چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۷
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۹۳۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش فارس از بزرگترین مسجد شهرستان بیجار

این مسجد با کمک نخبه‌ها بنگاه کارآفرینی شد

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) بزرگترین مسجد شهرستان بیجار در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای جوانان منطقه خود گام‌های اساسی برداشته است. او یک تیم علمی راه‌اندازی کرده و می‌گوید حمایت کنید، ماشین باگی (آفرود ساده) می‌سازیم!

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: مسجد حضرت ولیعصر(عج) بزرگ‌ترین مسجد شهرستان بیجار است که ۱۰ سالی است با حضور حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی که ابتدا فرمانده پایگاه بسیج و سپس امام جماعت آن شد، منشأ تحولات و برکات بسیاری شده است. 

 تشکیل تیم علمی با حضور نخبگان برای مسجد

این طلبه که منتخب مرحله شهرستانی مهرواره محله همدل سازمان تبلیغات اسلامی شد، متولد سال ۱۳۶۹ است و اهتمام بسیاری برای اشتغال‌زایی و عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دارد. او در این راستا چند پروژه علمی را در مسجد کلید زده است. او می‌گوید: «ابتدا فراخوانی برای حضور دانشجویان نخبه شهرستان دادیم و تیم علمی با حضور این افراد که در دانشگاه‌های برتر کشور در تهران تحصیل می‌کردند، تشکیل دادیم. این دانشجویان در زمان‌هایی که به شهرستان می‌آمدند، مشاوره و کمک‌هایی برای فعالیت‌های مسجد ارائه می‌دهند. تیم علمی مسجد، متشکل از پنج پزشک، سه مهندس ماشین آلات صنعتی، ۲ متخصص طراحی سایت و اپلیکیشن و سه برنامه‌نویس است که پروژه‌های علمی مجموعه زیر نظر آنان انجام می‌شود و هرکدام از این پروژه‌ها برای تعدادی از افراد اشتغال موقت ایجاد می‌کند.»

راه‌اندازی ۳ کارگاه تولیدی برای جوانان در مسجد

یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم این شهرستان، بیکاری جوانان است که با شیوع ویروس کرونا و با کمک این نخبگان، سه کارگاه تولیدی راه اندازی کرد تا هم مشکلات مردم برای مقابله با این ویروس را برطرف کند و هم دست تعدادی جوان را بند کند تا مهارتی یاد بگیرند و درآمدی کسب کنند. موسوی در این‌باره می‌گوید: «با شیوع ویروس کرونا نیازمند دستکش در شهرستان بودیم که این نخبگان دانشگاهی، دستگاهی ساده طراحی کردند و به وسیله آن توانستیم دستکش تولید کنیم. در این کارگاه ۴-۵ جوان مشغول به کار شدند و در مجموع در این مدت ۶۰ هزار جفت دستکش تولید کردیم. کارگاه دوم در زمینه تولید شیلد بود. شیلد در آن برهه زمانی با قیمت گزافی در بازار بود و ما با کمک این نخبگان و توان جوانان مسجدی، کارگاه را برپا کردیم و ۵۰۰ شیلد تولید و با قیمت اندک روانه بازار کردیم. بسیاری از نهادها همچون مدارس که در بازه‌ای در منطقه ما بازگشایی شدند، خریدار این شیلدها بودند.»

ساخت ۱۱۰ دستگاه ضدعفونی دستگاه و ارائه به بازار با یک‌سوم قیمت

سومین کارگاه این مسجد که همچون دو مجموعه دیگر برای تعدادی از افراد به صورت موقت اشتغال ایجاد کرد، کارگاه تولید دستگاه ضدعفونی دست به صورت پدالی یا چشمی بود. موسوی می‌گوید: «طراحی این دستگاه نیز باز هم با کمک نخبگان دانشگاهی شهرستان بود. در این کارگاه ۱۱۰ دستگاه با یک سوم قیمت در بازار عرضه شد که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و نهادهای مختلفی در شهرستان مانند سپاه، آموزش و پرورش و ... خریدار دستگاه ما بودند. این تولیدات و کسب تجربه‌ها امروز به جایی رسیده که در مرکز رشد شهرستان با کمک همین جوانان و تجربه‌شان در حال تولید دستگاه پرینتر سه‌بعدی هستیم.»

اشتغال‌آفرینی برای ۱۵ نفر 

تمام فعالیت‌های صورت گرفته در مسجد حضرت ولیعصر(عج) با کمک پایگاه بسیج مسجد و هیأت امنا در حال انجام است. این امام جماعت می‌گوید: «در بازه اوج کار که شیوع کرونا بود، ۱۵ نفر مشغول به کار شدند که هرچند موقت بود، اما موجب تجربه‌اندوزی شد که امروز از ظرفیت آنان در کارهای دیگر در حال استفاده هستیم. ساخت دماسنج، یخچال و دستگاه رطوبت‌سنج خاک از جمله پروژه‌های علمی دیگر این مجموعه است که از نمونه اولیه آن‌ها توسط تیم علمی مسجد تولید شده است.»

اشتغال‌آفرینی در صنایع دستی برای زنان و کشت زعفران برای مردان

شهرستان بیجار در زمینه کشت زعفران جزو قطب‌های کشور محسوب می‌شود، از سوی دیگر در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی هم فرش و گلیم این شهرستان در کشور مطرح است. موسوی می‌گوید: «صنایع دستی و بافندگی در بخش خواهران مسجد در حال اجراست و در بخش برادران نیز افراد در حوزه کشت زعفران مشغول به کار شده‌اند.»

کسب رتبه سوم مسابقات جهانی توسط تیم رباتیک مسجد

جدا از تلاش‌های این تیم نخبه در حوزه اشتغال‌زایی، این گروه به آموزش نوجوانان و جوانان در حوزه علمی و رباتیک نیز مشغول به کار شده‌اند. این طلبه ۳۱ ساله‌ می‌گوید: «این تیم به مدیریت مبین همت‌زاده، اخیراً ربات جنگ‌جو را با حضور تعدادی از نوجوانان مسجدی طراحی کرده که این پروژه آماده ارائه در مسابقات جهانی روسیه است و در سال ۹۸ نیز ربات مسیریاب این تیم در مسابقات جهانی مالزی رتبه سوم را کسب کرد و تعدادی از طرح‌های این تیم نیز در واحد علمی پژوهشی سپاه ثبت شده است.»

نیازمند حمایت مالی بیشتر هستیم

این طلبه دهه شصتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز قدم‌های خوبی برداشته است. او به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و با همکاری نیروی انتظامی شهرستان، دوره‌های تبیین آسیب‌های اجتماعی را برای مردم محله برگزار کرد‌ه است. او می‌گوید: «تا امروز نهادهای مختلفی از جمله سردار حسینی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان و سرهنگ میرآقایی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیجار و حجت‌الاسلام مختاری‌نیا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان و همچنین امام جمعه شهرستان حامی کارها و فعالیت‌های ما بودند، اما نیازمند حمایت مالی بیشتر و حضور به خصوص خیرین برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها هستیم. »

حمایت کنید ماشین باگی (آفرود ساده) می‌سازیم!

این گروه مسجدی معتقدند برای پیشبرد فعالیت‌های خود نیازمند حمایت هستند. این جوانان با کمترین امکانات، بودجه کم و پول توجیبی‌های خود تاکنون این اقدامات را پیش برده‌اند و از نخبگان این مرزو بوم هستند که باید از آن‌ها حمایت شود . موسوی می‌گوید: «اولین مشکل مساجد مناطق ما نبود صندوق قرض‌الحسنه و بسترهایی مانند پرداخت وام‌های خرد برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اشتغال‌آفرینی است. ما قصد راه‌اندازی کارگاه بافت لباس در مسجد را داریم تا بدین وسیله برای تعداد بیشتری اشتغال ایجاد کنیم. لباس‌های بافت به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی این منطقه، بازار فروش خوبی دارد اما برای راه‌اندازی این کارگاه و خرید دستگاه بافتنی نیازمند حمایت خیرین و مسئولان هستیم. در بخش ماشین باگی «آفرود ساده»، پرینتر رنگی و ساخت دستگاه CNC برای منبت چوب هم می‌توانیم وارد شویم و نخبگان ما این ظرفیت را دارند.»

هر مسجد می‌تواند یک کارگاه تولیدی باشد

صنایع دستی و مشاغل خانگی در این شهرستان فرصت بسیار خوبی برای اشتغال‌آفرینی و کسب درآمد است که اگر اندکی توجه به آن‌ها شود گره‌گشای بسیاری از مشکلات است. موسوی می‌گوید: «ما تیم خلاقی داریم که آموزش‌های خوبی هم به افراد داده‌اند که اگر بستر و ابزار لازم در اختیار هریک قرار گیرد می‌تواند تولیدات خوبی داشته باشد. ما می‌گوییم طرح از ما و تضمین فروش و درآمد هم از ما، حمایت از شما تا بتوانیم کار و اشتغال ایجاد کنیم. هر مسجد می‌تواند یک کارگاه تولیدی باشد البته باید این کارگاه‌ها بومی‌سازی شود نیاز هر منطقه با دیگری متفاوت است بنابراین نباید یک نسخه واحد داد. ما در منطقه خود نیازسنجی کردیم و برنامه داریم اما نیازمند حمایت هستیم تا بتوانیم کار را شروع کنیم.»

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/fhc

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: