چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۷۰۰۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
نایب رئیس مجلس در بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز؛

دولت و مجلس احیای مسجد تراز را یاری کنند

نیکزاد در بازدید از «نمایشگاه مسجد جامعه پرداز» گفت: احیای مسجد تراز انقلاب اسلامی و مسجد جامعه پرداز کار ارزشمند و بزرگی است؛ دولت و مجلس انقلابی برای کمک به دین باید سازمان تبلیغات اسلامی را در این عرصه یاری کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر و امیر حسین بانکی پور فرد نمایندگان مجلس شواری اسلامی ظهر امروز از نمایشگاه «مفهومی مسجد جامعه پرداز» که به همت بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد مقدس راه اندازی شده است، بازدید به عمل آورند.

نیکزاد در جمع برخی از مدیران کل، معاونان ادارات تبلیغات اسلامی و راهیاران شهرستانی بنیاد هدایت ضمن تبریک دهه فجر و حلول ماه رجب، اظهار داشت: بنده از عمق جان به این کاری که سازمان آغاز کرده است اعتقاد دارم؛ تلاشی که در مسیر احیای جایگاه مسجد جامعه پرداز، تمدن ساز و مسجد تراز انقلاب اسلامی است. همواره تأسف می خورم از اینکه می بینم مسجدی تعطیل است و یا فقط در وعده‌های نماز باز می‌شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با مرور تفکرات کمونیستی و لیبرالیستی دین ستیز، گفت: انقلاب اسلامی الگوی جدیدی را در حکومت داری معرفی کرد که برخلاف آن دو نظامی که در شرق و غرب حاکم شده بود، به دنبال نهادینه کردن حاکمیت دینی است.

نیکزاد رسیدن به تمدن اسلامی را مورد توجه و تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و بیان داشت: ایشان از اینکه ما همچنان در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، تأسف می‌خورند. بنابراین این کار شما اگر نتیجه بدهد آنگاه تبلیغات اسلامی می‌تواند در جامعه اسلامی جایگاهی پیدا کند.

وی تقویت جایگاه مساجد را باور خود عنوان کرد و گفت: در طول دوران مسئولیت‌های مختلفی که داشته ام، همه توان خود را در این عرصه به کار گرفته ام. این کار شما ارزشمند است؛ نهادهای مختلف باید تبلیغات گسترده‌ای انجام دهند که مسجد به جایگاه اصلی خود بازگردد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی موازی کارهای نهادهای فرهنگی به ویژه در اداره مساجد کشور، گفت: انتقاد ما این است که چرا با وجود این همه دستگاه فرهنگی و هزینه هایی که می شود به میزانی که انتظار می رود ثمرات و خروجی لازم را در جامعه مشاهده نمی کنیم؟! باید این موضوع آسیب شناسی و حل شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی معماری شهرهای قدیمی را مورد توجه قرار داد و گفت: در آن زمان مسجد در محور محله جانمایی می شد که محل تجمع بازاریان بود در کنار آن حوزه علمیه نیز وجود داشت؛ حتی بازاریان پیش از شروع کار درس فقه و مکاسب را میگذراندند؛ در کنار اقتصاد حلال به برکت مجالس روضه اباعبدالله(ع) این افراد تربیت می‌یافتند. اما متأسفانه به مرور زمان این ساختار برهم خورد.

نیکزاد افزود: امروز شهرهای ما به گونه ای ساخته می شوند که مسجد محور نیستند و همسایه از همسایه خبر ندارد؛ بنابراین احیای ائمه جماعات و کارکرد ویژه مساجد در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار ارزشمند است. اگر ما برسیم به جایی که همه اقشار جامعه برای حل مشکلات مختلف زندگی خود مسجد و امام آن را پناهگاه خود بداند، آرمان‌های الهی و اسلامی جمهوری اسلامی ایران به ثمر خواهد نشست.

وی تأکید کرد: ما در مجلس به بحث احیای مساجد اعتقاد داریم. شما به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی لازم است به امور معیشتی طلابی که به نان شب خود محتاج هستند رسیدگی کنید.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی کمک به احیای جایگاه مسجد را مصداق بارزی از کمک به دین خدا دانست و گفت: هرکسی به دین کمک کند به خودش کمک کرده است؛ پس مجلس و دولت اگر می‌خواهند به دین کمک کنند باید پای کار این مسئله بیایند.

 

تقویت باور تحقق جامعه ولایی در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در ابتدای این برنامه اظهار داشت: در این نمایشگاه تجربه‌های عجیبی و جالبی داشتیم؛ با اینکه قشر نخبگانی و بیشتر طلاب و برخی از میهمانان ویژه ما از نمایشگاه بازدید داشتند و بازدید عمومی نبود، برخی به ما می‌گفتند ما با دیدن این نمایشگاه نسبت به آینده کشور امیدوار شدیم؛ گویی تبلیغات سوء دشمنان در این زمینه بر روی این افراد نیز مؤثر بوده است.

وی افزود: نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز» نماد عزم یک نسلی است که انقلاب و آرمان‌های آن را جدی گرفته اند و باور دارند که تحقق جامعه پردازی ولایی در بستر تمدن اسلامی شدنی است و به ارائه فناوری نرم حکمرانی محلی با محوریت مساجد می‌پردازد.

 

مسجد؛ محلی برای تربیت نیروی متعهد و متخصص

در ادامه حجت الاسلام محمد مهدی نبی زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان مسجد را محل تربیت نیروی متعهد و متخصص برای نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم مسجد و امامی که سازمان تبلیغات اسلامی در نظر گرفته است، می تواند مسئله نظام را حل کند و در فضای مسجد نیروسازی و کادرسازی کند. این اتفاق در برخی از مساجد کشور در حال انجام است. به واسطه طرح امامت محله، این نیرو سازی در میدان عمل رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه همه همت خود را به کار گرفته است، افزود: این حرکت نه به نحو مطلوب اما در حد توان پیگیری می‌شود اما از سوی نهادهای حاکمیتی به فرموده رهبر معظم انقلاب بایستی حمایت هوشمند از فعالان عرصه فرهنگی و مسجدی‌ها بشود و نقش مجلس نیز ریل گذار برای فعالیت‌های مسجد محور است. اگر مجموعه حاکمیت ما در مجلس و دولت از این جریان حمایت کنند، آینده نظام اسلامی تأمین می‌شود؛ این مطالبه رهبر انقلاب از دولت و مجلس انقلابی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به حرکت‌های جهادی امامان محله در روستاها و مناطق محروم و حاشیه شهرها، گفت: این بزرگواران نه تنها زندگی خود را وقف حل مشکلات مردم و مسائل محله کرده اند، بلکه با وجود همه کمبودها تلاش دارند در همان مناطق برای نظام نیز کادرسازی و تربیت نیرو داشته باشند.

 

محوریت نگاه تمدنی در فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به تبیین گوشه‌ای از فعالیت‌های سامان تبلیغات اسلامی و شبکه امامت پرداخت و گفت: امروز سازمان تبلیغات یکی از جوان ترین و انقلابی ترین نهادهای جمهوری اسلامی است؛ با انتصاب حجت الاسلام قمی نگاه تمدنی به فعالیت‌های سازمان محوریت پیدا کرد.

وی مردمی سازی تبلیغ را یکی از رویکردهای مهم سازمان تبلیغات اسلامی دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از مأموریت‌های ما تبلیغ نوین در کنار تبلیغ سنتی است. عموم فعالیت‌های سازمان به منظور تقویت اراده های مردم برای حرکت تمدنی برنامه ریزی و اجرا می شود که در مقام عمل کار بسیار پیچیده ای است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین مسجد را نقطه ثقل تقویت اراده‌ها خواند و گفت: مسجدی می تواند اراده مردم را تقویت کند که زبان مردم باشد؛ مسجدی که فعال و زنده است و در جهت حل مشکلات اجتماعی مردم گام بر می دارد. محور مسجد هم امام جماعت است؛ یکی از اشتباهاتی در این سال‌ها صورت گرفت این بود که جایگاه امام را در حد پیش نماز تقلیل دادیم، در حالی که امام می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی اعم از ازدواج، طلاق، بحث جمعیت، اعتیاد و اشتغال را حل کند.

حجت الاسلام زهرایی خاطرننشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی بنا ندارد خودش در امور تصدی‌گری کند بلکه تلاش دارد خدمات اجتماعی مسجد محور را مردمی سازی کند و به کمک شبکه امامت این کار را پیش ببرد.

وی با اشاره به پیشتازی شبکه امامت در نهضت مواسات و جریان ساز بودن آنها در خدمات اجتماعی و بهداشتی عرضه شده در دوران کرونا، گفت: بنیاد هدایت به دنبال تقویت این شبکه است. شبکه امامت ما یک اراده جدی برای کار کردن دارند و ما متولی تقویت اراده این امامان محله و روستا هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در پایان مطالباتی را از مسئولان کشور برای تقویت شبکه امامت داشت و بیان کرد: بهره گیری ضابطه مند از ظرفیت‌های حاکمیتی برای حمایت از شبکه امامت و تخصیص بودجه برای تقویت و توسعه این شبکه، از جمله انتظارات ما دولت و مجلس انقلابی است.

 

پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/gve

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری