شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۹۹۴
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری:

تجهیز بچه‌های مسجدی به منظومه‌ی انقلاب از واجبات است

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: تجهیز نیروهای انقلابی و خصوصاً بچه‌های مسجدی به منظومه انقلاب اسلامی برای ایفای نقش تبیین از واجبات است تا بتوانند فضای مسجد را با معارف انقلاب اسلامی بانشاط نمایند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آئین افتتاح نمایشگاه «مسیر گام دوم انقلاب اسلامی»(ویژه ائمه جماعات استان تهران) با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و همچنین ائمه جمعه شهرستان‌های استان تهران و مدیران نواحی هجده‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد، صبح روز 23 بهمن 1400 همزمان با سومین سالروز صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در آئین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در موقعیتی کنونی اگر قرار باشد یک دستور کار جمعی برای جامعه نخبگان از ساحت امامت و ولایت معین شود، مسئله «جهاد تبیین» است.

وی افزود: مطالعه میدانی نشان می‌دهد تاخیر حضور و لکنت زبان سامانه ها و رسانه های مختلف انقلاب اسلامی میدان را خالی نموده و عرصه را برای تاخت و تاز ناجوانمردانه دشمنان باز گذاشته است. جریان تحریف که بارها رهبر حکیم و عالی قدر آن را یادآوری نموده‌اند به جایی رسیده که اکنون اثرگذاری خط خطرناک و عملیات گسترده آن به وضوح قابل مشاهده است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: دشمن با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های خود برای تأثیر بر ذهن اجتماعی و افکار عمومی به خصوص جامعه جوان، ترک تازی می‌کند و متاسفانه ما نتوانستیم عظمت حادثه انقلاب اسلامی و همچنین عظمت راه طی شده و دستاوردهای آن، چشم اندازها و آرمان‌ها و همچنین عظمت نیروی عظیم انسانی تربیت شده در مکتب انقلاب اسلامی را به خوبی تبیین کنیم. اکنون تبیین این چهار عظمت(بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب) پیش‌روی ما است.

وی گفت: ایشان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دست به قلم شدند و کاری که شاید نیاز به چندین پژوهشگاه و چندین نیروی پژوهشگر داشت را به تنهایی انجام دادند. سخت‌تر از نگارش آن جمع‌‌بندی ایشان در این بیانیه است. اینکه با چه کلید واژه ها و ترتیباتی بتوان آنچه را که فراهم شده را نهایی کرد. در واقع آنها که اهل فن هستند می‌دانند آقای ما در این بیانیه چه کرده‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان در ادامه خاطر نشان کرد: از ابتکارات فوق‌العاده رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه این بود که؛ این کار را دقیقاً با خطاب به نسل جوان انجام دادند. برخی با این تصور که مخاطب اصلی این بیانیه نسل جوان است، خود را مستغنی می دانستند. لذا وقتی که به متن بیانیه مراجعه کردند، متوجه شدند که این سند جزو غنی‌ترین اسنادی است که در جمهوری اسلامی تولید شده است. سندی که هم از نظر ساختار و هم از نظر پشتوانه و کلید واژه‌ها و همچنین پیام ها، پیش برندگی و ابتکارات، یک کار برجسته و عمیق است. به طوری که این بیانیه می تواند در دستور کار بسیاری از مجموعه ها قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد؛  خدا را شاکریم که این توفیق بزرگ شامل حال فرزندان و دلبستگانِ انقلاب اسلامی قرار گرفت که با روایت درجه اولِ امام مسلمین چنین کاری صورت پذیرد و در اختیار جامعه نخبگانی و جوان ما قرار بگیرد تا بتوانند به وظیفه و رسالت خود در انقلاب اسلامی عمل کنند.

وی گفت: باید توجه داشت که در وسط این همه کار و گرفتاری و مسئولیت خطیر رهبری که با هیچ ساحتی قابل مقایسه نیست، ایشان وقت گذاشتند و این کار عظیم را به نتیجه رساندند. البته این حکایت از تشخیص و ضرورت جدی و اولویت این پیام دارد. لذا وظیفه ما در تبیین آن سنگین خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: همچنین ایشان فریضه قطعی و فوری کنونی را مقوله «جهاد تبیین» معرفی نمودند و تاکید فرمودند که بخشی از این مقوله‌، تبیینِ دستاوردهای انقلاب در عرصه های مختلف است بنابراین میدان، میدان بسیار جدی و وظیفه ما هم بسیار سنگین است.

وی با بیان این که تجهیز نیروهای انقلابی و خصوصاً بچه های فعال مسجدی به منظومه انقلاب اسلامی برای ایفای نقش تبیین از واجبات است، گفت: معمولاً جایی که احساس استغنا بیشتر است، فقر بیشتری وجود دارد. لذا در اینجا کار دشوار تر است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: در عملیات پیش رو هدف این است که جوانان فعال مسجدی تنها به عنوان یک واسطه پیام را منتشر کنند، نه اینکه در این مورد آموزش ببینند. چون آنها ممکن است خود را بی‌نیاز از آموزش بدانند.

وی افزود: قرار است بچه‌های مسجدی به یک روش تجهیز شوند تا بتوانند با استفاده از این روش، فضای مسجد را با معارف انقلاب اسلامی بانشاط نمایند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در بخش دیگری از سخنانش گفت: درست است که «جهاد تبیین» وظیفه خواص است، اما «تدین» واجب عینی عوام و خواص است، که در میدان پیش‌رو باید به یک فرهنگ عمومی تبیین شود.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه؛ فضای مجازی جامعه را کم حوصله بار آورده، گفت متاسفانه اکنون بسیاری یک مطلب را بدون سنجش و ارزیابی می پذیرند و حتی آن را بازنشر می‌کنند. این روحیه در حال گسترش است. لذا حتماً باید با «تدین» یک مطلب سنجش، پذیرش و یا رد شود. این رسالت ما است که جامعه را به سمت سنجش، راستی آزمایی و دیر قبولی در مواجهه با مطالب بار بیاوریم.

وی افزود: جامعه تا مطلبی را با مراجعه به خبره و با تحقیق، بررسی نکرده، نباید ترتیب اثر دهد! این آن تدینی است که مکمل جریان تبیین است. در واقع تبیین در بستر تدین پیش خواهد رفت. کاری که اکنون در طول این نمایشگاه انجام می شود، یک کار تبیینی است. لذا باید در آن، این موضوع تبیین شود که؛ در محور ماموریت‌های گام دوم، سهم ما به عنوان ائمه جماعات، به عنوان مسجد و فعالین مسجدی چیست؟! این موضوع نیاز به یک تحلیل دقیق دارد.

وی افزود: به عنوان مثال یک جواب «علم و پژوهش» است که خیلی به ما نزدیک است. ولی از آن نزدیکتر معنویت و اخلاق است. لذا کارویژه اصلی باید این باشد که؛ برای تحقق ماموریت های بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، با استفاده از ظرفیت مساجد، چه کارهایی باید انجام شود؟! البته این یک کار کیفی و چند ضلعی است که تا حد زیادی ناظر بر مطالعه‌ی جغرافیای ذهنی جامعه مخاطب است.

https://www.masjed.ir/u/gtt

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: