دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۹۸۲
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد جامع لویزان:

کار مسجد باید به دست مردم انجام شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدیاسر علوی معتقد است: امام جماعت باید طوری برنامه‌ریزی کند که کارهای مسجد با حضور و مشورت مردم انجام شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد جامع لویزان»، به امامتِ «حجت الاسلام سیدیاسر علوی» از مساجد موفق در «عملیات محله محور مسجد پایه» است. این امام جماعت موفق معتقد است؛ کار مسجد باید با همکاری اهالی انجام شود. نظرات آنها باید شنیده شده و ایده‌های آنها در مسجد عملیاتی شود.

حجت الاسلام علوی در امر جذب قشر جوان به مسجد، ارتباط مستمر و موثر با آنها را یک راهکار موثر بر می‌شمارد و می‌گوید: باید مدام با جوان‌ها ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم دغدغه‌های آنها را به خوبی درک کنیم.

در ادامه گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد را با «حجت الاسلام سیدیاسر علوی» را می‌خوانید.

 

به نظر شما یک امام جماعت موفق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

عوامل مختلفی در موفقیت یک امام جماعت موثر است. سوای آنکه یک امام جماعت موفق باید به آداب اسلامی و علم خود پایبند باشد، باید سواد و اطلاعات علمیِ خوبی برای پاسخگویی به سوالات مردم داشته باشد.

همچنین، یک امام جماعت موفق باید مقید به نظم باشد و برنامه‌های مسجد را به طور منظم اجرا و اداره نماید. امام مسجد نباید تعطیلی و تأخیر در کارش نباشد.

مسئله مهم دیگر مردمی بودنش است. همانطور که همواره در جامعه تاکید می‌شود که کارها به دست مردم سپرده شود، امام مسجد نیز بایستی کارهای مسجد را به آنها بسپارد. امام جماعت باید طوری برنامه‌ریزی کند که کارها با حضور و مشورت مردم در مسجد انجام شود.

ویژگی دیگر یک امام جماعت موفق، صمیمیت او با مردم است. به همین منظور من همیشه بر حضورم قبل از نماز در مسجد تأکید دارم و باهمه اقشار و سنین از نوجوان و جوان گرفته تا میانسال و سالخورده سلام و احوالپرسی می‌کنم.

استاد من مرحوم آیت الله مجتهدی یک ویژگی منحصر به فرد داشتند. به این شکل که؛ اگر شخصی چند روز به حوزه و یا مسجد نمی‌آمد، وقتی دوباره آن شخص را می‌دیدند، می‌فرمودند؛ شما را چند روزی است نمی‌بینم؟! کم پیدا بودید؟! سپس احوال او را می‌پرسیدند.

این جملات بسیار در روحیه آن شخص اثر داشت. به خصوص وقتی این رفتار زیبا را در مورد ما که شاگردان ایشان بودیم، داشتند، باعث خوشحالی و روحیه مضاعف در ما می‌شد.

من هم به تأسی از استاد مرحوم خودم وقتی کسی چند شب به مسجد نمی‌آید، جویای احوالش می‌شوم. به او می گویم: چند روزی نبودید! شما را ندیدم! سپس حال او را به صورت ویژه جویا می‌شوم. این نگاه باعث صمیمیت بیشتر بین من و اهالی و نمازگزاران شده است. اگر صمیمیت و رفاقت بین اهالی و امام جماعت به وجود بیاید، قطعاً شاهد حضور گرم مردم در مساجد خواهیم بود.

 

شما گفتید مردم در امور مسجد دخیل باشند! خود شما به عنوان یک امام جماعت موفق چطور درباره‌ی امور مختلف مشورت می کنید و یا کار را به مردم می‌سپارید؟

در وهله اول جلسات با هیئت امنای مسجد را به صورت منظم برگزار می نماییم. یعنی هر هفته راجع به مسائل مختلف مسجد جلسه داریم و نظرات همدیگر را می‌شنویم و درباره‌ی آنها تصمیم‌گیری می‌کنیمهمچنین جلسات شورای فرهنگی را با حضور مسئول بسیج و دست اندرکاران امور فرهنگی مسجد به صورت منظم برگزار می‌نماییم.

خودم نیز در اکثر مواقع در این جلسات حضور دارم. اما اگر من در جلسه حضور نداشته باشم، آن جلسه تعطیل نمی‌شود! پس از جلسه در جریان موارد مطرح شده قرار می‌گیرموقتی مردم این نظم را از جانب مسجد مشاهده می‌کنند، متوجه می‌شوند که مشورت و شورا در مسجد ما جایگاه ویژه‌ای دارند.

همچنین وقتی خود آنها نظری دارند، با توجه به موضوع یا خودم نظر آنها را می‌شنوم و در جلسات مطرح می‌کنم و یا آنها را به مسئول اجرای آن طرح مرتبط می‌سازم.

در برخی موارد پیش آمده شخصی نسبت به توانایی اش درخواست مشارکت در آموزش نموده است. به عنوان مثال؛ یکی از اهالی که دکترای علوم قرآنی دارند درخواست تشکیل کلاس قرآن را نمودند و ما نیز از توانایی ایشان استفاده کردیم.

معمولاً در چنین مواقعی پس از مطرح شدن موضوع در شوراهای مرتبط، آن شخص را به مسئول اجرای کار معرفی می‌کنیم. سپس خودم هم پیگیر انجام کار می‌شوم.

ما در مسجد تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که وقتی اهالی و نمازگزاران نظری می‌دهند و یا توانایی خود را اعلام می‌کنند، به بهترین نحو ممکن در راستای خدمت‌رسانی به مردم از نظر آنها استفاده کنیم. برای ما مهم است که اهالی در انجام امور مسجد شرکت داشته باشند. حتی در مسائل جزئی! حتی درباره‌ی نظرات و ایده‌هایی که مخاطب اصلی اش من هستم (انتقاد و یا پیشنهاد) سعی می‌کنم آنها را شنیده و در صورتی که خلاف شرع، منافع مردم و ساختار مسجد نباشد، اجرا کنم. در این صورت، وقتی اهالی می‌بینند که نظراتشان اجرایی می‌شود، دلگرم می‌شوند و با تعهد بیشتری در مسجد فعالیت می‌کنند.

 

با توجه به اینکه شما در حوزه علمیه تدریس می‌کنید، باید نگاه ویژه‌ای به جذب جوانان و نوجوانان در مسجد داشته باشید، چگونه می‌شود این قشر مهم و آینده‌ساز را با مسجد مأنوس کنیم و کار مسجد را به آنها بسپاریم؟

نکته مهم در این امر همان است که شما هم اشاره کردید. در وهله اول شخص امام جماعت باید با نوجوانان و جوانان ارتباط ویژه‌ای داشته باشد. من هر روز از ساعت ۷ الی ۱۵ با طلبه‌های جوان ۱۷ تا ۲۵ ساله ارتباط دارم.

 این امر در روحیه من تاثیر گذاشته و باعث شده همواره در برخورد با جوان‌ترها حرف و دغدغه آنها را درک کنم.

بر اساس این تجربه، یک امام جماعت موفق باید سعی کند ارتباط مستمری با جوانان داشته باشد. این امر باعث میشود با گذر عمر انسان همواره سلایق جوانان را فراموش نکند و در هر برهه‌ای از زمان آنها را به خوبی درک کند.

نکته دیگری که به نظر می‌رسد اهمیت بالایی داشته باشد این است که؛ امام جماعت باید به این باور برسد که مسجد جای جوان‌تر‌ها است. ما باید در مسجد و یا در هر فضای دیگر جامعه به این قشر بال و پر دهیم. نه اینکه این موضوع فقط یک شعار باشد! امامِ مسجد باید باور داشته باشد که آنچه در مسجد می‌ماند و یا مسجد را ماندگار می‌کند و مهمتر از همه ثواب کار او محسوب می‌شود، جذب نوجوانان و جوانان به مسجد است.

این نکته بسیار مهم است. زیرا اغلب بزرگسالان معمولاً خودشان به مسجد می‌آیند! اما این قشر جوان است که باید به مسجدی شدن تشویق شود. ثواب و باقیات صالحاتِ امامِ مسجد همانا حضور قشر جوان در مسجد است.

این قشر جوان است که اگر کارهای مسجد را دست بگیرد پیشرفت و موفقیت قابل توجهی در پی خواهد داشت. وقتی امام جماعت به این باور برسد آن وقت مشکلات احتمالی کار با جوانان را خواهد پذیرفت و آنها را به راحتی حل و فصل خواهد نمود.

وقتی موضوع باور به جوانان در ذهن یک امام جماعت شکل بگیرد، همکاری بهتر و نتیجه مطلوبی با نهادهای مسجدی خواهد داشت. زیرا اغلب اعضای آنها مثل بسیج، کانون و هیئت را جوانان تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال در همکاری با اعضای بسیج که معمولاً جوان‌های آرمانگرا و انقلابی هستند، به نتایج مثبت و موفق دست خواهد یافت. وقتی امام جماعت پدر گونه میانداری ‌کند و به جوانان محله میدان دهد، متعاقباً بزرگترهای محله و اعضای محترم هیئت امنای مساجد نیز به تدریج در پذیرش جوانان و اعتماد به آنها همراه خواهند شد.

من در هفته چند بار در بین دو نماز به این موضوع اشاره می‌کنم که اگر خدای نخواسته بد اخلاقی ما باعث شود یک جوان از مسجد دور شود، چه عواقب بدی برای او و ما خواهد داشت و یا بالعکس! یعنی اگر بتوانیم یک جوان را با «خلق نیکو» به مسجد هدایت کنیم چه ثواب‌هایی که برای ما خواهد داشت. همچنان که در بسیاری از روایات ویژگی‌های این ثواب‌ها نشان دهنده اهمیت این کار است. کاری که تاثیرات مثبت آن هم در آن فرد و در عالم نمایان می شود.

از این جهت بنده روی این موضوع خیلی تاکید دارم. به طوری که وقتی می‌بینم جوایز کمد جوایزِ بسیج]‌کمدی که جوایزی برای نوجوانان مسجد در آن می‌چینند[ در مسجد کم شده، مردم را تشویق می‌کنم تا نذر فرهنگی کنند تا کمد دوباره پُر شود. همچنین تقاضا دارم تا نسبت به این موضوع نیز حساس باشند. وقتی نوجوانان و جوانان محله دغدغه امام مسجد خود را در این باره می‌بینند، ارتباط خود را با امام جماعت تقویت می‌کنند و دوستان خود را نیز به حضور در مسجد و فعالیت در آن تشویق می‌کنند. در نتیجه ما شاهد جذب حداکثری در مسجد خواهیم شد.

https://www.masjed.ir/u/fp0
مسجد جامع لویزان 8
مسجد جامع لویزان 7
مسجد جامع لویزان 6
مسجد جامع لویزان 5
مسجد جامع لویزان 4
مسجد جامع لویزان 3
مسجد جامع لویزان 2
مسجد جامع لویزان 1
مسجد جامع لویزان 20
مسجد جامع لویزان 19
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: