شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۹۴۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
در گفت و گو یک امام جماعت جهادی مطرح کرد:

لزوم توجه امام جماعت به فعالیت های محله

حجت‌الاسلام جلال سیف‌اللهی معتقد است، باید نوجوانها را در اموری مثل تجلیل از پرستاران، مادران و همسران شهدا، همراه نمود تا آنها فداکاری و قدردانی را بیاموزند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ یکی از موقف‌های «عملیات محله محور مسجد پایه»، با نام «فرشتگان رحمت» در روزهای گذشته و سالروز ولادت حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) و روز پرستار، اجرا شد. بسیاری از مساجد استان تهران در ماه‌های گذشته و این روز باشکوه، رشادت‌های مدافعان سلامت را تجلیل و از زحمات کادر درمان قدردانی کردند. مسجد«حضرت صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در شهرک ویره‌، صباشهر به امامت «حجت‌الاسلام جلال سیف‌اللهی»، از مساجد منتخب عملیات«فرشتگان رحمت»و همچنین از مساجد محوری«عملیات محله محور مسجد پایه»است.

حجت الاسلام جلال سیف‌اللهی در تجلیل و تقدیر پرستارانِ شهرک «ویره» ابتکار خاصی به خرج داده است. همچنین او و اهالی مسجدش در مراسمات ملی و مذهبی از ایده های خاصی استفاده می‌کنند که باعث استقبال بی‌نظیر مردم از آنها شده است. «پایگاه تخصصی مسجد» در گفت و گو با این امام جماعت جهادی، جزئیات این ایده‌ها و ابتکارات را جویا شده است. همچنین در این گفت و گو، ویژگی‌های یک امام جماعت موفق و راز جذب حداکثری را بررسی شده است.

 

لزوم قدردانی از مدافعان سلامت توسط مسجدی ها بخصوص در عملیاتی مثل«فرشتگان رحمت» چیست؟

در وهله اول تقدیر از زحمات این بزرگواران از باب اینکه آنها مدافعان سلامت جان مردم بودند، انجام شد. همانطور که خدای متعال می فرماید: «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا یعنی هرکس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان‌ها را زنده داشته است.»

آنها مدافع جان‌های مردم بودند. لذا از این باب باید قدمی برای آنها بر می‌داشتیم. ما از محله خودمان شروع کردیم و از پرستارانی تقدیر کردیم که از آنها غفلت شده بود.

ما سعی کردیم نگاه ویژه‌ای به زحمتکشانی داشته باشیم که عمدتاً در خانه‌های بهداشت، درمانگاه‌ها و مراکز کوچک درمانی خدمت می‌کنند. چون معمولاً مراسمات تجلیل و قدردانی در بیمارستان‌های بزرگ برگزار می‌شوند. به همین جهت بر خود لازم دیدیم اینبار از کادر درمان و پرستارانی تشکر کنیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند.

همچنین از کسانی قدردانی کنیم که یک عمر در خانه‌های خود از عزیزانشان پرستاری کردند.

کسانی مثل همسران، مادران شهدا و جانبازان و یا همسران و فرزندانی که از عزیزان خود در خانه پرستاری می‌کردند. ولی هیچگاه به عنوان یک پرستار تجلیل نشده بودند.

اما نکته مهم در این کار، همراهی تعدادی از بچه‌های مدارس «شهرک ویره» با ما برای قدردانی بودبه هرحال نسل آینده باید یاد بگیرد که همواره از کسانیکه فداکارانه و بی هیچ چشم‌داشتی وظیفه مهم پرستاری را انجام می‌دهند، تشکر کنند. حال می‌خواهد پرستاری در بیمارستان و مراکز درمان باشد و یا در خانه از پدر و مادر و یا فرزند و همسر.

 

 در این باره بیشتر توضیح دهید؟ درباره دستاوردهایش و یا اینکه کجا رفتید؟

ما در سال گذشته نیز در ایام نزدیک به روز پرستار، نوجوانان محله را برای تجلیل پرستاران با خود همراه کرده بودیم. مهمترین دستاورد این فعالیت، آموزش قدردانی و تشکر از فداکاری مدافعان سلامت به نوجوانان است.

نوجوانان و جوانان محله در این دو سال یاد گرفتند که هر کسی که برای بهبودی یک بیمار فداکاری می‌کند، همچون پرستاران، مقام والایی دارد و باید از او تقدیر شود. همچنین یاد گرفتند با شناسایی چنین افرادی در سطح محله حواسشان به آنها باشد هم از او تقدیر کنند و هم او را در امور مختلف یاری نمایند.

شاید آنها رشادتهای رزمندگان را ندیده باشند ولی باید بدانند همیشه چنین رشادت‌ها و جانفشانی‌هایی درخور تجلیل هستند. ما سال گذشته در چنین روزهایی(روز پرستار)‌ برای قدردانی از همسر یکی از شهداء (شهیدی که سالها در بستر بیماری بود) رفتیم. این بانوی بزرگوار سالها همسر مجروحش را پرستاری کرده بود. بچه ها با حضور در منزل این شهید عزیز، هم مقام شهید را تجلیل نمودند و هم از رشادت های همسر بزرگوار او تقدیر کردند. همچنین متوجه شدند چه جوانانی برای حفظ این کشور از جان خود گذشتند و چه همسران و مادرانی که عمر خود را به پای پرستاری از مجروحان جنگ تحمیلی گذاشتند. یکی از برکات همراهی نوجوان ها با ما باز شدن چشمان آنها به این قسمت از حماسه دفاع مقدس است.

 

یکی از اصول «محله محوری» توجه امام جماعت به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در محله است. از طرفی مسجد شما از مساجد محوری در «عملیات محله محور مسجد پایه» است. فعالیت های اجتماعی مسجد «حضرت صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» در «ویره» چیست؟

من وقتی از قم به تهران می‌آمدم، به تبلیغ در مسجد نمی‌اندیشیدم و همواره نظرم این بود که در مسجد تبلیغ انجام می‌شود و به اندازه کافی نیز کار فرهنگی و تبلیغی در آن صورت می پذیرد! لذا وقتی حکم تبلیغم آماده شد، آن را به نیت تبلیغ در مدرسه گرفتم. به‌ عبارتی شدم مربی طرح امین مدرسه! (طرح امین یکی از طرح هایی است که با یاری خدا موفقیت‌های خوبی داشته است. به این شکل که طلبه، مثل یک مربی پرورشی چند ساعت و یا یک شیفت را در مدرسه می‌گذارند. همچنین یکی از خصوصیات این طرح این است که کار تبلیغ در آن محیط، برای دانش آموزانی از همه اقشار و اعتقادات است.)

اما بعدها به امامت مسجد درآمدم و کارم را به فراتر از مسجد بردم. زیرا معتقد هستم؛ یک امام جماعت باید بتوانند در محله تحول ایجاد کند نه در یک مسجد یا یک مدرسه! (کار امام جماعت در محله به نوعی شبیه کار امام جمعه در یک شهر است.)

 با این نگاه، یک مرکز نیکوکاری و یک هیئت تاسیس کردیم. هیئتی که به نوعی مجمعی از تمام اهالی و مساجد و حسینیه های «ویره» شد. در مرحله بعد، برای نمازگزاران مساجد غیر فعال و حسینیه هایی که فقط برای عزاداری درشان باز می‌شد، برنامه‌ریزی کردیم.

به عنوان مثال؛ برای دهه فاطمیه، ایام شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه)، اهالی همه حسینیه‌ها، اعضاء پایگاه‌های بسیج و دارالقران‌ها را فرا خواندیم و برنامه ریزی کردیم تا مراسم ویژه این ایام برای همه شهر برگزار شود.

 

 در نظر شما، ویژگی‌های بارز یک امام جماعت موفق چیست؟

مهمترین ویژگی امام جماعت موفق همان است که حضرت آقا(مدظله‌العالی) در فرمایشات خود به جوانان بر آن تأکید فرمودند. یعنی؛ آتش به اختیار بودن! انقلابی عمل کردن!

مردم اگر ببینند یک طلبه فعال است، ساکن نیست و فقط به امامتِ مسجد اکتفا نمی‌کند، جذب او شده و با او همراه می‌شوند!

امام جماعت موفق به هر نحوی به مردم خدمت می‌کند! اصولاً طلبه‌ای که کار مردم را راه بیندازد و هدفش خدمت به مردم باشد، در دل آنها جای می‌گیرد.

به عنوان مثال؛ شاید در نگاه اول، ایجاد مرکز نیکوکاری، یک کار طلبه‌ای به حساب نیاید، اما امام جماعتی که دغدغه معیشت مردم را داشته باشد، در زمینه های دیگر نیز تعهد خواهد داشت. اهل محله نیز این تعهد را درک کرده و با او همراه خواهند شد.

 

شما فرمودید با مساجد اطراف همکاری و هماهنگی داریم، می شود چند نمونه از این همکاری را بگویید؟

 در دهه فاطمیه چندین برنامه برای سطح شهر طراحی نمودیم.  با ۱۸ مرکز فرهنگی شهر شامل مساجد، حسینیه‌ها و سرای محله‌ها جلساتی برگزار کردیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم مراسمات عزاداری در یک مسجد متمرکز نشود بلکه به طور چرخشی این جلسات در مساجد و حسینیه‌های شهر در شب های مختلف برگزار شوند تا آن محله‌هایی که ‌مدت‌ها مراسمی در آن برگزار نمی‌شد نیز از مجالس عزای فاطمی فیض ببرند.

در روز شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه) نیز دسته های عزاداری در سطح شهر با هم متحد شدند که در نوع خود کم نظیر بود.

 

 آنچه در بالا گفتید نشان از رابطه خوب شما با نوجوانان دارد، چگونه می شود این قشر مهم را به مسجد جذب کرد و یا آن ها را حفظ نمود؟

وقتی با اعضای جوان مراکز فرهنگی شهر جلساتی برای هماهنگی برنامه ها داشتم، یکی از از مهمترین دغدغه‌‎هایشان را «شنیده شدن» آنها یافتم! اعضای هیأت، بسیج و کانون در مسجد نیز همینطور، آنها هم از جوانان هستند. لذا در هر مسجدی در مواجهه با جوانان، باید آنها را خوب شنید! همچنین یکی از راههای حفظ جوانان در مساجد و یا جذب آنها، توجه به جایگاه آنها در برنامه‌ها است.  شاید دلیل حضور کمرنگ جوانترها در برخی مساجد این باشد که؛ جلساتِ آن مسجد بدون حضور آنها برگزار می‌شود!

بزرگترها باید یاد بگیرند حرف جوان‌ها را بشنوند. باید با آنها تعامل داشته باشند و در انجام امور به آنها اعتماد کنند. بسیاری از هیئات و پایگاههای بسیج در نبود چنین شرایطی، به تدریج از مساجد دور شدند.

قطعاً یکی از برکاتی که جلسات من با مراکز فرهنگی «ویره» داشت، همنشینی با جوان ها بود. ضمن اینکه سایر ارکان مسجد و حتی اهالی، با حضور خود در این جلسات توانستند با این قشر مهم جامعه صحبت کنند، نظرات همدیگر را بشنوند و در نهایت به اتحاد برسند.

پایگاه بسیج شهید همت، با مسجد صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) فاصله دارد. اما اکثر اعضاء آن کارهای بسیج را در مسجد ما پیگیری می‌کنند.

با تاسیس «مرکز نیکوکاری صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» قریب به ۱۵۰ خانواده نیازمند تحت حمایت این مرکز قرار گرفتند. هر دو ماه نیز همین تعداد بسته‌ی ارزاق از طرف این مرکز به آنها تقدیم می‌شود.

همچنین در زمینه تأمین هزینه اجاره منزل، درمان و موارد این چنینی این مرکز به نیازمندان خدمت می‌کند.

در مسجد ما به کمک «کانون فرهنگی شهدای ویره» کلاس های آموزش قرآن برگزار می‌شود. این مسجد یک مرکز پیش‌دبستانی و مهد قرآن نیز دارد.

 البته همه این دستاوردها با کمک بچه های مسجد صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، هیئت امناء، بچه های هیأت، اعضاءکانون و بسیج محقق شده است.

 همچنین مسجد صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)چند سالی نمایشگاه هنرهای تجسمی برگزار می‌کند. نمایشگاه «بانوی بی نشان» مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیه) و دو نمایشگاه با موضوع ماه محرم و دفاع مقدس در همین زمینه، به نمایش دستاوردهای جوانان «ویره» پرداختند. این نمایشگاه‎ها همواره مورد استقبال ‌کم‌نظیر مردم و مسئولان استانی قرار گرفته‌ند.

 

ویژگی مراسم خوب مسجدی در نظر شما چیست؟

من در اوایل خدمتم متوجه شدم که؛ جشن‌هایی که به مناسبت اعیاد، خصوصاً نیمه شعبان و غدیر خم، در مسجد صاحب‌الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) برگزار می شوند، آن چنان که باید و شاید مورد استقبال جوانان فرار نمی‌گیرند. همچنین بسیاری از جوانان این مراسمات را در خیابان‌ها جشن می‌گرفتند که متاسفانه شئونات اسلامی در آنها رعایت نمی شد.

ما تصمیم گرفتیم با استفاده از همین جوان‌ها، جشن ها را در سطح شهر برگزار کنیم. اکنون این مراسمات با حضور سخنرانان، مداحان، کمدین‌ها و گروه‌های تواشیح مشهور، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در یکی از این سالها یک «کیک ۳۱۳ سانتیمتری» به مناسبت میلاد امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) تهیه و بین مردم تقسیم نمودیم.

به یاری خدا اکنون اینگونه مراسمات مورد اقبال هزاران نفر از اهالی «ویره» قرار گرفته است.

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/fiy
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 1
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 2
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 3
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 4
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 5
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 6
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 7
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 8
مسجد صاحب‌الزمان عج ویره صباشهر 9

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: