یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۵۶
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
به گزارش دبیرخانه جشنواره اوای زندگی

مراسم افتتاحیه جشنواره آوای زندگی برگزار شد

دکتر عاملی با بیان اینکه محصول باهم‌بودگی‌های بدون ازدواج و طلاق‌های گسترده در غرب به اینجا ختم شده که ۹۰ درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و ۱۰ درصد توسط پدر اداره می‌شود، گفت: متاسفانه این وضعیت در ایران هم اتفاق افتاده است و نزدیک ۸۷ درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و ۱۳ درصد توسط پدر اداره می‌شود و ۷ درصد خانوارها تک سرپرست هستند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از دبیرخانه جشنواره آوای مهر زندگی آیین افتتاحیه جشنواره «آوای زندگی» به همت بنیاد ملی خانواده و با مشارکت کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق شورای عالی با حضور دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد اسحاقی؛ رییس کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق، حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم؛ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ حجت الاسلام و المسلمین عادل؛ معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین رضا رویت؛ دبیر جشنواره به صورت ویدئو کنفراس و حضوری دوشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ در سالن فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


در مراسم افتتاحیه جشنواره دکتر عاملی دغدغه اساسی نظام جمهوری اسلامی را صیانت از خانواده ایرانی و خانواده جامعه اسلامی در ایران و سطح جهانی بیان کرد و گفت: مقام معظم رهبری حکیمانه فرمودند «شکل گیری تمدن نوین اسلامی، بستگی به هم افزایی جهان اسلام دارد.» در نظام اجتماعی، مردم با یک ظرفیت به هم پیوسته با تاثیر و تاثر بر هم زندگی می‌کنند، این تاثیر از محلی به محل دیگر با شکل‌ گیری صنعت ارتباطات، امری عینی است.
وی ادامه داد: بخش عظیم گمراهی در سبک زندگی خانواده‌های ایرانی، تاثیرات فرامحلی از فرهنگ و سبک زندگی غربی است که به صورت خوداگاه و ناخوداگاه بر حوزه طلاق، از هم پاشیدگی خانواده‌ها و رواج امور غیر ارزشی و ضد ارزشی تاثیرگذار است؛ بنابراین پیوند خانواده با مسجد، گوهر و منشاء والایی در صیانت و سلامت از خانواده می‌شود.

مسجد در روایات به «مجالس الانبیاء» و «بیوت المتقین» تعبیر می‌شود
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت روایاتی در باب مسجد با عناوین «مجالس الانبیاء» و «بیوت المتقین» گفت: مسجد به عنوان خانه خدا، جایگاهی برای تصفیه نفس و روح انسان است. بنابراین ما باید کانون مساجد را پناهگاهی صالح، سالم و خوشامدگو برای افراد با هر روحیه و شخصیتی متفاوت قرار دهیم. در پیوند مسجد، خانواده و بقاع متبرکه باید نگاهی به آستان‌های بزرگ که تولیت آنها برعهده مقام معظم رهبری است چون آستان امام رضا (ع) -با ۲۳ میلیون زائر در سال، آستان حضرت عبدالعظیم، آستان احمد ابن موسی(ع)، آستان حضرت معصومه (س) و همچنین جمکران داشته باشیم.

یکی از دلایل مشکلات اجتماعی جهل و عصبیت است
دکتر عاملی، یکی از دلایل مشکلات اجتماعی را جهل و عصبیت بیان کرد و افزود: این دو محور (جهل و عصبیت)، سواد و مهارت زندگی بر مبنای الگوی اسلامی را از زندگی ایرانی دور می‌کند. علی رغم تلاش‌های «کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق» در شورای عالی با محوریت دکتر اسحاقی در سطح ملی اعم از تدبیر کلاس‌های شش ساعته در هنگام ازدواج، بازکردن دایره مشاوران برای خانواده‌ها و بهره‌گیری از عوامل و ظرفیت‌هایی چون مساجد و بقاع متبرکه هنوز به وضعیت صلاح و فلاح متعادلی نرسیده‌ایم.
وی از حیطه برنامه‌ریزی فراگیر، سواد عمیق (سواد درسطح با معرفت و ارتباط با مفاهیم ژرف) در زمینه مهارت‌های زندگی زناشویی سخن گفت و اظهار داشت: تحقیقات اجتماعی زیادی در ایران بر روی طلاق با نتایجی چون عدم شناخت زوجین از یکدیگر، همسرگزینی نادرست، نقص دانش و فاقد ظرفیت‌های کافی در مهارت‌های اجتماعی، بدرفتاری و…صورت گرفته است. براساس تحقیقی در آمریکا، بالاترین فراوانی علت طلاق و از هم پاشیدگی را خیانت عنوان کردند. طبق آمار ۸۵ درصد افراد متاهل در انگلستان، با شخص ثالث، ارتباط نامشروع دارند. همچنین از عوامل رایج دیگر طلاق در آمریکا و اروپا عدم سازگاری و خشونت خانوادگی است.



با‌هم‌بودگی بدون ازدواج، یکی از بحران های بزرگ جامعه امروز غرب است
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آنچه غرب را از سال 1960 به بعد با افول اساسی کاهش ازدواج، افزایش طلاق و ازدواج‌های خارج از قوانین و مقررات الهی به این نقطه رسانده این است که امروز جامعه شناسان غربی در سخن از خانواده، تعبیر به بودن دو نفر با یکدیگر « been two couple together» می‌کنند. درواقع حتی بودن دو جنس مخالف و نیز بودن دو نفر انسان با هم ذکر نمی‌شود بلکه تنها دو نفر با هم بودن منظور است. امروز در جامعه آمریکا شاهد نگهداری 270 میلیون حیوان خانگی در جبران خلاء تنهایی در غرب هستیم که بعضی از ایرانی‌ها هم گرفتار این پدیده شده‌اند. بعضا زمانی که گفته می‌شود حیوان را در اتاق نگهداری نکنید، برخی تلقی‌شان این است که حرمت حیوان را ما متوجه نمی‌شویم! حیوان، طبیعت، اشجار، اشیاء و انسان در اندیشه اسلامی دارای حقوق و رعایت حقوق آن‌ها بر ما لازم است.



آمار و ارقام زنگ خطری برای جامعه ایران است
دکتر عاملی، جایگزینی حیوان در خانواده را به جای انسان، بحران اساسی روحی بشر بیان کرد و گفت: از سوی دیگر با پدیده با هم‌بودگی بدون ازدواج مواجه شده ایم -که به اشتباه ترجمه به ازدواج سفید شده است- یکی از بحران‌های بزرگ جامعه امروز غرب است. محصول این باهم‌بودگی‌های بدون ازدواج و طلاق‌های گسترده در غرب به اینجا ختم شده که ۹۰ درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و ۱۰ درصد توسط پدر اداره می‌شود. متاسفانه این وضعیت در ایران هم اتفاق افتاده است و آمار طلاق افزایش پیدا کرده و نزدیک ۸۷ درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و ۱۳ درصد توسط پدر اداره می‌شود. این آمار و ارقام زنگ خطر برای جامعه ایران است. امروز طبق اعلام مرکز آما ایران، ۷ درصد خانوارها تک سرپرست هستند.
وی به اصل دهم قانون اساسی در زمینه خانواده اشاره کرد و گفت: امروز بعد از۱۰ سال که شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث جمعیت و تعالی خانواده و سیاست‌هایش را تصویب کرده بود؛ براساس تدبیر حکیم فرزانه انقلاب اسلامی بنا شد مجلس شورای اسلامی خوشبختانه قانون جمعیت و تعالی خانواده را به تصویب رساند. البته این قوانین زمانی تصویب شد که در شیب کاهش ازدواج و افزایش طلاق در ایران قرار گرفته‌ایم.

از عوامل اصلی ضعیف شدن بنیان خانواده در ایران، تبعیت از سبک زندگی غربی است
استاد دانشگاه تهران، از عوامل اصلی ضعیف شدن بنیان خانواده در ایران را تبعیت از سبک زندگی غربی عنوان کرد و افزود: درحقیقت در سبک زندگی غربی با وجود لایه‌های اجتماعی متفاوت؛ ایران همچنان از بخش سخیف زندگی غربی تبعیت می‌کند. با‌هم‌بودگی، تشکیل خانواده بدون ازدواج در خانواده‌های شرافتمند غربی اصل پذیرفته شده نیست بلکه در لایه‌های پایین جامعه غربی به چشم می‌خورد. درحقیقت ۵۰ درصد با‌هم‌بودگی های بدون ازدواج در همان پنج سال اول منجر به جدایی می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یلخی‌گری و فرهنگ بی‌قید و بند خارج از ازدواج در ایران را تحت تاثیر ماهواره‌ها و فضای مجازی دانست و اظهار داشت: دشمن در تلاش است تا بنیان‌های ارزشی و الهی را بشکند مثلا از دین تعبیر به ارزش ماورایی کرده که صرفا جنبه تاریخی دارد. دینی که ما انزل الله و قاعده‌های قطعی زندگی است و تخطی از آن به معنای خروج از بایسته‌های حقیقت هستی است که منشاء فساد، بدبختی و فروپاشی فرد و جامعه می‌شود. در ذهنیت نسل جوان غرب، دین امری است که دوره‌اش سپری شده است؛ در پاسخی باید گفت مگر زمانه ماهیت آب، خاک و… را تغییر می‌دهد.
سبک زندگی مردم را باید به سوی زندگی الهی و اسلامی هدایت کنیم
دکتر عاملی تصریح کرد: سبک زندگی مردم را باید به سوی زندگی الهی و اسلامی هدایت کنیم، تا در این جهت تلاش نکنیم و حتی با آموزش مهارت‌های اجتماعی به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. باید هنرهای عامه پسند متعهد چون سینما، تلویزیون، ادبیات را به خدمت سبک زندگی الهی و اسلامی بگیریم و افراد شاخص را در ذیل این هنرها معرفی کنیم. به راستی اگر این عرصه همراه با اندیشه الهی نباشد، روایت‌های هالییودی و بالیودی سینمای فاسد غرب الگوی زندگی مردم می‌شوند.
https://www.masjed.ir/u/ewz

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن