یکشنبه / ۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۸۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جمعه قزوین:

مساجد به پایگاه حل مشکلات محلات تبدیل شوند

امام جمعه قزوین گفت: در ضمن مواسات مسجدی‌ها نباید منحصر به کمک‌های معیشتی و ارزاق عمومی باشد؛ بلکه مسجد به پایگاه حل همه مشکلات اهالی یک محله تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیت‌الله‌ عبدالکریم عابدینی عصر امروز در یادواره شهدای شهرک عارف قزوین که در مسجد حضرت زهرا(س) این شهرک برگزار شد، با اشاره به برکات مختلف مسجد اظهار داشت: به علت وجود همین برکات هر پولی را نمی‌توان برای مسجد هزینه کرد و باید منشأ ایجاد این پول مشخص باشد؛ چرا که نباید پول‌هایی که از راه غیرشرعی و ستم به مردم به دست آمده‌اند، در مسجد هزینه کرد.

وی اضافه کرد: یک مسجد هر چقدر هر امکانات داشته باشد، اما اگر با پول کثیف یا نیت پلید ساخته شود، مردم اقبالی به حضور در آن نخواهند شد. در ضمن چون مسجد متعلق به خداست، نباید کارهای غیرخدایی در آن انجام شود و به همین خاطر باید مواظب باشیم که مساجد به پایگاه احزاب و جناح‌ها تبدیل نشود که در این صورت خسارت می‌بنیم.

عابدینی ادامه داد: فقط افرادی می‌توانند حقیقتاً به آبادی مساجد کمک کنند که توحید و معاد را از صمیم قلب باور داشته باشند. بنابراین نباید فقط داشتن سرمایه را برای ساخت مسجد معیار بدانیم و باید به این نکته آگاه باشیم که اگر مساجد را با نیت و پول پاک و طاهر بسازیم، شاهد برگزاری نمازهای جماعتی خواهیم بود که گره از مشکلات مردم باز می‌کند.

کمک مؤمنانه اهالی مسجد محدود به دوران کرونا نباشد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود توسعه مواسات و همدلی میان اهالی محله را از کارکردهای مهم مسجد دانست و گفت: مواسات و کمک‌ مؤمنانه اهالی مسجد نباید فقط محدود به ایام کرونایی باشد و باید در همه روزها شاهد دستگیری از فقرا و نیازمندان در مساجد محلات باشیم.

عابدینی افزود: در ضمن مواسات مسجدی‌ها نباید منحصر به کمک‌های معیشتی و ارزاق عمومی باشد؛ بلکه مسجد به پایگاه حل همه مشکلات اهالی یک محله تبدیل شود و در ضمن باید در مسجد طوری گره‌های مالی افراد را برطرف کنیم که کرامت آنها دچار خدشه نشود.

وی مسجد را مکان جوشش و جهاد توصیف کرد و ادامه داد: مسجد امروز باید به مسجدی در تراز مسجد کوفه در دوره خلافت امام‌علی(ع) مبدل شود که در آن همه مسائل مردم از قضاوت گرفته تا جهاد برطرف می‌شد. به همین خاطر باید مساجد در حوزه‌های مختلف به حل مشکلات مردم ورود کنند و برنامه‌ریزی برای توسعه شهر و محلات باید در مساجد صورت گیرد.

عابدینی با اشاره به نقش مهم مسجد در رونق پیدا کردن نمازهای جمعه تصریح کرد: رونق نماز جمعه در گرو رونق مساجد است و به همین خاطر مساجد باید تکلیف خود را در رشد و رونق نماز جمعه ادا کنند.

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/fdc

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری