سه شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۹۳۰
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در گفتگو با امامان جماعت موفق مطرح شد

مسجدی‌ها از کادر درمان تجلیل شایسته‌ای نمودند

عملیات «فرشتگان رحمت» به منظور تشکر و قدردانی کادر درمان با حضور مساجد استان تهران برگزار شد؛ مساجد در این عملیات با ابتکارات ویژه‌ای از فداکاری مدافعان سلامت تقدیر نمودند.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ در آخرین روزهای سال نود و هشت بود که پاندمی کرونا دنیا را غافل گیر کرد و کشور ما هم در همان ماه‌های اول دچار این همه‌گیری شد.

در روزهای سخت آن روزها پروتکل‌های بهداشتی باعث تعطیلی بازار و بسیاری از مشاغل شد. در آن زمان و در میان اضطراب جامعه، تنها یک قشر بودند که نه تنها کارشان تعطیل نشد، بلکه بیشتر از گذشته درگیر کار شدند. 

 بسیاری از آنها به خاطر قرنطینه و یا ازدحام بیماران، برای روزها نتوانستند با خانواده خود ارتباط داشته باشند. هنوز درمانی برای بیماری پیدا نشده بودو راه‌های مقابله با هم آن ناشناخته بودند. رسانه‌ها هر ساعت تصاویر ناراحت کننده‌ای از وضعیت بیماران کرونایی نشان می‌دادند و بیماری بیشتر از اینکه یک بیماری باشد، به یک معما تبدیل شده بود! در چنین شرایطی کادر درمان جانشان را به دست گرفته و به هموطنانشان، نه به انسانیت خدمت کردند. متاسفانه بسیاری هم در همین راه جانشان را از دست دادند.

در ایران اسلامی، مردم کادر درمان را به یاد سربازانی که برای این مرز و بوم جانفشانی نمودند، «مدافعان سلامت» نامیدند. از همان روزها مردم فداکار در مساجد به مدافعان سلامت همچون فرزندان خود توجه می‌کردند. از ارسال آبمیوه و میان وعده گرفته تا پرستاری از بیماران کرونایی، از تولید ماسک و گان تا کمک در غسالخانه! حتی این کمک ها به منازل بیماران کرونایی و محل‌های قرنطینه شده هم رسید. 

با شیوع بیشتر کرونا و موج سوم آن و پس از آنکه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در جلسه‌ای با ستاد ملی مقابله با کرونا به‌ محوریت محله‌ها و استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج در مقابله با بیماری، تأکید فرمودند؛ «مرکز رسیدگی به امور مساجد»  قرارگاهی تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را با هدف انتقال تجارب مساجد موفق محله‌ها به سایر مساجد، در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح‌ریزی کرد.

 این عملیات، علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های خود برنامه های فرهنگی و آموزشی را با محوریت کرونا دنبال می‌کند. یکی از این موقف ها، عملیات «تکریم فرشتگان رحمت» بود.

عملیات «تکریم فرشتگان رحمت» در ایام نزدیک به روز میلاد حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) و روز پرستار، با هدف تقدیر و تجلیل کادر درمان و همه زحمتکشان این عرصه کار خود را آغاز کرد.

ائمه جماعات مساجد استان تهران در این عملیات با حضور خود در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی از «مدافعان سلامت» تشکر و قدردانی کردند.

البته این اولین باری نبود که مسجدی ها از کادر درمان حمایت و تقدیر می‌کردند. آنها از همان روزهای اول با حضور در بیمارستان ها به آنها یاری رساندند. در روزهای اوج بیماری، حتی با اعزام مداح به بیمارستان‌ها برای خواندن دعا به لحاظ معنوی نیز لحظه‌ای مردم عزیز و مدافعان سلامت را تنها نگذاشتند.

عملیات «فرشتگان رحمت» از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که، در زمانی انجام شد که بیماری کرونا کاملاً شناخته شده، تقریباَ همه مردم عزیزمان واکسن زده‌اندو از فشار کاریِ کادر درمان کاسته شده است. این عملیات در این زمان به نوعی استمرار قدردانی مسجدی ها از جانفشانی مدافعان سلامت و  پیامِ «خسته نباشید» مردم ایران به آنها باشد.

در عملیات «فرشتگان رحمت» تعداد زیادی از مسجد محوری به نمایندگی از سایر مساجد استان تهران در امر تقدیر از زحمات کادر درمان و تجلیل آنها از سوی معاونت فرهنگی ‌ـ‌ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد «منتخب» شده‌اند.

کادر درمان در شرایطی دل به دریا زد که بیماری را نمی‌شناخت!

حجت الاسلام «علیرضا نامنی» امام جماعت «مسجد ولیعصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در محله اراج و از مساجد منتخب عملیات «فرشتگان رحمت»، درباره‌ی دلایل حضور مستمر مسجدی‌ها در کنار کادر درمان و تقدیر از آنها گفت:کادر درمان پیشگامان سلامت جامعه هستند. آنها در شرایطی جان خود را سپر کردند که در آن شرایط مبهم، هنوز کسی پیامدهای بیماری و یا شیوع آن را نمی‌شناخت. حتی در آن روزها، راه‌ مقابله با بیماری مشخص نشده بود.

کار مدافعان سلامت یک کار الهی است

وی افزود: اینکه کادر درمان در چنین شرایط خطرناکی دل به دریا زدند و جانفشانی نمودند، اهمیت والایی پیدا می‌کند. آنها در حالی که نمی‌دانستند سلامتی خودشان حفظ خواهد شد یا نه، تمام تلاش خود را برای سلامت جامعه نمودند. همین موضوع به تنهایی قابل تقدیر است!

حجت الاسلام علیرضا نامنی معتقد است: دلیل دیگری هم برای تقدیر از مدافعان سلامت وجود دارد. کار آنها یک کار پسندیده و الهی است. پرستاری، دلجویی و درمان بیماران کار بسیار پسندیده‌ای است، که در دین ما بر آن تاکید فراوانی شده است.

مردم قداست رزمندگان را در سیمای مدافعان سلامت دیدند

همچنین«حجت‌الاسلام یونس‌ سمیعی» امام جماعت «مسجد حضرت ابوالفضل(علیه السلام)» واقع در محله‌ هوشیار، رشادت‌های پرستاران در دوران کرونا را مثال زدنی می‌داند و می‌گوید: با اینکه جایگاه کادر درمان و پرستاران در نزد مردم یک جایگاه خاص و متفاوت بود، ولی بعد از کرونا وقتی مردم رشادت‌ها و شهادت‌های پرستاران را مشاهده کردند، همان قداستی که رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه‌ها داشتند، برایشان تداعی شد. لذا جایگاه آنها نزد مردم متعالی شد.

قدردانی مستمر مردم از کادر درمان

حجت‌الاسلام سمیعی معتقد است: بعد از کرونا هر جا که سخن تقدیر از کادر درمان به میان می‌آید، آحاد مردم حضور پیدا می‌کنند. در روز پرستار و میلاد با سعادت حضرت زینب(سلام الله علیها)، بسیاری از مردم برای قدردانی از مدافعان سلامت با ما همراه شدند. افرادی که بعضاًمسجدی هم نبودند.

تقدیر از کادر درمان کار حسنه است، کار حسنه باید تلیغ شود

وی افزود: یکی از اهداف عملیات «فرشتگان رحمت»، نشان دادن این کار حَسَنه(تقدیر و تشکر از کادر درمان) در فضای مجازی است. چه بسیاری از کارهایِ حَسنه که کاملاً در گمنامی انجام می‌شود، اما یکی از جاهایی که کار خیر باید تبلیغ شود و به سمع و نظر مردم برسد، قدردانی از رشادت‌های کادر درمان است.

حجت الاسلام سمیعی و اهالی مسجدش با حضور در بیمارستان شهدای یافت‌آباد و شهید فیاض بخش تهران(شماره2)، در روز پرستار از زحمات کادر درمان و پرسنل این بیمارستان ها قدردانی نمودند.

تشکر از مدافعان سلامت تکلیف دینی است

حجت‌الاسلام و المسلمین «فضائیل آقازاده» امام جماعت «مسجد المهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» تشکر از زحمات مدافعان سلامت را تکلیف دینی می‌داند و معتقد است: وقتی در جامعه ما پدیده شومی مثل کرونا سلامت افراد را تهدید می‌کند، این قشر زحمت کشِ کادر درمان هستند که در سنگر معالجه بیماران جانفشانی می‌کنند. بر همین اساس، تکلیف دینی و انجام وظیفه حکم می‌کند به هر نحوی که ممکن است، از آنها تقدیر کنیم.

امام جماعت مسجد المهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) همچنین درباره نحوه‌ی حضورش در این عملیات گفت: در روز پرستار، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تعدادی از پرسنل بیمارستان فرهیختگان به نمایندگی از جامعه مدافعان سلامت قدردانی نمودیم.

نسل جوان باید  قدردانی را آموزش ببیند

 در عملیات «تکریم فرشتگان رحمت»، حجت الاسلام «جلال سیف اللهی» امام جماعت مسجد «صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در شهرک ویره صباشهر از ایده‌ی کم نظیری استفاده نموده است. او در این‌باره می‌گوید: ما سعی کردیم نگاه ویژه‌ به زحمتکشانی داشته باشیم که عمدتاً در خانه‌های بهداشت، درمانگاه‌ها و مراکز کوچک درمانی خدمت می‌کنند. چون معمولاً مراسمات تجلیل و قدردانی در بیمارستان های بزرگ برگزار می‌شود. به همین جهت بر خود لازم دیدیم اینبار از کادر درمان و پرستارانی تشکر کنیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند.

حجت الاسلام جلال سیف اللهی و اهالی مسجدش، همچنین از کسانی تقدیر نموده که در خانه از عزیزان خود پرستاری می‌کنند! مثل همسران و مادران معلولین، جانبازان و شهدایی که پس از تحمل یک دوره بیماری به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.

این امام موفق یک کارِ فرهنگ‌ساز دیگر هم در حین این عملیات انجام داده است. در واقع او در فرهنگ‌سازی با یک تیر دو نشان زده است! وی دباره جزئیاتش به ما گفت: در این کار تعدادی از بچه‌های مدارس محله‌ی «ویره» را با خود همراه نمودیم!

وی ادامه داد: به هرحال نسل آینده باید یاد بگیرد که همواره از کسانیکه فداکارانه و بی هیچ چشم‌داشتی وظیفه مهم پرستاری را انجام می‌دهند، تشکر کنند. حال می‌خواهد پرستاری در بیمارستان‌ها باشد و یا در خانه از پدر و مادر و یا فرزند و همسر!

 

https://www.masjed.ir/u/fh9
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 3
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 4
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 2
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 12
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 11
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 10
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 9
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 8
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 7
عملیات محله محور مسجد پایه- فرشتگان رحمت 6
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: