود علم را گسترش داد تا عالمان فقیه و مجتهد تربیت شوند.

آیت الله نوری همدانی همچنین بهره‌گیری از عقل را مورد توجه قرار داد و گفت: عقل، قوه‌ای برای تشخیص حق از باطل است و بنابراین غیر از علم است؛ چه بسیار افرادی که علم دارند اما «عقل» ندارند.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) در «اصول کافی» عنوان کرد: امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند که خداوند برای عقل ۷۵ سپاه معین کرده است و هر کجا هم جهل باشد، ۷۵ خیمه و خرگاه آن برپا شده است.

مرجع تقلید شیعیان به کارکرد مساجد در اسلام اشاره کرد و افزود: کارکردهای سابق مساجد باید احیا شود، در گذشت مساجد هم مکانی برای عبادت بود و هم مکانی برای آموزش علوم و هم مکانی برای رفع مشکلات مردم. امام جماعت نباید فقط موقع نماز در مسجد حضور داشته باشد بلکه امام جماعت باید آگاه به اوضاع سیاسی و اجتماعی باشد و بین مردم وحدت ایجاد کند و مشکلات مردم را درک کرده و برای رفع آنها تلاش کند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به حضور گسترده مردم در مساجد در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در جنگ تحمیلی، نیروها از این مساجد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند. حل و فصل مسائل مردم در این مساجد صورت می‌گرفت. مساجد باید کارکرد سابق خود را به دست آورند و علما در قم تمرکز نکنند بلکه به عنوان امام جماعت در شهرهای خود بروند و به راهنمایی مردم بپردازند و آنها را نسبت به اوضاع زمان آگاه کنند.

وی یکی از مطالب مهم را عمل صالح ذکر کرد و گفت: عمل به اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند در قرآن می‌فرمایند «والدین آمنوا و عملوالصالحات». امروز، روز عمل و قیام است چون دشمنان، علیه مسلمانان توطئه جدیدی راه انداخته‌اند و آن اینکه بین مسلمانان درگیری و اختلاف ایجاد کنند.

مرجع تقلید شیعیان در پایان بر بیداری مردم نسبت به توطئه‌های استکبار جهانی تاکید کرده و یادآور شد: امروز آمریکا با پول وهابیت سعودی در یمن، افغانستان و سودان ایجاد جنگ و درگیری می‌کند تا به اهداف شوم خود دست یابد.

https://www.masjed.ir/u/eur

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: