یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۲۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
گزارشی از شخصیت مسجدی آیت‌الله مرندی

نظر منبریان شهیر درباره مسجدداری آیت‌الله مرندی

آیت‌الله مرندی مغیثی که ۶۵ سال امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) محله دزاشیب تهران بود، در نگاه ستایشگران و خطبای نام آشنای کشورمان، امام جماعتی منظم و اخلاق‌گرا توصیف شده است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت الله عباس مغیثی مرندی، از شاگردان حضرات آیات محمدتقی آملی، سید احمد خوانساری و آیت الله شعرانی بود که 65 سال امامت جماعت مسجد امیرالمومنین (ع) محله دزاشیب تهران را بر عهده داشت و روز شنبه، ۲۴ مهرماه درگذشت. مراسم یادبود وی، هفتم آبان با حضور نمایندگان برخی از مراجع عظام تقلید، ائمه جماعات مساجد و استادان و طلاب حوزه علمیه و شماری از خطبا و ستایشگران اهل بیت (ع) و سایر گروه های مردم در این مسجد برگزار شد. حجج اسلام و المسلمین سید حسین هاشمی نژاد و میثم علی پناه از منبریان نام آشنا و محمدحسین پویانفر، ذاکر اهل بیت(ع) از جمله افراد حاضر در این مراسم یادبود بودند.

حاج آقای مرندی به جای رسیدن به مرتبه اجتهاد در نجف یا قم، مدیریت مسجد را برگزید

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم هاشمیان در این مراسم اظهار کرد: اگر امروز این همه شخصیت علمی و اخلاقی و منبری و مداح اهل بیت (ع) در مسجد امیرالمومنین (ع) برای گرامیداشت نام و یاد مرحوم آیت الله مرندی جمع شدند، به این دلیل است که ایشان، عمر خود را در خدمت به دین و مردم سپری کرد.

وی ادامه داد: حاج آقای مرندی می توانست در ردیف برجسته ترین علمای نجف یا قم باشد، اما در تهران ماند و دو بار همین مسجد امیرالمومنین (ع) را از نو بنا کرد که آخرین بار آن، در سال 1392 بود که این خانه خدا را با کمک مردم تخریب و طی سه سال ساختند.

این خطیب دینی و استاد دانشگاه ادامه داد: آنچه آیت الله مرندی را به این جایگاه رساند، بیش از همه به دلیل حضور مستمر 65 ساله ایشان در سه نوبت صبح و ظهر و شب در مسجد امیرالمومنین (ع) بود. من بارها در مسجد امیرالمومنین (ع) منبر رفتم و حتی یک بار به یاد ندارم که مرحوم حاج آقای مرندی، دیر به مسجد بیاید. ایشان مقید بود حدود یک ساعت به اذان به مسجد می آمد و پاسخگوی سوالات و مراجعات مردم بود.

وی در پایان گفت: از مردم تقاضا می کنم در دوره ای که به نظر من، روحانیت بیش از هر زمانی در مظلومیت و غربت به سر می برند، احترام علما را حفظ کنند و از علم آنان بهره ببرند. همین منطقه شمیرانات طی یک سال اخیر چند تن از علمای مهم خود، یعنی آیت الله سید محمد ضیاءآبادی و آیت الله چالویی و اکنون آیت الله مرندی را از دست داد و حالا که این عزیزان در میان ما نیستند باید از خود بپرسیم که چقدر در زمان حیات شان از وجود آنان بهره بردیم؟

محمدحسین پویانفر در حاشیه مراسم یادبود آیت الله مرندی در مسجد امیرالمومنین (ع)، به خبرنگار شبستان گفت: چند سالی منزل پدری وی در مجاورت منزل مرحوم مرندی بود و به همین دلیل مرتب در این مسجد حضور می یافت. ایشان خیلی منظم و مقید بود و قبل از همه به مسجد می آمد و صبح ها قبل از نماز، زیارت حضرت رسول اکرم (ص) و بعد از نماز، زیارت عاشورا را می خواند.

ساعت خود را می توانستیم با زمان حضور آقای مرندی در مسجد تنظیم کنیم

این ذاکر اهل بیت (ع) افزود: آقای مرندی، بسیار مردم‌دار، و به معنای کامل، عالم ربانی بود. ایشان آنقدر منظم بود که می توانستیم ساعت خود را با زمان حضور حاج آقا در مسجد امیرالمومنین (ع) تنظیم کنیم.

وی اضافه کرد: واقعا حیف شد، زمانی شمیران، محل حضور علمای مهمی بود اما اخیرا آیت الله ضیاء آبادی و الان حاج آقای مرندی فوت کردند. خدا به ما رحم کند و قدردان علما قرار دهد.

دو سوالی که با درگذشت علمایی همچون مرحوم مرندی باید از خود بپرسیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی نژاد نیز در گفت وگو با شبستان با بیان اینکه وقتی شخصیت های ارزشمندی همچون آیت الله مرندی را از دست می دهیم، دو سوال را باید از خود پرسید، ادامه داد: سوال اول این است که چقدر در زمان حضورشان از وجودشان بهره مند شدیم و سوال بعدی این است که آیا می توان جایگزینی برای آنان پیدا کرد؟

این کارشناس مذهبی ادامه داد: من بارها و بارها در مسجد امیرالمومنین (ع) دزاشیب منبر رفتم و با شخصیت آیت الله مرندی کاملا آشنا هستم و درباره ایشان یک جمله می توانم بگویم، عالمی که خود را وقف ترویج ولایت حضرت علی (ع) و خدمت به نیازمندان کرده بود.

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر پشتکوهی، بعد از درگذشت مرحوم مرندی، امام جماعت مسجد امیرالمومنین (ع) شده است.

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/eut

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن