جمعه / ۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۷۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج:

مسجد رکن اساسی محله اسلامی است

جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت: رکن اساسی محله اسلامی مسجد است، در تمدن نوین اسلامی هم اگر محوریت را با مسجد قرار ندهیم، قطعا این تمدن به جایی نمی‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام محمود محمدی شاهرودی، جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در نشست طرح‌نامه تحقق محله اسلامی، رکن اساسی محله اسلامی را مسجد بیان کرد و گفت: در تمدن نوین اسلامی هم اگر محوریت را با مسجد قرار ندهیم، قطعا این تمدن به جایی نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی زیرساخت تمدن نوین اسلامی را مسجد دانست و گفت: متاسفانه در نظام جمهوری اسلامی برغم اینکه دستگا‌ه‌های متعدد در این حوزه وجود دارند، هم‌افزایی لازم اتفاق نیفتاده است که خلاء مدیریت راهبردی مساجد را نشان می‌دهد.

جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت: اگر در حوزه مساجد این هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف وجود نداشته باشد، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: ۴۲ درصد مساجد ما خوشبینانه فعال است؛ درحالی که حوزه‌ها و نهاد‌های مختلفی در این حوزه باید فعال باشند و متاسفانه گاهی این نهاد‌ها با هم هماهنگ نیستند و دلیل فعال نبودن مساجد هم شاید همین باشد. پس کسی باید متولی باشد تا همه این دستگاه‌ها را در کنار هم قرار دهد.

حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی با بیان اینکه تا کسی امام جماعت نشده باشد، درد امام جماعت را نمی‌تواند درک کند، افزود: اگرچه در جا‌هایی کار‌هایی انجام شده است، اما این کار‌ها کامل نیست و نتوانسته است نظر همه را تامین کند.

جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، ساماندهی فعالیت‌های مساجد، اولویتی دانست که باید در دستور کار قرار بگیرد؛ چرا که اگر این فعالیت‌ها در یک مسیر قرار بگیرد، می‌تواند مهم‌ترین تحول فرهنگی را در جامعه رقم بزند.

به گفته وی، ما بیشترین ابزار فرهنگی را در کشور داریم، اما کار فرهنگی موفقی را در کشور شاهد نیستیم و یکی از دلایل آن، این است که جزیره‌ای عمل می‌شود. پس نیاز به یک بازتعریفی در کارکرد مساجد است.

حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی معتقد است که بعد کارکردی، می‌تواند منجر به نزدیکی ارگان‌ها دستگاه‌های مرتبط با هم می‌شود، چرا که همه می‌خواهیم از این فضای معنوی که وجود دارد، برای انقلاب و اسلام، کار فرهنگی انجام دهیم.

جانشین مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت: نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار بگیرد، این است که ما خودمان هم از ظرفیت‌های همدیگر خبر نداریم.

بسیج در همه مساجد و محلات پایگاه دارد

مسئول معاونت مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین گفت: باید در راستای تحقق محله اسلامی، احیای نقش‌ها و کارکرد‌های همه جانبه مساجد آشنا شویم و نقاط مشترک و افتراق؛ شناسایی و هم‌افزایی برای اثربخشی بیشتر مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار بابااحمدی مسول معاونت مساجد و محلات در نشست طرح‌نامه تحقق محله اسلامی، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار داشت: بسیج مستضعفین قریب به ۵۵ هزار پایگاه در سطح کشور دارد که با محوریت ائمه جماعات و هم‌افزایی با ارکان مسجد و محله و خادمین و کانون‌های فرهنگی مساجد با مرکزیت مسجد مشغول به خدمت هستند.

سردار بابااحمدی ادامه داد: طرح تحقق محله اسلامی که طراحی، تدوین و تصویب و در هفته بسیج هم رونمایی شد، باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی، ۱۷ هزار و ۷۵ مسجد فاقد، اما دارای ظرفیت پذیرش امام جماعت داریم که پایگاه‌های مقاومت اعلام آمادگی کردند که در صورت حضور امام جماعت در این مساجد کمال همکاری را با او داشته باشند.

وی گفت: ۱۳ هزار و ۶۸۹ روحانی و طلبه در همین جغرافیا داریم و کافی است که این تعداد را منتقل کنیم، اما نیاز به سازوکار‌های خود دارد.

بابا احمدی با بیان اینکه فعلا ۲ هزار نفر روحانی را برای حضور درمساجد عملیاتی کنیم، افزود: اینکه چطور و در چند نوبت نماز را در مساجد بخوانند و این سازوکار چطور باشد، باید مشخص شود تا مساجد از این محجوریت خارج شود.

مسئول معاونت مساجد و محلات گفت: به عنوان یک سرباز در خدمت بقیه ارگان‌ها هستیم و قرار نیست به جای دیگر ارگان‌ها کار کنیم؛ اما از آنجا که بسیج در همه مساجد و محلات پایگاه دارد و آمایش پایگاه‌ها هم بر همین اساس شکل می‌گیرد، و پایگاه‌های خارج از مساجد، به سمت پایگاه‌ها برمی‌گردند، اعلام کردیم که ساختمان‌های قدیمی که ساخته شد، برای خانه عالم استفاده شود تا بتوانیم با محوریت روحانیت و ائمه جماعت، با همکاری همه دستگاه‌ها، یک حرکت هم‌افزایی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است در نقاطی هم که آمایش خوبی از حیث پایگاه و مساجد نداریم، در دستور کار قرار بگیرد تا به این هدف برسیم.

https://www.masjed.ir/u/fbj

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری